Dragon's Dogma 2

Dragon's Dogma 2 Preview: Elke held heeft loyale metgezellen nodig om te zegevieren

We hebben een zeer vroege versie van Capcom's volgende grote RPG kunnen spelen en er zijn genoeg redenen om je te verheugen (en een paar om in de gaten te houden).

Ik heb echt genoten van Dragon's Dogma vroeger. Een klassiek fantasy-epos in actie-RPG-vorm met veel boventonen uit een geweldig D &D-avontuur gemengd met wat Japanse smaak (dit is een "westers" spel ontwikkeld door de Japanners, het is logisch), het greep me met de kracht van de klauwen van een draak. Toen ik echter mijn oude Dark Arisen -spel oppakte, kon ik niet over het feit heen komen dat het te veel jaren geleden is sinds die release, en dus greep ik de kans om Dragon's Dogma 2 voor de eerste keer te proberen, wat a priori erg vergelijkbaar is in esthetiek en wereldontwerp, maar al snel opent met nieuwe systemen, een verscheidenheid aan personages en speelstijlen, en een overweldigende map die talloze uren aan verkenning, gevechten en eindeloze loot chests belooft.

Dragon's Dogma 2

De sessie achter gesloten deuren begon met een korte introductie van de game, maar in dit stadium geen verhaaldetails. Dus wees gerust, er zijn hier geen spoilers. Deze hands-on sessie is om een idee te krijgen van de DualSense op PS5 en enkele van de acht personageklassen (of beter gezegd, Vocations) uit te proberen die we bij de lancering zullen zien, het companion-systeem (Pawns) te begrijpen, een klein (zeer klein) deel van de map te verkennen en een gevoel te krijgen voor enkele vijanden en een paar bazen.

In het uur dat we de game konden testen hadden we toegang tot drie personages met verschillende roepingen: Archer, Warrior en Thief. We werden aangemoedigd om de Archer eerst te proberen, omdat ze zogenaamd degene is die het nauwst verbonden is met het hoofdverhaal van het spel, en we begonnen met haar vertrek vanuit een klein kamp met drie AI-bestuurde metgezellen (elk van een andere klasse) om een rookie-soldaat te redden die nog niet is teruggekeerd van verkenning. En nadat we op weg zijn gegaan, stappen we een zonnige dag in de heuvels bezaaid met bomen en weelderig gras met een meer beneden waar het stille water de zon weerkaatst. Het omgevingsontwerp is een van de belangrijkste pluspunten die ik al kan zien voor Dragon's Dogma 2, en het geeft te allen tijde het gevoel van een natuurlijke, levende wereld waar dieren en reizigers elkaar op de weg begroeten.

Maar nu kunnen we niet te lang stilstaan bij het landschap omdat een enorme schaduw over ons heen gaat en met anderen naar het brandpunt van de noodkreten beweegt: het is de vermiste soldaat. De groep avonturiers nadert en begint een gevecht tegen een groep schreeuwende Harpies terwijl ze naar beneden duiken. In dit geval is de keuze voor de Archer-klasse ideaal, want met enige vaardigheid kun je met R1 op de bewegende monsters schieten om ze op de grond te laten vallen en ze op je gemak af te maken.

Dragon's Dogma 2

Wanneer je Dragon's Dogma 2 solo speelt in de toekomst, zul je zien dat je je eigen Pawn helemaal opnieuw kunt maken met een vechtstijl die overeenkomt met die van jou, maar de andere twee slots blijven leeg zodat je met iemand kunt spelen in een multiplayer-sessie, of personages kunt vinden die je tegenkomt en aan je party toevoegt. Ik geef toe dat ik glimlachte toen ik een enorme kerel in zwart harnas met een zwaard zag rondlopen en ik moest roepen "Hey, Guts, are you coming with me?", want het was een duidelijk eerbetoon aan Berserk.

Mogelijk kun je tussen jou en je drie pionnen (toekomstige spelers of AI-bestuurd) zorgen voor elk wezen dat je tegenkomt, omdat de kunstmatige intelligentie van deze bondgenoten me ten goede verraste, de groep weet hoe je moet bewegen en omgaan met bedreigingen en ze moet aanvallen alsof ze echte spelers zijn, en ondersteuning bieden voor het geval het hypnotiserende zingen van de Harpies je doordrenkt met het slaapeffect en Je valt op de grond in slaap. Als de Harpies klaar zijn, is het gevaar geweken en sturen we de dankbare soldaat terug naar het kamp, waarmee de missie eindigt.

