Berserk and the Band of the Hawk

Berserk and the Band of the Hawk

Omega Force levert weer een Musou-game af en dit keer krijgt de klassieke manga Beserk de musou-behandeling.

Uitgever Koei Tecmo en ontwikkelaar Omega maken al enige tijd Musou (Warriors) games gebaseerd op animé en mangareeksen. Gundam, Fist of the North Star, Arslan, One Piece en als laatst Attack on Titan hebben de revue gepasseerd. Nu heeft Koei Tecmo een Musou-game gemaakt die gebaseerd is op de donkere fantasie manga en animé Berserk. Is het Omega Force gelukt om de serie eer aan te doen? Dat is zeker het geval.

Berserk wordt gekenmerkt door zijn volwassen verhaal en het brute geweld en beide zijn terug te vinden in de game. Het verhaal van Berserk and the Band of the Hawk begint in de Golde Age Arc en gaat door tot de Hawk of the Millenium Empire Arc. Omega Force heeft veel moeite gestopt in het verhaal en dit is ook een van de grootste en beste elementen van de game. Het verhaal volgt de manga nauw, wat fans zeker zullen waarderen. Het verhaal is zoals je verwacht goed geschreven en een die fans willen herbeleven. Omdat de game het verhaal van het begin tot aan de laatste Arc vertelt, biedt het ook een uitstekend startpunt voor nieuwkomers. De game bevat twee soorten tussenfilmpjes, in-engine afgewisseld met animéscènes en beide zijn prima uitgevoerd.

De Story Mode kost je tussen de 15 tot 20 uur om te voltooien, maar er zijn extra objectives waarvoor je kan terugkeren. De game heeft echter nog twee andere modi. Deze zijn beide vrij te spelen door het spelen van de eerste missies in de Story Mode: Free Mode en Endless Eclipse. Free Mode is eigenlijk wat alle andere Musou (Warriors) titels zijn: een modus waarin je een stage kiest die je al hebt uitgespeeld en deze met alle personages die je hebt vrijgespeeld weer beleeft. Endless Eclipse is echter iets compleet anders.

Berserk and the Band of the Hawk

Endless Eclipse is te vergelijken met een Survival-modus en is gelijk met de Bloody Palace-modus in de Devil May Cray-games. Door het kiezen en behalen van missies (desires) zijn beloningen te verdienen en kun je steeds dieper geraken in de lagen van de Endless Eclipse. Verlies of stop je dan moet je weer van begin af aan beginnen. Hoe dieper je raakt hoe moeilijker de missies worden. Het is een uiterst vermakelijke modus en we hebben al vele uren door de lagen heen zitten ploeteren om beloningen te verdienen.

De gameplay is de gebruikelijke Musou-kost, met enkele toevoegingen die de game beter maken. Een van de toevoegingen zijn sub-wapens. Sommige personages hebben deze en deze verschillende van elkaar. Zo zijn er werpmessen, een kruisboog en Guts' armkanon, om er maar een paar te noemen. De sub-wapens geven je veel meer mogelijkheden om vijanden op het slagveld te verslaan en vooral Guts' armkanon is uiterst vernietigend. Als een sub-wapen gebruikt is, krijgt deze een cooldown-periode tot deze weer opnieuw ingezet kan worden. Bovendien is het ook mogelijk om items met je mee te nemen. Dat is een fijne toevoeging, waardoor je niet de hele map af hoeft te rennen op zoek naar een health-item. Een van de beste, terugkerende, elementen is het lock-on systeem, waarbij vijanden en bazen in het vizier genomen kunnen worden. Hyrule Warriors introduceerde deze optie en alhoewel het op het eerste gezicht geen opzienbarende toevoeging lijkt maakt het van gevechten een echt duel. Het vechten tegen eindbazen met het lock-on systeem voelt soms als een light-versie van Dark Souls en dat is zondermeer een compliment.

Berserk and the Band of the HawkBerserk and the Band of the Hawk

Jouw personage heeft drie balken: health, Frenzy en Death Blow. De health-balk spreekt voor zich. De Frenzy-meter vult zich door vijanden aan te vallen en grotere combo's laten dit sneller gebeuren. Als je Frenzy-balk vol is kan de Frenzy-modus geactiveerd worden, waarna veel meer schade kan worden uitgedeeld en je bij elke volle meter een level stijgt. Tijdens de Frenzy-modus vindt ook "Obliteration" plaats. Obliteration laat je vijanden tientallen meters wegslaan of ze doormidden slaan. De laatste balk is de Death Blow en kan alleen gevuld worden in de Frenzy-modus. Deze meter is te vergelijken met de Musou-balk in Dynasty Warriors, waar met een volledig gevulde balk een Death Blow-aanval uitgevoerd kan worden. Hierbij worden alle vijanden in de buurt aan een hevige slachting onderworpen en daarbij behoorlijk veel schade toegediend.

Ieder personage dat je speelt voelt uniek. Nu is dit niet iets wat nieuw is in de Musou-games, maar het is zeker het melden waard. Guts is de all-rounder, zijn aanvallen bevatten kracht en voelen gewichtig. Griffith is snel en gebruik een sabel om door vijanden heen te snijden en Judeau gebruikt twee messen en heeft lange afstandsaanvallen. Je kan personages uitdossen met accessoires die je stats beïnvloeden.

Eindbaasgevechten zijn in Berserk and the Band of the Hawk erg vermakelijk. Ze etaleren de gameplay en bieden en aangename pauze tussen de gebruikelijke gevechten. Sommige bazen kun je gewoon aanvallen tot ze dood zijn, terwijl sommige meer geduld vereisen en je dwingen om hun aanvallen te ontwijken en hun aanvalspatronen te leren. De bazen zijn vaak niet moeilijk doordat je voorwerpen kan meenemen naar gevechten.

Vanuit een technisch perspectief ziet de game er goed uit en is de artstijl fantastisch. De graphics bereiken geen Uncharted-niveau, maar dit is de best uitziende Musou-game tot op heden. Daarbij schiet het toch nog tekort, wat vooral lijkt te komen doordat de game in Japan nog op de PlayStation 3 is verschenen. In het Westen verschijnt de game alleen op pc, PlayStation 4 en PS Vita.

Alhoewel er veel positieve elementen zijn in Beserk, heeft de game ook enkele tekortkomingen. Het grootste minpunt is zondermeer de camera. Tijdens het vechten tegen grotere vijanden heeft de camera moeite om de vijand de volgen, zelfs met behulp van het lock-on systeem. Een soortgelijke ervaring duikt op wanneer je tegen een muurstaat en een grote vijand voor je verschijnt, het scherm wordt dan volledig opgeslokt door de vijand. Musou-games hebben vaak problemen met de framerate, maar gelukkig is daar vrijwel geen sprake van bij Beserk. Een enkele keer dat we hier last van hadden wat bij het uitvoeren van een Death Blow en er honderden vijanden tegelijk werden gedood, en zelfs toen bleef de game nog speelbaar.

Berserk and the Band of the Hawk zal Beserk en Musou (Warriors) fans tevreden stellen. De goed ontworpen Story Mode is een nauwkeurige interpretatie van de manga en biedt ook nieuwkomers een uitstekend instappunt tot de reeks. Endless Eclipse is een vermakelijke modus die snel uren van je tijd opslokt en de algehele gameplay is ook erg goed. De actie en grofheid van Berserk wordt bovendien voortreffelijk weergegeven. Ondanks enkele minpunten, zoals de camerawerking en minimale framerate problemen, is dit een van Omega Force's beste Musou-behandelingen tot op heden.

Berserk and the Band of the Hawk
8 / 10
+