Star Wars Jedi: Survivor

Star Wars Jedi: Survivor

Respawn is terug voor het tweede hoofdstuk in het verhaal van Cal Kestis, maar verbetert het de formule van de briljante Fallen Order?

Het valt niet te ontkennen dat Star Wars de afgelopen jaren een allegaartje is geweest. De nieuwste films werden erg bekritiseerd door fans, de Disney + -serie varieerde tussen uitstekend en middelmatig op zijn best, en ondanks dat de film- en tv-ruimte bezaaid is met inhoud van zo'n polariserende kwaliteit, is er één stabiel deel geweest in A Galaxy Far, Far Away. Respawn Entertainment's Star Wars Jedi serie. En ik zeg hier 'serie', want hoewel Star Wars Jedi: Survivor pas op 28 april wordt gelanceerd, bewijst mijn tijd met deze titel dat de ontwikkelaar, misschien wel het best bekend van Apex Legends, nog steeds een van de beste is in het vertellen van moderne Star Wars verhalen.

Vijf jaar na de gebeurtenissen van het briljante Star Wars Jedi: Fallen Order, Survivor krijgen we een meer volwassen en grijnzende versie van Cal Kestis. Dit personage is in deze vijf jaar tijd niet per se op de vlucht geweest voor de Empire, maar is een grote doorn in het oog geweest, door allerlei verzetsmissies te leiden als onderdeel van zijn werk met de rebellenstrijder Saw Gerrera. Nadat een missie echter gruwelijk misgaat, begint Cal zijn eindeloze gevecht tegen de leviathan-achtige Empire in twijfel te trekken en gaat hij op zoek naar een manier om degenen om wie hij geeft te beschermen, iets dat hem uiteindelijk terugtrekt naar de bemanning die hij in het originele spel verzamelde, maar die jaren eerder uit elkaar ging en hun eigen weg ging.

Omdat dit een directe voortzetting is van dat verhaal, zij het vijf jaar later, heeft Survivor niet dezelfde progressie-ervaring als Fallen Order. Cal begint dit spel met de uitrusting, vaardigheden, lichtzwaard en Force vaardigheden die hij tijdens het originele spel beheerste, op dezelfde manier dat Kratos niet dezelfde progressie volgt in God of War: Ragnarök als in de titel van 2018. Dit betekent dat je binnen enkele ogenblikken in het vlees van de actie komt en dit doet op een manier waarbij je je een Jedi-krijger voelt, en niet een padawan die met hand en tand vecht om te overleven.

Als je Fallen Order hebt gespeeld, worden veel van de mechanica uit dat spel die het zo fris en leuk maakte, vertaald naar Survivor. De platformsecties zijn nog steeds lang en vereisen een beetje nadenken over hoe je ze aanpakt, maar tegelijkertijd zijn ze vloeiend en soepel en tonen ze echt het uithoudingsvermogen en de fysieke kracht die Jedi- en Force-gebruikers kunnen verzamelen. Als je van de platformsecties in games zoals Uncharted houdt, lijkt Survivor erg op elkaar, behalve dat Cal geen vermoeidheid vertoont bij het ophangen aan wijnstokken of het omdraaien van verticale oppervlakken. Het is heel spannend. Dit is hetzelfde geval met de omgevingspuzzels die een beetje nadenken vereisen, maar nooit overweldigend uitdagend zijn.

Star Wars Jedi: SurvivorStar Wars Jedi: Survivor

De gevechten zijn ook verbeterd en uitgebreid met nieuwe lichtzwaardstanden en Force vaardigheden waarmee je strijders anders kunt benaderen. Of het nu gaat om het gebruik van de omgeving in je voordeel door Stormtroopers naar hun ondergang te duwen, of om projectielen te vangen tijdens de vlucht voor enorme retourschade. Voeg daarbij het schakelen tussen de Blaster-houding waarmee je een blaster in de ene hand kunt gebruiken voor schade op afstand tijdens het pareren en slaan met een lichtzwaard met de andere, of in plaats daarvan mijn persoonlijke favoriet gebruiken, de Crossguard -houding, die langzamere en hardere aanvallen bevat tijdens het gebruik van een lichtzwaardblad dat Kylo Ren onlangs beroemd heeft gemaakt. Er zijn vijf lichtzwaardhoudingen en talloze manieren om ze te upgraden, je Force bewegingen en Cal's gezondheid en overlevingskansen dankzij de tonnen skill trees om te verkennen en te upgraden op de manier die past bij hoe je wilt spelen.

Maar leukere platformsecties en een verbeterd gevechtsaanbod is niet de enige plek waar Respawn zijn inspanningen heeft opgevoerd. Er is een enorme verzameling nieuwe vijandtypen, niet alleen van de Imperial factie, maar in het geval van beesten rond de melkweg en een nieuw factietype helemaal, The Bedlam Raiders. Deze factie brengt nieuwe en uitdagende humanoïde vijanden om mee neer te gooien, evenals een heleboel Droid varianten uit het Clone Wars-tijdperk, waarbij je ze elk anders moet benaderen, anders zal de uitdagende gevechtssuite je opkauwen en uitspugen. Tussen Super Battle Droids die onvermoeibaar aanvallen met ranged blaster shots, tot Bedlam krijgers die meedogenloos toeslaan met geladen messen, moet Cal sneller en slimmer zijn om te overleven en de bedreigingen in dit vervolg te overwinnen.

