Elemental

Elemental

Een jong meisje ondergaat een emotionele vuurproef in de nieuwe zomerfilm van Pixar, en we zijn er aangenaam door verrast.

Welkom in Element City: een metropool waar elk element in perfecte harmonie leeft. Welnu, iedereen minus de gesegregeerde vuurmensen die gedwongen worden te leven met slechte infrastructuur en constante vooroordelen over de destructiviteit van de vuurmensen. Een van deze personen is Ember Lumen, een prikkelbare vlam die op een dag de winkel van haar vader zal erven - een droom waar hij zijn hele leven naartoe heeft gewerkt. Maar wanneer een inspecteur, een knappe waterman genaamd Wade, dreigt de winkel te sluiten, wordt Ember gedwongen om samen te werken met Wade om de winkel te redden. Gaandeweg realiseert ze zich dat ze zelf haar vooroordelen opzij moet zetten en haar geest moet openen om de wereld beter te begrijpen.

Pixar is er niet in geslaagd om de torenhoge lat te bereiken die het zichzelf al jaren heeft opgelegd. Hoewel ik heb genoten van Lightyear en Turning Red (die ik beide achten heb gegeven), is het ook duidelijk dat de creatieve vrijheid en tijdloosheid die ooit de studio definieerden, ontbrak. Elemental behoort tot deze post-Pixar-categorie, waar je al vroeg kennismaakt met een wereld die nooit echt overtuigt in zijn logica van het naast elkaar bestaan van de elementen. Het voelt aanvankelijk ook als een losse imitatie van Zootroplis, een film die thematisch sterker is dan Elemental's onhandige boodschap van tolerantie. De opzet van het liefdesverhaal is bij wijze van spreken iets te Elemental.

Nog... Ik voelde me aangetrokken tot de chemie die de tegengestelde personages wisten te verzinnen. De vonk die ontstaat tussen het jonge vlam- en waterpersonage is realistisch en ontzettend lief, waarbij je de zwakkere pijlers van world building snel vergeet. Het is ongelooflijk gemakkelijk om mee te leven met deze noodlottige geliefden als ze meer over elkaar en dus de wereld leren tijdens hun levensveranderende reis, met het enige dat hen ervan weerhoudt om verliefd te worden, de angst om elkaar fysiek uit te roeien. Het is allemaal clichématig en de manier waarop het verhaal zich ontvouwt zal niemand verbazen, maar qua karakterisering heeft Pixar het doel bereikt en de relatie - of beter gezegd de reactie - tussen deze tegenpolen is het bekijken waard.

Visueel is dit ook een triomf voor de animatiestudio. Ik was in eerste instantie niet enthousiast over de manier waarop de vuurmensen eruitzagen, maar ik was zo onder de indruk van de manier waarop de personages voortdurend bewogen, wiebelden, wankelden en schitterden dat ik die eerste twijfels snel liet vallen. Het is een vuurwerkshow van kleuren, texturen en vormen die zelfs de jongste leden van het publiek zullen vermaken - hoewel ze misschien niet zo goed naar het romcom-aspect gaan als de oudere leden van het publiek. Het meest magische aan Elemental is echter de dromerige muziekcompositie van Thomas Newman, want als het verhaal er niet in slaagt om een traan uit je ooghoeken te wringen, zullen Newmans vloeiende en gloeiende tonen dat zeker doen.

Elemental

Elemental is misschien niet die innovatieve Pixar-film waar je al lang naar op zoek bent en voelt eigenlijk als een van die korte films die werd getoond voordat de speelfilm begon, maar ik kan ook niet over het hoofd zien hoe aangenaam de filmervaring eigenlijk is als je jezelf gewoon laat meestromen met de rustgevende stroom van de film. Het is een gewone maar herkenbare film die we eerder hebben gezien, maar het moet worden herhaald in deze duidelijke, unieke animatiestijl. Het is gezellig, warm en verfrissend en heerlijk om naar te kijken.

7 / 10