Ape Out

Ape Out

Zeker geen aangeklede aap.

Sommige mensen denken misschien dat Ape Out een beetje pretentieus is en als je het kort opsomt valt dat lastig te ontkennen. Gabe Cuzzillo's bizarre nieuwe 'top-down' avontuur is zeker een beetje eigenaardig, aangezien het grof geweld met freejazz en een caleidoscoop aan kleuren combineert in een ogenschijnlijk willekeurig gegeneerdere ontsnappingssimulatie met dieren.

Ondanks die ongebruikelijke beschrijving, is de gameplay zelf behoorlijk rechttoe rechtaan. Je bestuurt een aap, een gigantische gorilla die aan het begin van de game in een glazen kooi gevangen zit. Vrijwel direct komt het geweld om de hoek kijken, al je ontsnapt en aan een moordlastige razernij door de faciliteit begint op zoek naar vrijheid. Tussen de ontsnapping en de uitgang wordt er enorm veel bloed vergoten aangezien je honderden zwaarbewapende bewakers afslacht, deze overal tot moes slaat, hun ledematen als om projectielen en ze zelfs als menselijke schilden gebruikt om een weg door het gebouw te banen.

Ieder level is voor het grootste gedeelte willekeurig gegeneerd, alhoewel er bepaalde knelpunten zijn tussen verschillende stukken die ieder level een eigen tintje geven. Dat kunnen specifieke deuren zijn die blijven staan of gigantische gangen met uitgangen waar je voorheen moet razen. Naast de vooraf bepaalde stukjes en het herkenbare gevoel dat ze ieder level geven, worden de kamers zelf door elkaar geschud bij iedere nieuwe poging. Het gebruik van het vogelperspectief betekent ook dat het lastiger is te zien waar vijanden vandaan komen en daarom voel je je nooit echt veilig in de omgeving. De plekken waar bewakers staan verandert ook, waardoor het iedere keer een ietwat nieuwe ervaring biedt.

Dat doe je ook regelmatig, omdat Ape Out lastig is en je constant wordt geraakt door kogels of opgaat in vlammen van explosies in de buurt. Jij als naamloze aap en jazzliefhebber bevindt je blijkbaar in een van de meest zwaarbewapende faciliteiten voor dierproeven ooit. Met een top-down gameplaystijl, die doet denken aan titels als Hotline Miami en The Hong Kong Massacre, moet je de omgeving in je voordeel gebruiken terwijl je door en langs hordes aan bewakers die je willen uitschakelen moet geraken. Het geweld wordt ietwat ondermijnd door het felle kleurenpallet en het gebruik van visuele filters die voor sfeer zorgen. Natuurlijk is er ook nog de dynamische soundtrack, waardoor je acties op het scherm terug te horen zijn in de percussie-instrumenten.

Ape Out

Je voortgang wordt beloond als je het einde van een level haalt. Een moment waarop je even een zucht van opluchting kan vrijlaten, vooral als je met een bepaalde stukje hebt lopen worstelen. Een voorbeeld waarbij het zweet bij ons ontbrak was een gedeelte waarin we door een deur moesten losrukken en deze gebruiken als schild tegen de kogels van de soldaten aan de overzijde. Je gaat weliswaar niet dood door één kogel, maar je kan ook niet heel veel incasseren en dat houdt het spannend.

Ape Out wordt gaandeweg ingewikkelder dankzij nieuwe gameplaymechanismes die elkaar gestaag opvolgen. Naarmate je verder komt krijg je te maken met nieuwe tegenstanders, waarbij standaard soldaten al snel worden geholpen door bewakers met shotguns, en later ook explosieve bommenwerpers. Als je de eerste wereld hebt voltooid kom je terecht in een nieuwe setting, een gebouw dat je moet afdalen en hier krijg je te maken met lichtvoetige pistoolschutters en SWAT die door ramen heen breken en Assault Rifles dragen. Er zijn in feite vier hoofdstukken om doorheen te spelen, waaronder één dat zich afspeelt op een vrachtschip en een andere die (grotendeels) buiten plaatsvindt. Elk voegt nieuwe elementen toe, zoals tegenstanders met vlammenwerpers en meer omgevingsgevaren.

Afhankelijk van je vaardigheden kost het ongeveer drie uur om alle hoofdstukken te voltooien, maar daarna kun je deze opnieuw spelen in de Arcade-modus. Hierin krijg je punten voor ieder level op basis van de tijd die je er over doet en het aantal bewakers dat je uitschakelt. Er is ook een optie om 'Break In' te spelen, waarbij je juist in moet breken bij de faciliteit waar het allemaal begon. Als laatste kun je alle levels ook op een hogere moeilijkheidsgraad spelen en dat zorgt voor de nodige herspeelbaarheid, vooral als je er van houdt een High Score na te jagen.

Ape OutApe Out

Ons enige kritiekpunt is dat er iets meer diepgang had mogen worden toegevoegd, vooral naar het einde toe. Het is enorm leuk om je een weg door de levels te slaan, bewakers als granaten te gebruiken en overal voor een spoor van chaos en vernieling achter te laten, maar iets meer interactiviteit met de omgeving had zeker niet misstaan en de latere en eerder gespeelde levels veel interessanter gemaakt. Ape Out is op zijn best als je je onderweg naar de situatie aanpast, vijanden als wapens gebruikt, de computer te slim af bent en inkomende schoten ontwijkt om vervolgens los te gaan op de vijanden. Wederom had iets meer interactiviteit met de omgeving geholpen de variatie omhoog te krikken in de anderzijds voortreffelijke hak op de tak-gameplay.

Afgezien van deze kleine minpunten is Ape Out enorm fascinerend en meeslepend. We zijn er meerdere keren niet in geslaagd om onze Switch weg te leggen, omdat we het gewoon "nog één keer" moesten proberen. De gameplay is meeslepend dankzij de bevredigende 'physics' en nauwkeurige besturing, en de dynamische soundtrack en levendige visuele stijl is een lust voor het oog en oor. Als je zin hebt in een titel met een nonchalante houding tegenover geweld en wat jazz niet erg vindt, dan is Ape Out een enorm aantrekkelijke indietitel.

Ape OutApe OutApe OutApe Out
8 / 10
+