EA Sports WRC

EA Sports WRC

Het team achter Dirt Rally 2.0 is nu bezig met het uitrollen van zijn eerste officiële WRC-game, en onze rally-expert heeft het aan de tand gevoeld.

Laten we hier heel eerlijk zijn, vanaf het begin. WRC Generations was een slecht rallyspel. Het voelde alsof de auto's 12 centimeter boven de grond zweefden, het verschuiven van het zwaartepunt werd jammerlijk slecht nagebootst, het gevoel van snelheid was ondermaats, de schaal van de omgevingen verschrikkelijk (er zijn brievenbussen in dat spel die groter zijn dan de auto waarin je rijdt als je ze passeert) en het geluid rampzalig. Toen bekend werd dat Kylotonn Games niet langer de officiële WRC-games zou ontwikkelen, maar in plaats daarvan zou worden geproduceerd door het team achter Dirt Rally en Dirt Rally 2.0, applaudisseerde ik zo hard dat mijn handpalmen dagenlang verbrandden. Geen nieuws over racegames had me meer kunnen plezieren. Nu de eerste officiële WRC-wedstrijd van Codemasters er is, heb ik natuurlijk elke micromillimeter onder de loep genomen.

In tegenstelling tot WRC Generations is Dirt Rally 2.0 een fantastisch rallyspel. Het was echter verre van vlekkeloos. De auto's gleden iets te veel over het wegdek, de grip was onrealistisch slecht op droog wegdek met nieuwe banden en het aantal unieke etappes was veel te laag. De graphics waren en blijven ongelooflijk mooi, maar door de hoeveelheid bloei en overmatige kleuren zag het er meer arcade-achtig uit dan het was en soms is. Met EA Sports WRC heeft Codemasters, onder leiding van producer Ross Gowing, geprobeerd dat allemaal op te lossen.

EA Sports WRC
De 2023 WRC-auto's zijn supersnel en qua chassis superleuk om mee te rijden, maar de hoeveelheid grip is iets te hoog, wat natuurlijk realistisch en correct is, maar een deel van het "risico" van rallyrijden wegneemt.

EA Sports WRC bevat evenveel auto's als Dirt Rally 2.0 en de physics engine is hetzelfde, al het andere is nieuw. Codemasters heeft de oude propriëtaire Ego Engine vervangen door Unreal Engine 4 (4.8) en terwijl de vorige game van dit team 19 mijl aan unieke rallyweg bevatte, bevat deze meer dan 65 mijl aan unieke weg. Er worden 17 landen, 204 levels en 82 auto's aangeboden, samen met een carrièremodus, een autobouwmodus waarin je je droomauto kunt maken en online spelmodi die dagelijkse uitdagingen en aankomende toernooien, waar 's werelds beste virtuele rallyrijder natuurlijk wordt gekroond. Om te zeggen dat deze game rijk is, of vol inhoud, zou een understatement zijn.

Een van de dingen waar Codemasters in februari met ons over sprak bij Gamereactor was dat ze erin slaagden om de fysica van de auto over te zetten van Dirt Rally 2.0 naar Unreal Engine en EA Sports WRC zonder verlies. Met meer gedetailleerde force feedback en betere bandenfysica was het voor mij gemakkelijker om de auto met de rem te besturen en door het zwaartepunt op de juiste momenten te verplaatsen, de auto precies te kunnen plaatsen waar hij moest zijn. Een deel van mij was sceptisch dat de hoeveelheid grip hier misschien wat overdreven was, maar na een paar weken met het voltooide spel en de mogelijkheid om tussen Dirt Rally 2.0 en dit in onze Racing Rig te springen, ben ik ervan overtuigd dat de daadwerkelijke autofysica en het gevoel achter het stuur hier beter is, door en door.

EA Sports WRC
De physics van de auto zijn overgenomen van Dirt Rally 2.0 en verder verfijnd en de force feedback is duidelijk beter dan de vorige keer.

Het rijgevoel hier is verreweg het beste in een officiële WRC-game. Het gewicht van de auto's, de manier waarop de vering in het stuur wordt gevoeld en de manier waarop de banden grip hebben op het oppervlak is zeer goed gedaan en hoewel de moeilijkheidsgraad hoog is en hoewel EA Sports WRC moeilijk is, is het niet meedogenloos op een manier waardoor het rijden alleen maar schokkerig aanvoelt en de auto's oncontroleerbaar, wat ik vaak ervaar bij de rallyklassieker Richard Burns Rally, onder andere. Het gevoel van snelheid is niet zo hysterisch als in Dirt Rally 2.0, maar het is erg goed en voelt erg realistisch aan. Dit komt mede doordat de wegen zelf hier smaller zijn geworden. De wegen van sommige landen zijn zo smal dat het voelt alsof er bomen net buiten de achteruitkijkspiegels staan en het besturen van een auto uit de jaren 90 door Japan vereist veel geduld en veel oefening.

