logo hd live | Pepper Grinder

😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Fade to Silence

Fade to Silence

Black Forest Games' nieuwste creatie heeft onlangs Early Access achter zich gelaten en hoewel het veel heeft te bieden, heeft de studio nog genoeg werk te verrichten om diens werkelijke potentie te behalen.

Op het eerste gezicht lijkt Fade to Silence een vrij sfeervolle actiegame en dat is het in zekere zin. Het gaat echter op vele vlakken ook onderuit en dat, in combinatie met het feit dat het last heeft van vrij opvallende technische problemen, deed onze enthousiasme van die eerste indruk behoorlijk afnemen. Gooi daarbij enkele middelmatige graphics en soms enkele ruwe besturingsopties en je hebt een game die bij verre niet zo vermakelijk is als het had kunnen zijn.

Laten we echter beginnen bij het begin - het verhaal begint als de speler wakker wordt in een soort van crypte door de stem van een mysterieus personage dat tot hem spreekt. Het blijkt dat ons hoofdpersoon alleen is en de stem die hij hoort van een bovennatuurlijk wezen is dat hem volgt en observeert tijdens zijn avonturen. Nadat het oppakken van een fakkel, je laatste beetje energie bij elkaar te rapen en uit de tombe te ontsnappen, krijg je te maken met he echte verhaal, diens schurk en de uitdaging die je staat te wachten: de omgeving. Stel je een mix voor tussen The Long Dark, Rise of the Tomb Raider en de tv-serie Vikings, en je weet hoe de setting en de omgeving er uitziet.

Fade to Silence

Een oneindige, onvergefelijke winter heeft het land in zijn greep en het noordelijke gedeelte van het gebied is overgenomen door een kwaadaardig wezen - een dreiging die de speler, natuurlijk, kan uitschakelen. Deze uitschakeling is zelfs cruciaal om te overleven en om je basiskamp op te zetten. Het verhaal wordt niet veel dieper dan dat; overleef en "ontaardt het verleden", dat laatste laten verder onbesproken, om je te behoeden van 'spoilers'.

Hetgene wat ons aan Rise of the Tomb Raider deed denken (en zelfs aan alle drie van Lara's laatste avonturen) is het 'crafting'-systeem. Je moet voedsel, hout en andere benodigdheden verzamelen om kleding en voorwerpen te 'craften', allemaal om aan de meedogenloze elementen te overleven. Hoe meer tijd je in de onvergefelijke wildernis doorbrengt, hoe meer de wildernis je beïnvloedt. Als je niet de juiste kleding draagt vindt de bijtende kou een manier om je af te koelen tot je doodgaat aan onderkoeling. Om hiermee om te gaan kun je kampvuren plaatsen (deze hebben hout nodig en, vaak, een stukje vuursteen om van het hout een warm, troostend vuur te maken), onderdak vinden en een fakkel pakken. Je kunt in de sneeuw ook uitgeput raken of zelfs doodgaan als je niet genoeg drinkt of eet, wat zorgt voor nog een survivalelement om rekening mee te houden.

Dan zijn er ook meer visuele dreigingen. Wat is survivalen zonder een beestachtige, mensetende monsters die constant rondzwerven? Dan zou het een standaard survivalgame zijn, maar dit is daar niet een van. Hoewel hun ontwerp bij lange na niet slecht is (de meeste deden ons denken aan de Clickers uit The Last of Us, hadden we graag hetzelfde gezegd over het gevechtssysteem. Je 'locked' een vijand en hebt twee aanvalsopties - een zwakke, snelle stoot of een sterke, langzame stomp. Het is een simpel systeem om onder de knie te krijgen, dat zeker, maar we hadden beslist iets meer nuance verwacht.

Visueel kent Fade to Silence zijn momenten en slaagt het er af en toe zeker in om het te laten voelen alsof je in het koude, onvergefelijke winterland bent en het vrieseffect op het scherm verzekert dat je het gevaar van bevriezing ziet zonder een waarschuwing te hoeven krijgen. Echter, in het grotere plaatje, zijn de graphics niet geweldig. Zelfs toen we met alle instellingen op het maximale speelden zag de game er een beetje saai uit met een lage resolutie. Het is geen verschrikkelijke game om naar te kijken, maar op zijn best middelmatig.

Fade to Silence

Ook al is dit niet ons grootste probleem met de game: de besturing is soms problematisch. Meer dan eens kregen we te maken met vertraagde reactietijden en soms leken onze commando's helemaal niet te werken. Deze niet reagerende besturing zorgde er voor dat we doodgingen en de instabiliteit van de game is zijn ondergang. Tijdens onze speelsessies wist de game meerdere keren vast te lopen en doordat de savepunten zich niet heel dicht bij elkaar bevonden, zorgde dit voor de nodige irritaties.

Fade to Silence is echter geen slechte game, maar simpelweg een game die niet af aanvoelt en wellicht was het verstandig geweest nog iets langer in Early Access te vertoeven. Het gevechtssysteem is een flop, de voice-acting (behalve de stem in je hoofd) is verschrikkelijk en het enige waar we echt van hebben genoten zijn de survival- en verkenningselementen. Als de makers wat meer tijd hadden genomen om de game af te werken, had het zoveel beter kunnen zijn dan het nu bij de release is.

Fade to SilenceFade to SilenceFade to Silence
      6 / 10
      +