Bird Box Barcelona

Bird Box Barcelona

De Bird Box spin-off is onverwacht vermakelijk, maar niet veel meer dan dat.

Ik was niet echt dol op de Sandra Bullock-hit Bird Box toen deze voor het eerst uitkwam. Het uitgangspunt van onzichtbare wezens die mensen doden voelde goedkoop aan en de structuur van de film was van begin tot eind hopeloos. Het voelde alsof de filmmakers zelf geblinddoekt waren van scripting tot montage, maar dat weerhield de film er niet van om een enorm succes te worden of spin-offs te hebben, waarvan de eerste net in première is gegaan op Netflix. Het lijkt wat laat om vijf jaar later nog een Bird Box-film uit te brengen, maar de Spanjaarden achter deze spin-off doen wat de originele film nooit voor elkaar kreeg: van de premisse iets redelijk bekijkbaars maken.

Er was niet veel voor nodig om de onzichtbare wezens echt te begrijpen, maar de regisseurs achter Bird Box Barcelona nemen een andere kijk op het verhaal die niet alleen stuntelende overlevenden in blinddoeken volgt. Deze keer volgen we een vader en dochter die een andere agenda hebben dan alleen de apocalyps overleven. Er is hier een drama en structuur die eigenlijk de horror aanvult die de originele film wilde overbrengen en me wil zien hoe het allemaal eindigt - zelfs als je al weet wat er gaat gebeuren.

Bird Box Barcelona

Het is jammer om te zien dat het zo uitpakt. Visueel is de film veel gedurfder, en ik vind de nieuwe personages veel beter dan de hopeloze van de Bullock-reel, maar wat begint met de zoektocht van een onconventionele protagonist naar verlossing eindigt met een overdreven traditionele en cheesy slotakte die de kleine sfeer die de film in de eerste plaats heeft opgebouwd, verpest. Het meest fundamentele probleem met Barcelona is echter dat het nooit echt eng wordt. Natuurlijk zijn er enkele gruwelijke zelfmoordscènes, maar het wordt nooit nagelbijtend, eng of zelfs bijzonder spannend. In plaats daarvan is het helemaal vermakelijk. Het is geen slechte manier om een langzame zaterdagavond door te brengen als je op zoek bent naar lichte kost op Netflix.

De laatste scène geeft aan dat er veel grotere plannen zijn voor dit universum, maar eerlijk gezegd voelt het niet alsof er op dit moment veel meer te vertellen is. Barcelona redt veel van het uitgangspunt met een meer emotioneel gericht script en enkele effectieve wendingen die raken aan de duisternis van de mensheid, maar het is waarschijnlijk tijd om het deksel op deze filmreeks te leggen.

6 / 10
+
Het breekt je wil om te leven niet, zoals de vorige film!