Little Nightmares

Little Nightmares

We kruipen in onze gele regenjas en banen een weg door The Maw.

Little NightmaresLittle NightmaresLittle NightmaresLittle Nightmares

Tarsier Studios' Little Nightmares is de nieuwste game die stealth en 'physics-based' platformen combineert, iets dat een handelsmerk is voor het Deense Playdead (Inside, Limbo) en je kan Little Nightmares ook vergelijken met Unravel, ondanks het grote verschil qua thema. Dat wilt niet zeggen dat Little Nightmares precies hetzelfde speelt als games zoals Inside, maar er zijn overduidelijk overeenkomsten en het is onvermijdelijk de twee games de vergelijken. Ze hebben weinig overeen qua uiterlijkheden, afgezien van hoe duister ze beide zijn. Wat de vergelijking wel betekent is dat Little Nightmares helaas op de meetlat wordt gelegd naar een van de beste games van 2016.

Little Nightmares biedt een duistere en grille onderwatersetting waar je constant probeert te ontsnappen aan de aandacht van de inwoners of misschien wel bezoekers. Je probeert je weg te vinden uit The Maw, zoals het genoemd wordt, maar er is geen gesproken of geschreven verhaalvertelling en je bent daarom gedwongen om je eigen interpretatie op de vreemde setting, dat lijkt op een groot restaurant voor gigantische wezens die worsten en lappen vlees naar binnen werken, los te laten.

De oorspronkelijk werktitel van de game was Hunger en op veel manieren is het een betere naam voor de game, ook al verklapt dit het thema enigszins. Honger geldt voor zowel de gasten in deze bizarre, ondergedompelde wereld, als voor het hoofdpersonage Six. Op een bepaald punt in ieder level krijgt Six honger en dit is iets dat centraal staat voor te voortgang van het verhaal.

Little NightmaresLittle NightmaresLittle Nightmares

Waar Little Nightmares echt in uitblinkt is de audiovisuele kant. Tarsier heeft gekozen voor een poppenhuisperspectief, wat wonderen doet voor de sfeer en stemming van de game. Dit geldt eveneens voor de schaduwen die vallen, hoe de camera beweegt, wat je ziet en wat je niet ziet. Er is ook een gevoel dat de hele plek constant op en neer deinst op het ritme van de golven, iets wat ook uitstekend werkt met het poppenhuisperspectief. Het voelt allemaal opzettelijk en als een geheel.

De game heeft ook een rauw randje en, anders dan het afgewerkte gestileerde Inside, is er veel om te verkennen en interactie mee te hebben naast de voorwerpen die zich op kritieke pad liggen. Dat wilt niet zeggen dat het niet-lineair is, dat is duidelijk niet het geval, maar de toegevoegde rekwisieten zorgen voor een meer tastbare wereld en een die bizar echt en gegrond voelt. Het perspectief helpt ook het gevoel te versterken dat Six kwetsbaar en blootgesteld is aan de wereld. De vele schilderijen en voorwerpen in de verschillende ruimtes helpen het verhaal ook vorm te geven, maar ook daar wordt veel overgelaten aan je eigen interpretatie.

Het is echter niet alleen het visuele design dat de game verheft, het geluid moet ook genoemd worden. De muziek heeft een griezelig ziekenhuisachtig sfeertje en de geluidseffecten doen hun werk daarbovenop uitstekend. De verschillende inwoners van deze plek produceren soms geluiden waarvan je haren over eind gaan staan. En deze geluidseffecten helpen daarmee de ervaring meeslepender te maken, de spannende momenten houden je daardoor soms op het puntje van je stoel.

Wat betreft gameplaymechanismen in Little Nightmares: deze zijn vrij simpel en rechtdoorzee. Zoals verwacht kan je springen, grijpen, trekken en rennen, maar je kan ook een aansteker gebruiken als het te donker wordt, bukken en sluipen. Er is een mix van platformpuzzels om met deze vaardigheden te behalen en af en toe moet je ook ontsnappen van vijanden die je achterna zitten. Als er iets te bekritiseren valt aan de game is dat de achtervolgingsscènes in de tweede helft van de game een beetje te veel gebruikt worden. Ook, al hoewel geen enkele puzzel of scenario hetzelfde is, voelt de game soms een beetje repetitief, iets wat we bijvoorbeeld nooit hadden in Inside.

Hoe lang duren deze kleine nachtmerries? De game bestaat uit vijf hoofdstukken en je kan elk in minder dan een uur voltooien, tenzij je ergens volledig vast kom te zitten. Het laatste hoofdstuk is korter en ervaren spelers zullen ieder deel in minder dan een half uur kunnen voltooien. Met andere woorden: het is een game die je in een zit kan uitspelen: een avond gevuld met entertainment. Er is geen reden om de game veelvuldig opnieuw te spelen, ook al omhels je niet alle 'kaboutertjes' en breek je niet beeldjes tijdens je eerste playthrough, alhoewel er wel een hoofdstukselectie-optie is om terug te gaan en alle geheimen te vinden.

Little Nightmares is een aangename kennismaking, een game die wellicht de echte roeping toont van Tarsier Studios (die voorheen bekend stond om hun werk aan de draagbare versies van Little Big Planet). Het einde voelt een beetje abrupt en hoewel we het niet erg vinden om kortere games te spelen, zullen sommige spelers toch op een langere speelduur hebben gehoopt voor hun geld. Als je echter op zoek bent naar een duister avontuur en jezelf een avond of twee daarin wilt onderdompelen dan zit je met Little Nightmares goed.

8 / 10
+
Prachtige duistere wereld, poppenhuisperspectief werkt erg goed, uitstekend gebruik van geluid, goede sfeer en interessant thema, vormt een samenhangend geheel.