Cars 3: Vol gas voor de winst

Cars 3: Vol gas voor de winst

"Concentratie. Snelheid. Ik ben snelheid. Een winnaar, tweeënveertig verliezers. Ik eet verliezers als ontbijt."

De dagen dat we routineus afschuwelijke filmgames kregen beginnen te verdwijnen, zo lijkt het. Het keerpunt kwam toen bedrijven realiseerden dat ze evenveel geld met de games konden verdienen als met de films en dat is wanneer ze deze serieuzer begonnen te nemen. Ten minste dat is de indruk die we kregen bij het spelen van Cars 3: Vol gas voor de winst, een game die verrassend solide is, alles in overweging genomen.

Het zal geen enkele prijs winnen voor innovatie of originaliteit, maar als je opzoek bent naar een makkelijke en grotendeels toegankelijke arcade racegame kan je veel slechter af zijn dan bij Avalanche Software's nieuwe Pixar filmgame. De film, die we ook met plezier hebben gekeken, past goed bij een verrassend gevarieerde game die meer dan genoeg heeft om vrij te spelen en veel knipogen bevat jegens de Cars-reeks.

De banen en alle auto's komen direct uit of zijn zwaar geïnspireerd door de nieuwe film en er is een overvloed aan voertuigen en banen om vrij te spelen in een reeks aan evenementen. De auto's zelf zijn allemaal vrij gelijk wat betreft de besturing, maar sommige zijn lichtelijk aan te passen met verschillend klinkende toeters, gekleurde vlammen bij het gebruik van de turbo, enzovoort.

Races vinden plaatst in een selecte van hoofdgamemodi. Er is een vrij standaard racemodus, plus stuntevents, vechtraces en een 'takedown-'modus vol met computergestuurde bots, en je kan altijd proberen om een snelste rondetijd neer te zetten als je wat afwisseling wilt van het racen tegen kunstmatige gestuurde tegenstanders. Gooi daarbij master-events, een open-wereld gebied gevuld met evenementen en hellingen om trucjes te doen, een vier-speler lokale multiplayer, en je hebt een ruim gevulde selectie om mee aan de slag te gaan.

Cars 3: Vol gas voor de winstCars 3: Vol gas voor de winst

Het maakt niet uit hoeveel events je kan kiezen als het racen niet op orde is, maar Cars 3 biedt een perfect acceptabele ervaring achter het stuur. Driften voelde een beetje te hoekig en de concurrerende racers voelen soms wat op elkaar gepakt, maar afgezien daarvan is het racen erg toegankelijk - wat het perfect maakt voor jongere spelers. Door te racen op twee wielen, achterstevoren te rijden, te driften in de bochten of het raken van tonnen op de baan kun je je turbo opladen om deze te gebruiken om weer voorin de linie te geraken. Je wilt veelvuldig boosten, wat betekent dat je ook veel trucjes uitvoert. Dit zorgt er voor dat de races er soms heel bizar uitzien, met auto's die de andere kant op staan, sommige op twee wielen en anderen die elkaar op zij duwen.

Een van onze favoriete onderdelen in de game waren de wapens en er zijn dan ook een reeks aan manieren om je tegenstander tegen te houden. Een raket in de uitlaat doet meestal wonderen, maar je kan ook andere dingen afvuren zoals iets wat het best beschreven kan worden als mortieren, of je vijand doorklieven met een kogelregen (voor bezorgde ouders: dit levert geen metaalschade of lekkende olie op). Het is geen verrassing dat dit aspect niet even goed is uitgevoerd als in bijvoorbeeld Mario Kart 8 Deluxe, maar het is goed genoeg om de toevoeging de rechtvaardigen. Ook als is het soms wat vreemd oom de normaalgesproken zo innemende Lightning McQueen raketten te zien afvuren op een drukke groep racers.

De banen zelf zijn geweldig, met meerdere routes om te nemen, ramps om te springen, kortere route, verborgen geheimen en veel details uit de film. Fans zullen het zonder twijfel fantastisch vinden om op dezelfde banen en met dezelfde personages uit de film rond te racen en er is een fatsoenlijke keuze om op te racen (inclusief sommige uit de andere Cars-games). Alles ziet er ook prima uit, en hoewel het bij verre na de Pixar-kwaliteit haalt van de films, hebben ze goed werkt afgeleverd om de personages tot leven te brengen.

Cars 3: Vol gas voor de winst

Hoewel er individuele races en 'master'-events zijn die als eindbaasgevecht dienen (waarvan sommige vrij uitdagend zijn gezien de beoogde doelgroep), zijn het de 'cups' die de moeilijkste uitdaging bieden (vooral als je deze niet op Easy speelt). Je racet in hapklare competities en verzamelt punten door het winnen van events. Op het eerste gezicht lijkt er meer in de modus te zitten dan er daadwerkelijk is, en uiteindelijk zijn de cups weinig opmerkelijk.

Dat geldt overigens voor het hele niveau van het racen. Het is solide, neemt je bij de hand en is erg gebalanceerd. Vooral bij het spelen op een moeilijkheidsgraad die gepast is voor kinderen voelt Cars 3: Vol gas voor de winst alsof de veiligheidswieltjes er nog op zitten. Het enige waar we echt moeite mee hadden was het stuntrijden en het blijkt dat dit zeker niet de beste 'achteruitrij'-racer ter wereld zijn. Afgezien daarvan moet je als volwassenen de moeilijkheidsgraad omhoog gooien voor een uitdaging, maar dit zorgt er op zijn beurt weer voor dat de tekortkomingen van de game duidelijk worden (met dat in gedachten: we hebben dit als een game voor kinderen beoordeeld, niet voor professionele racers).

Het is zonder dat Avalanche niet iets meer avontuurlijk is geweest en we denken dat een klein beetje risico had geleid tot een meer uitdagendere en pakkendere algehele race-ervaring. Er is meer dan genoeg om te beleven en jongere spelers zullen zich zeker vermaken met het aantal banen, events en vrij te spelen auto's (wat misschien nog wat meer had mogen zijn). Fans van de reeks zullen zonder twijfel plezier vinden met Lightning en zijn vrienden, al voelden we ons wat teleurgesteld dat ze de drempel niet iets hoger hadden gelegd en van Cars 3: Vol gas voor de winst een voorbeeld voor filmgames hadden gemaakt en daarbij niet alleen een game voor deze film hadden gemaakt, maar voor de hele Cars-franchise.

7 / 10
+
Behoorlijke selectie aan modi en banen, leuke gezinsvriendelijk racevermaak, open gebied voor trucjes, Battle-modus is leuk.