Dragon Ball: Sparking! Zero

Dragon Ball: Sparking! Zero Preview - De ultieme Dragon Ball-fantasie

We zijn hands-on geweest met de aankomende vechtgame om te zien of het erin slaagt om de spanning van de Dragon Ball-ervaring authentiek vast te leggen.

Laat me dit uit de weg ruimen, ik ben niet echt een Dragon Ball fan. Er zijn een heleboel zeer gepassioneerde mensen die halsoverkop vallen voor het anime/manga-merk, maar dat ben ik niet. De reden waarom ik deze preview met deze informatie wilde beginnen, is omdat ik ook begrijp dat er een zeer toegewijde community is die absoluut wanhopig wil weten hoe deze game hen in staat zal stellen om echt hun eigen draai aan de Dragon Ball franchise te geven. Als jij dat bent, laat me dan bevestigen dat, te oordelen naar wat ik zelf te zien kreeg tijdens een hands-on preview-sessie in Los Angeles voor Summer Game Fest en door de interesse in de kamer te peilen, deze game dat absoluut zal doen.

Dragon Ball: Sparking! Zero is de ultieme Dragon Ball fantasie. Dit is een game die zowel de spanning en kracht vastlegt die de Saiyans tot hun beschikking hebben in de gevechts- en vechtmechanica, terwijl het tegelijkertijd de manieren opent om te testen en te plannen over hoe specifieke Dragon Ball -momenten zouden zijn ontrafeld als een specifiek geval een andere kant op was gegaan. Ja, er is een What If...? -typemodus, wat betekent dat je nu kunt zien wat er zou gebeuren als Goku nooit zou besluiten om samen te werken met Piccolo tijdens de begindagen van Dragon Ball Z om Raditz neer te halen, allemaal tijdens de Episode Battle -modus. Deze modus bevat acht afleveringen, elk gebaseerd op verschillende personages, waarbij die van Goku de langste en breedste is (niet verrassend), en kiest verhaalmomenten, beginnend bij de Z-dagen tot aan de meer recente Super -gebeurtenissen, en laat ze in een ander licht zien.

Maar dit is nog maar het begin van de What If...? -elementen, aangezien de Custom Battles je ook in staat stelt om verschillende personages tegen elkaar op te zetten in een verscheidenheid aan onnoemelijke ontmoetingen, gemaakt door de ontwikkelaars van Spike Chunsoft of door de community. In deze modus kun je met vrijwel elke monteur en elk systeem spelen, ook door je eigen bijschriften toe te voegen, wat betekent dat als er één Dragon Ball match-up is die je wanhopig wilde zien ontvouwen, je dit binnenkort kunt doen zonder dat het thematisch en officieel in de anime of manga hoeft te gebeuren.

Om voorlopig op het verhaal en de verhalende focus te blijven, hebben de ontwikkelaars deze keer ook de optie toegevoegd om tussenfilmpjes in first-person te ervaren, wat betekent dat als je je ooit hebt afgevraagd hoe het voelde voor Goku om Piccolo 's Special Beam Cannon te nemen tijdens zijn opofferende uitschakeling van Raditz, nu kun je de meest meeslepende smaak van precies dat krijgen.

Dragon Ball: Sparking! ZeroDragon Ball: Sparking! Zero
Dragon Ball: Sparking! Zero

Juist, naar de gameplay. Als fervent fan van vechtspellen kan ik je vertellen dat Dragon Ball: Sparking! Zero fantastisch aanvoelt om te spelen. De acties en combo's voelen vloeiend en responsief aan, terwijl de kenmerkende krachtfantasie behouden blijft waar Dragon Ball altijd in uitblonk. Je kunt de typische stoten, trappen en melee-aanvallen uitdelen, maar dan kun je dit combineren met Dragon Ball ki-energieaanvallen zoals de iconische Kamehameha. Het belangrijkste addertje onder het gras bij het gebruik van deze energievaardigheden is dat je in de eerste plaats ki moet hebben om ze te werpen en dit wordt gegenereerd door simpelweg full-Dragon Ball te schreeuwen en te schreeuwen terwijl je channelt, power-up en laadt een ki-balk op die uiteindelijk wordt afgetopt door je volledig Super te zien gaan, de weg vrijmaken voor verwoestende en bijna fatale aanslagen. Het addertje onder het gras bij het gebruik van dit systeem is natuurlijk dat je tijdens het opladen een zittende eend bent en vatbaar bent voor vijandelijke aanvallen, meer dan ooit omdat de game een omnidirectionele bewegingssuite gebruikt die de speler openstelt voor aanvallen vanuit alle hoeken.

