Lego City Undercover

Lego City Undercover

Na een enkele jaren een exclusieve Wii U-game te zijn geweest, keert TT Fusion's open-wereldavontuur terug.

We houden het bondig in deze review, omdat wat betreft de inhoud er vrij weinig is veranderd sinds Lego City Undercover exclusief op de Wii U verscheen in 2013. Alhoewel de game grotendeels hetzelfde is gebleven, zijn veel andere dingen sindsdien wel veranderd. Het belangrijkste wellicht de Wii U die Nintendo achter zich heeft gelaten, na tegenvallende verkoopcijfers, en inmiddels is vervangen door de Switch.

Dat verandert echter niet het feit dat Lego City Undercover een van de beste games voor Nintendo's vorige console was en nog steeds een van de beste Lego-games is die ooit gemaakt is, wat gezien de algehele hoge kwaliteit van de reeks, geen makkelijk opgave was. We vonden het toen leuk en nu ook, echter is het 2017 en kijken we hoe goed de game is overgezet naar de andere systemen. Na de eerste paar uur met de Switch-versie stuitten we op enkele bugs die ons dwingen de game te herladen (en daardoor een beetje voortgang verliezen), een of twee merkbare framerate drops en laadtijden zijn lang genoeg om tussen de missies door een snack te nemen.

Verder, afgezien van de niet-zo-indrukwekkende technische update, ziet de game er goed uit, speelt het geweldig en zit het bovenal vol met een grappige familievriendelijke verhaalvertelling en intuïtieve gamedesign die het leuk maakt om te spelen voor kinderen en grote kinderen.

Het verhaal zal geen originaliteitsprijs winnen, maar het een speelse misdaadvertelling en avontuur dat geniet van een aantal erg eigenzinnige invloeden. Van het parodiëren van grote open-wereldavonturen, tot het belachelijk maken van de beste films, TT Fusion slaagt er op een fantastische wijze in om dit toegankelijk en innemend te maken voor spelers van alle leeftijden en doet dat op meerdere verschillende manieren. De nieuwe toegevoegde co-opmodus is met name ideaal voor een ouder-kind samenwerking, en de game bevat punchlines om iedereen tevreden te houden, gebracht in een snel tempo tijdens het pakkende en lichthartige verhaal.

Lego City UndercoverLego City Undercover

Net als in GTA (je zult niet verrast zijn om te horen dat het vaak "Grand Theft Lego" wordt genoemd) hebben spelers toegang tot een open-wereld. Lego City is niet de grootste sandbox speeltuin die er is, maar het is groot genoeg voor onze doelen, en als het groter was geweest was dat wellicht te overweldigend voor jongere spelers. Het verkennen van elk hoekje kost je geen eeuwigheid, maar er zijn activiteiten die je afgeleid houden terwijl je de missies voltooid. De zijcontent houdt je een tijdje bezig, maar het is het hoofdverhaal dat de grote aantrekkingskracht is, en door de missies bind je spelmechanismen die we ook in andere Lego-games al goed hebben zien werken.

Er zijn een aantal belangrijke verschillen in vergelijking met de originele Wii U-versie, de meest opvallende het gebrek aan een GamePad. Het maakt echter erg weinig verschil in de ervaring, waar de functionaliteiten van het tweede scherm zijn ondergebracht op de vierpuntsdruktoets in deze nieuwe versie. Hoofdpersoon Chase McCain draagt nog steeds een controller-achtige apparaat bij zich die hij gebruikt om met belangrijke personages in de game te praten, de oorsprong van de game is dan ook niet te verbergen, maar de nieuwe opzet voelt zondermeer natuurlijk. Het toont zelfs aan hoe weinig de GamePad eigenlijk werkt gebruikt in het origineel.

De best nieuwe optie is zeker de toevoeging van lokale co-op. De framerate blijft relatief constant als er gespeeld wordt in split-screen en spelers kunnen makkelijk inspringen tijdens een game en samen de stad doorkruizen zoals ze zelf willen (je bent niet aan elkaar gebonden, en kan dus in tegengestelde richtingen gaan als je dat wilt, maar de mini-map toont duidelijk waar beide spelers zich bevinden). We hebben veel plezier beleeft met elkaar achter na zitten, het rond racen in auto's, verzamelen van dingen en gewoon te spelen met de bewoners en boeven van Lego City. De open-wereld stijl en vrijheid die je krijgt vergroot dit plezier en het er is geen enkele Lego-game geweest die zo makkelijk en leuk is om te verkennen (misschien met uitzondering van de sandboxwerelden van Lego Dimensions, maar die zijn veel kleiner).

Al met al hebben we genoten van onze terugkeer naar Lego City Undercover, en deze over-de-hoofd-geziene titel in het Lego-universum heeft eindelijk de kans om het publiek te bereiken dat het verdient. Het is bij lange na geen perfecte port, ze hadden de laadtijden kunnen en moeten verkorten, en er zijn nog een aantal bugs te vinden Echter is de rest van de ervaring even goed als het in 2013 was en als je deze de eerste keer hebt gemist (wat veel van jullie zeker gedaan hebben) is het de moeite om een keer af te reizen naar Lego City.

Lego City UndercoverLego City UndercoverLego City Undercover
8 / 10
+