Puzzling Places

Puzzling Places

Klassieke puzzels oplossen vanuit een nieuw perspectief.

Ondanks de grote verscheidenheid aan VR-games, worden dezelfde mechanica in de meeste van hen gebruikt. Af en toe komt er echter een ontwikkelaar die een andere benadering van de VR-ervaring zoekt. Een goed voorbeeld van dit soort actie komt van Realities.io Inc en hun spel, Puzzling Places, dat zen-achtige rust wil combineren met een eenvoudig en zeer vertrouwd gevoel van puzzels oplossen.

Puzzling Places heeft geen verhaalelementen en het spel begint direct vanuit het menu, dat gewoon een lijst met driedimensionale legpuzzels is. De lijst bevat bekende en minder bekende gebouwen en locaties wereldwijd om vrij uit te kiezen.

Het idee van het spel is eenvoudig. Het gekozen gebouw wordt in stukjes gebroken en de speler moet het weer in elkaar zetten, net als een legpuzzel. Stukken kunnen vrij worden gedraaid met virtuele handen en wanneer twee overeenkomende stukken in de juiste volgorde worden samengevoegd, vergrendelen ze samen. Samen met de stukken zijn er foto's van het gebouw vanuit verschillende hoeken rond de speler. Deze foto's helpen de speler om het doelwit vanuit elk perspectief beter te begrijpen, waardoor de legpuzzel gemakkelijker te bouwen is.

Alle puzzels zijn inbegrepen met enkele omringende omgevingsstukken die een beetje extra uitdaging geven om de puzzel te bouwen. Dit kunnen bijvoorbeeld kliffen zijn, wegen met auto's of andere nabijgelegen gebouwen. In sommige gevallen moet de speler zelfs het interieur van het gebouw bouwen, wat het oplossen van puzzels letterlijk zal verdiepen. Je kunt het spel uitdagend maken door het aantal bouwstenen te vergroten. Het minimale aantal stukjes voor een puzzel is 25 en het duurt ongeveer 10 minuten om het met zoveel delen te voltooien, maar het aantal gekozen stukken kan oplopen tot duizend, dus het spel biedt een serieuze uitdaging, als je er klaar voor bent.

De virtuele handen die door de Sense Controllers worden bestuurd, gehoorzamen precies aan gegeven bevelen, waardoor de hantering moeiteloos verloopt. De game ondersteunt ook de eyetracking van PS VR2, wat het kiezen van het juiste puzzelstukje vanaf een nog grotere afstand veel gemakkelijker maakt.

Puzzling PlacesPuzzling Places
Puzzling PlacesPuzzling Places

Puzzling Places' streeft naar een ontspannen sfeer. Zachte, maar felgekleurde achtergronden laten het menu, de bouwstenen en de foto's van de gebieden opvallen, maar houden de sfeer rustig. Het aparte menu ziet er een beetje goedkoop uit, hoewel het zijn doel bereikt. De verversingssnelheid van PS VR2 in de game is erg snel en stabiel, waardoor stress voor de ogen van de spelers wordt vermeden, zelfs tijdens langere sessies.

Door het zen-achtige gevoel na te streven, slaagt het spel erin om de kalme en aangename sfeer te versterken met zijn kleine geluiden. Tijdens het bouwen van de puzzels passen de zachte kletter- en ratelgeluiden perfect bij het warme en wazige gevoel. De achtergrondgeluiden passen zich aan de doelpuzzel aan door passende geluiden toe te voegen zoals oceaangolven, stil verkeerslawaai of bosgeluiden en vogels die zingen. Kalmerende muziek wordt gepresenteerd met slechts een paar noten en het bouwt een ontspannend gevoel op dat perfect past bij het serene puzzelen.

Puzzling Places voert zijn eenvoudige idee met succes uit. Het heldere uiterlijk en de rustige sfeer ondersteunen het oplossen van lichte puzzels, en het hanteren van die hippe puzzelstukjes zorgt ervoor dat de tijd gemakkelijk vliegt. Wanneer alle 26 legpuzzels van het hoofdspel zijn gebouwd, zijn er meer thematische pakketten die gemakkelijk in het menu kunnen worden gekocht met redelijke prijzen. De game is een goed voorbeeld van hoe je met virtual reality een oud idee vanuit een nieuw perspectief kunt bekijken. Ik raad je aan om het te proberen.

8 / 10
+
Aantrekkelijke, zen-achtige sfeer. Goed maar eenvoudig idee. Scherpe graphics.