logo hd live | Pepper Grinder

😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Iron Man VR

Iron Man VR

Maak je klaar om door de lucht te vliegen als Iron Man. We gingen als een van de eerste met Sony's vlaggenschiptitel voor VR aan de slag.

De grootste verrassing tijdens Sony's State of Play was waarschijnlijk de aankondiging voor Iron Man VR van Camouflaj (République). De trailer die we tijdens de presentatie ter plekke kregen te zien was ietwat vaag over het type game wat we konden verwachten, maar na het spelen van een 20 minuten lange demo en een gesprek met gamedirector Ryan Payton hebben we een beter beeld van - en hogere verwachtingen voor - PlayStation VR's nieuwe vlaggenschiptitel.

Als eerste: ja, Iron Man VR is een volwaardige game en geen VR-"ervaring". Camouflaj verwacht tussen de 5-10 uur op de klok voor de game en vertelt een nieuw verhaal dat zich twee of drie jaar afspeelt nadat Tony Stark Iron Man is geworden. Het is al twee en een half jaar in ontwikkeling en verschijnt later dit jaar.

De structuur van de game wisselt tussen filmische verhalende gedeeltes, waarin je nog steeds controle hebt over Tony en interactie kunt hebben met de omgeving, en actievolle missies, die je de prachtige mogelijkheid geven om het Iron Man-pak aan te trekken en het luchtruim te verkennen. De demo begon met een 'tutorial' vlakbij Stark Mansion. Hier wordt het intuïtieve, maar verre van makkelijke besturingssysteem geïntroduceerd. Spelers gebruiken twee Move-controllers die, natuurlijk, Tony's handen representeren. Er worden drie knoppen gebruikt: de Move-knop is voor je stuurraketten, de schouderknop voor je 'repulsors' (die Iron Man in zijn handen en voeten heeft en gebruikt om mee aan te vallen of verdedigen) en door het ingedrukt houden van de X-knop kun je vijanden en obstakels slaan.

De grootste uitdaging is beslist het gebruiken van je stuurraketten. Deze gebruik je in principe om te bewegen en aangezien Iron Man er niet om bekend staat het langzaam aan te doen, draait het altijd om snel en effectief navigeren. In indrukken van de knoppen terwijl je armen naar beneden zijn gericht laten je vliegen, beweeg je ze achter je lichaam dan ga je naar voren, enzovoorts. Zoals gezegd, is het vrij intuïtief, maar niet echt makkelijk en dus kost het enige oefening en dat is in ons optiek iets goeds. Je schiet met je 'repulsors' door je armen naar voren te rekken en de schouderknop over te halen, terwijl klappen worden uitgevoerd door deze daadwerkelijk in de lucht te doen. De feedback van de 'rumble' is bevredigend en de geluidseffecten hebben voldoende 'punch' zodat beide echt goed aanvoelen.

Iron Man VR

Na het voltooien van de 'tutorial' komen we in een filmische scène terecht, wat een langere versie was van de korte scène aan boord van het vliegtuig van Stark in de trailer. Op een bepaald moment verschijnt er een dialoogkeuze en vragen we Payton of we meer van deze kunnen verwachten én of die keuze uitmaakt. Het antwoord op beide is ja, maar Payton liet snel weten dat er slechts één einde is, wat er ook gebeurt. Ook is de scène blijkbaar een uitzondering, omdat Tony Stark vrijwel geen interactie heeft met de omgeving en de voorwerpen. Iets dat wel zo zal zijn in de rest van de game.

Alles gaat goed tot het vliegtuigritje abrupt wordt verstoord door de schurk, Ghost, waarvan we niet zeker weten of deze wel of niet de hoofdschurk is. Tony moet uit het vliegtuig springen en zijn pak midden in de lucht aantrekken om het vliegtuig en Pepper te redden. Dit gebeurt in een snelle missie, waar Iron Man het vliegtuig moet inhalen en de schade in typische VR-minigame moet repareren. Hij moet ook de brokstukken ontwijken of vernietigen en gevechtsdrones met zijn vertrouwde 'repulsors' neutraliseren. De missie had variatie, was vermakelijk en alles werkte zoals het zou moeten. Het was, misschien, ietwat simpel, maar Payton verzekerde dat de meeste missies meer open en ingewikkelder worden.

Iron Man VR wist een sterke indruk op ons achter te laten en Camouflaj heeft overduidelijk enorm veel passie voor het project. De besturing is intuïtief en goed doordacht, en het feit dat je volledige controle over Iron Man hebt, in plaatst van een 'on-rails' ervaring te beleven, is geweldig. Bovendien zijn we enorm blij dat we een volledig, origineel Iron Man-verhaal krijgen.

Eén ding waar we ons een beetje zorgen over maken is de kans op 'motion sickness'. Tijdens de tutorial van de game voelden we ons ietwat ongemakkelijk bij het vele ronddraaien, maar Camouflaj is op de hoogte van dit gevaar en werkt er aan om ongemakkelijkheden te minimaliseren. Ook hebben we naast de hoofdmissie nog verder helemaal niets gezien. Zoals eerder gezegd moet Iron Man VR dit jaar nog verschijnen en zou het zomaar een van de essentiële VR-games van 2019 kunnen worden.

Iron Man VR
      Iron Man VRIron Man VRIron Man VR