En dat strekt zich zelfs uit tot de open wereld en het soort activiteiten dat je kunt ontdekken rond de vele locaties waaruit dit verhaal bestaat. Of het nu gewoon teruggaat naar Coruscant om verzamelobjecten op te halen, het op te nemen tegen premiejagers verspreid over het systeem, of in plaats daarvan naar de verre uithoeken van Koboh's grotten reist om tegen een Rancor te vechten, Survivor heeft een overvloedige selectie van manieren om de ervaring voort te zetten en te verbeteren buiten het gebaande hoofdverhaalpad, zozeer zelfs dat je gemakkelijk 30+ uur aan inhoud kunt uitpersen voordat de credits rollen en nieuwe geheimen beschikbaar worden gesteld.

Star Wars Jedi: Survivor
Star Wars Jedi: SurvivorStar Wars Jedi: SurvivorStar Wars Jedi: Survivor

Dat gezegd hebbende, de meerderheid van de mensen komt naar Star Wars Jedi: Survivor voor het hoofdverhaal en om te zien hoe dit verhaal Cal's verhaal uitbreidt. Hoewel ik wegblijf van directe spoilers, zal ik zeggen dat ik niet het gevoel heb dat dit verhaal een uitzonderlijk verhaal levert op de manier waarop Fallen Order dat deed. Natuurlijk zijn er nog steeds ongelooflijk coole Star Wars momenten die bijna elk ander Star Wars product van het afgelopen decennium te schande maken, en in feite is het verhaal als geheel beter dan de meeste Star Wars producties die we in jaren hebben gehad. Ik denk alleen niet dat het in pure narratieve zin voldoet aan Fallen Order, omdat het plot duidelijke ups en downs heeft en vaak schoenhoorns in personages waar we om zouden moeten geven, maar die niet dat niveau van verbinding krijgen vanwege zwakkere karakterontwikkeling. Als je geniet van Star Wars, zelfs in vluchtige zin, is er hier veel om uit te pakken en te staren, inclusief de lore-titbits die tijdens de reis kunnen worden opgepikt, maar verwacht geen verhaal dat zo emotioneel aangrijpend is als dat van Fallen Order.

Gelukkig is er hier echter meer te doen dan wat we in Fallen Order hebben gekregen. Omdat het alleen een current-gen titel is, zijn de locaties groter, dieper en gedetailleerder, en er is altijd iets nieuws om te verkennen vanwege het Metroidvania-achtige progressiesysteem van de game waarbij je je stappen volgt om voorheen ontoegankelijke zones te verkennen. Sommige van de extra activiteiten zijn niet zo spannend als andere, bijvoorbeeld het vechten tegen premiejagers is veel spannender dan het verzamelen van zaden en het kweken van planten, maar de optie is er in ieder geval om beide te doen. Bovendien is de aanpassingssuite hetzelfde als die van Fallen Order, wat betekent dat elke cosmetica (of het nu Cal's kleding, kapsels, lichtzwaardonderdelen en kleuren, BD-1-onderdelen, enz.) in de wereld te vinden is en helemaal niet met echt geld kan worden gekocht - en dit is een gebied dat Survivor, zoals Fallen Order , verdient een hoop krediet, omdat dit een compleet spel is zonder enige vorm van inkomsten genereren buiten de eerste aankoop.

Hoewel ik het heb gehad over de kleine gebreken in het hoofdverhaal, denk ik over het algemeen dat Survivor een betere titel is dan Fallen Order, maar deze game heeft een aantal zeer duidelijke prestatieproblemen die het nu tegenhouden. Tijdens het spelen op Performance Mode op PS5 heeft de game moeite om die beloofde 60 fps-markering te bereiken, en wordt nog steeds geconfronteerd met problemen met texturen die binnenkomen, animaties die glitched worden, lelijke texturen, andere rare bugs, crashes en meer. Er is zo'n grote lijst met problemen die onmiddellijk herkenbaar zijn dat het waarschijnlijk Respawn enige tijd zal kosten om ze allemaal glad te strijken, en dit is het enige gebied dat het spel echt in de steek laat in het grote geheel der dingen. Als een lanceringsdagpatch deze problemen aanpakt, geweldig! Maar uit mijn ervaring voor de lancering, houden ze de titel echt tegen.

Toch is Star Wars fans en mensen die van actie-avonturenspellen houden, Star Wars Jedi: Survivor een geweldige voortzetting van deze serie. Het zit vol met referenties en andere kleine beats die elk een prachtig en grondig beeld schetsen van A Galaxy Far, Far Away, en de gameplay is gewoon een verbetering van Fallen Order's uitstekende formule. Het heeft zijn knikken en is niet perfect, zowel in de zin van prestaties als in hoofdverhaal, maar aangezien 2023 tot nu toe grotendeels is bedacht door geweldige AAA-remakes, is Survivor een van de beste echt nieuwe titels die we dit jaar hebben gezien.

8 / 10
+
Star Wars bij de vleet. Fantastische gevechtssuite. Leuke locaties. Tonnen om te verkennen en te vinden. Platforming is spannend.