We konden teruggaan naar hem en een bescheiden beloning verzamelen, of we konden doorgaan met het verkennen van de heuvels en een kamp van kabouters naderen die een kist bewaken. Wereldgebeurtenissen zijn een constante in Dragon's Dogma 2, en in deze korte sessie zagen we hoe zelfs verschillende monsters (zoals kabouters en wolven) elkaar bevochten toen ons gezelschap arriveerde. Op dat moment kunnen ze zich tegen je keren of ze kunnen hun gang gaan, hoewel we ze ook niet bepaald de tijd geven om een beslissing te nemen.

Dragon's Dogma 2

Een team met een verscheidenheid aan roepingen en vaardigheden is cruciaal voor het tempo van het spel om goed te zijn. Als je bijvoorbeeld tegenover Harpies staat met behulp van de Thief of Warrior Vocation, is de strategie veel ingewikkelder als je geen boogondersteuning hebt, omdat je dicht bij het gebied moet komen waar ze overheen vliegen (en blijven krijsen en ons in slaap brengen) en een klap landen in de hoop dat het zal raken wanneer ze een lage fly-by doen. Dragon's Dogma gaat veel meer over het "wij" dan over het "ik", althans voor nu, dus je moet verwachten dat je niet onoverwinnelijk bent en ook geen "ik tegen de wereld" kunt doen.

Met de Warrior of Thief Vocations hebben we de mogelijkheid om te gaan met een tank gewapend met een zwaard en schild of een behendig personage met twee razendsnelle dolken. De Warrior is een optie voor degenen die niet te ingewikkeld willen worden en op zoek zijn naar een een-op-een tegen elk wezen en de lichtere Roepingen ter verdediging ondersteunen. The Thief daarentegen is een wendbaar personage, met dolken die enorme schade kunnen aanrichten als hij de vijand in het voordeel vangt, wat een opluchting was toen ik het tijdens het hanteren van het personage tegen een wereldbaas kon opnemen. De cycloop kwam uit de bomen tevoorschijn terwijl we tegen de zoveelste roedel hongerige wolven vochten en ze allemaal tegelijk frontaal aanvielen. Met getrokken wapens positioneerde ik me recht op zijn rug en begon meedogenloos op zijn hielen te slaan, totdat één klap me bijna levenloos achterliet. Toen probeerde ik de andere nieuwigheid in Dragon's Dogma 2. Ik pakte hem vast als Shadow of the Colossus en klom naar zijn hoofd, waar hij na een paar slagen verbijsterd op de grond viel, waarna ik een andere speciale vaardigheid gebruikte om een combo van vele slagen achter elkaar aan elkaar te rijgen en de cycloop stierf aan mijn voeten.

Dragon's Dogma 2

Na afloop van de demo kom ik met veel goed gevoel weg... De map lijkt gewoon immens (het gedeelte dat ik een uur heb verplaatst was blijkbaar klein), de NPC AI is superieur aan de meeste titels die dit type bondgenootsysteem gebruiken, de gevechten zijn vloeiend en de verschillende klassen zorgen ervoor dat je er een vindt die perfect past bij wat je in het spel wilt doen. Er zijn een paar problemen die me enigszins storen (want toen ik ernaar vroeg, kreeg ik geen direct antwoord), namelijk de bewegingsonscherpte en de klinkende FPS-daling die ik ervoer bij het passeren van een bevolkt dorp. Hoewel het waar is dat dit laatste een kwestie is van het spel dat de pre-release polijstfase ingaat, is de bewegingsonscherpte een constante ergernis geweest die ik niet kon wegwerken omdat de grafische opties beperkt waren in deze test, hoewel ik het team heb voorgesteld om hier alsjeblieft rekening mee te houden voor de definitieve versie.

Ik weet niet wanneer Dragon's Dogma 2 zal aankomen, maar ik weet wel dat wanneer het dat doet, het een ervaring zal opleveren waar het grote publiek zeker van zal genieten. En dat is nog maar het begin.

Dragon's Dogma 2