Het bewegingssysteem mist - vanwege het omnidirectionele uitgangspunt - in mijn ogen een beetje verfijning, omdat het een beetje stijf en stijf aanvoelt, maar het valt ook niet te ontkennen dat het inzoomen op en jagen op Vegeta nadat je hem door een berg hebt geslagen niet enorm bevredigend is. Temeer omdat het vernietigingssysteem dat is opgenomen elk deel van een level rijp lijkt te maken en klaar om in de vergetelheid te worden geblazen. Het is een echte traktatie om te zien hoe elk level in kleine stukjes kan worden verbrijzeld, en maakt de beperkte en vrij saaie graphics minder een probleem.

De gevechten hebben ook een paar verschillende trucs die om bepaalde personages draaien. Je kunt niet alleen deelnemen aan teamgevechten waarbij je ervoor kunt kiezen om in een opwelling tussen vechters in je team te wisselen, maar er is nu ook de mogelijkheid om specifieke personages tijdens een wedstrijd te transformeren. Nu werkt dit alleen voor personages die daadwerkelijk transformaties in hun overlevering hebben ingebakken, wat betekent dat met name Goku veel alternatieve opties heeft om mee te spelen, die elk de deur openen naar nieuwe vaardigheden en bewegingen om te gebruiken. Je kunt vanaf het begin een krachtigere versie van Goku kiezen of je kunt in plaats daarvan de Super Saiyan God -versie van het personage selecteren, maar het enige dat de moeite waard is om op te letten, is dat dit meestal een cosmetische verandering is, aangezien elk personage (en elke versie van elk personage) is ontworpen om te kunnen gedijen in elke ontmoeting. Dit is zo'n beetje de typische filosofie van het ontwerpen van vechtspellen en iets dat we zien in Mortal Kombat, Street Fighter, Tekken, en zelfs Smash Bros. Laten we eerlijk zijn, Isabelle van Animal Crossing verliest 100 van de 100 gevechten tegen Sephiroth... tenzij het in de Super Smash Bros. Ultimate wereld is.

Over vechters gesproken die normaal gesproken geen schijn van kans tegen elkaar zouden maken, Dragon Ball: Sparking! Zero heeft een geweldige lijst met personages waarmee je een aantal gekke ontmoetingen kunt verkennen. Wil je zien hoe baby Gohan van Dragon Ball Z het zou doen tegen de God of Destruction Lord Beerus ? Dat kan nu. De roosterlijst is aanzienlijk, maar het is de moeite waard om te weten dat veel transformaties van één personage lijken te zijn, waarbij Goku talloze iteraties heeft om uit te checken, terwijl er bijvoorbeeld maar een paar keuzes zijn voor Frieza.

Dragon Ball: Sparking! Zero

Als fan van de meer traditionele vechtspellen met zijprofiel die de neiging hebben om prioriteit te geven aan snelheid, combo-techniek en mechanische bekwaamheid, werd ik minder aangetrokken door wat ik ervoer met Dragon Ball: Sparking! Zero. Het is zonder twijfel een traktatie met veel potentieel die ongetwijfeld hoog op het verlanglijstje van veel fans zal staan, maar wat een vechtervaring betreft, denk ik dat het een beetje een punch mist. Misschien zullen het verhaal en het verhaal, en de multiplayer-elementen deze mening compenseren, en dat is iets waar we je ongetwijfeld meer over zullen kunnen vertellen ergens verderop in de aanloop naar de lancering. Maar zoals het er nu uitziet, ben ik er niet zo van overtuigd dat Sparking! Zero dezelfde lucht zal inademen als veelgeprezen vechters als Tekken 8 of Street Fighter 6.