EA Sports WRC
De graphics zijn soms absoluut verbluffend en op andere momenten een beetje saai.

Het force feedback-systeem voor iedereen die (alleen) met een stuur rijdt, samen met de aangescherpte autofysica, is strakker en gedetailleerder geworden en het voelt alsof er nu een middelpunt is, een centrum, waar het gewicht en de beweging van de auto wordt gesimuleerd en gecommuniceerd, wat niet het geval is met Dirt Rally 2.0. In dat spel is de force feedback duidelijk goedgekeurd, maar het is ook duidelijk dat er niets in het stuur gebeurt totdat de bestuurder de wielen kantelt en de sliphoek van de band bereikt. Zolang alle vier de wielen recht vooruit wijzen, voelt het stuur dood aan - en dat is niet het geval bij EA Sports WRC.

De grootste en belangrijkste reden waarom Codemasters voor dit spel (en voor het eerst) hun eigen Ego Engine verlieten en overstapten op Epic Games' superpopulaire Unreal Engine was dat hun eigen game-engine geen speciale etappes langer dan 13 kilometer toestond, terwijl EA Sports WRC herbergt twee keer zo lange podia. Dit, samen met het feit dat de Unreal-editor van Epic het maken van fasen zowel gemakkelijker als sneller heeft gemaakt, en maakt de verandering hier op zijn zachtst gezegd logisch. Met de verandering van de Ego Engine zijn de graphics natuurlijk veranderd en een deel van mij mist de bloei van Dirt Rally 2.0 en denkt dat de ietwat rauwe, contrastrijke en anti-aliasing problematische look en stijl van de Unreal Engine misschien niet altijd perfect werken voor rally's, maar het lijdt geen twijfel dat dit een geweldig uitziend spel is. De bètaversie die ik iets meer dan een maand geleden speelde, had last van enkele texturen met een lage resolutie, optimalisatieproblemen en godstralen met de mogelijkheid om het beeld een beetje te veel te laten bloeden, maar gelukkig heeft het getalenteerde grafische team van Codemasters het meeste daarvan opgelost. Er zijn nog steeds enkele grondtexturen in sommige landen die niet helemaal op peil zijn en ik denk dat het zonlicht in Mexico bijvoorbeeld zo sterk is dat het lijkt alsof je de helderheid en het contrast op de tv op 100% hebt gezet, maar EA Sports WRC ziet er geweldig uit. Denk niet anders. Het is ook zeer goed geoptimaliseerd. Beter geoptimaliseerd dan de bijna vijf jaar oude Dirt Rally 2.0.

EA Sports WRC
De WRC-auto's van 1997, waaronder Loeb's iconische Xsara, zijn de beste in het spel en de Kenya Rally is ongelooflijk leuk.

Het geluid is ook goed, zij het enigszins ongelijkmatig. Het geluidsteam van Codemasters heeft de hoeveelheid galm verminderd en in plaats daarvan geprobeerd het echte, rauwe geluid van elk automodel vast te leggen en dat is te zien. Het geluid verschilt meer tussen verschillende auto's dan in Dirt Rally en Dirt Rally 2.0 en sommige auto's klinken hier absoluut hemels. Ongelofelijk goed. Terwijl andere iets te dun, iets te zwak klinken en ik de grindmatten tegen het onderstel mis. In een toekomstige patch hoop ik dat Codemasters veel, veel meer grindmatten plaatst.

Het beste deel van EA Sports WRC zijn de etappes, die niet alleen meer lijken op de landen waarin ze plaatsvinden, maar ook gevarieerder en bewogener zijn, ze bevatten (gemiddeld) meer bochten per kilometer, zijn technischer en dus veeleisender. Velen van hen zijn gemodelleerd in schaal 1:1 naar de echte WRC-podia en dat is te zien. Het rijden van speciale etappes in bijvoorbeeld Chili of Kenia die 22 minuten in beslag nemen, is op zijn zachtst gezegd een zweterige ervaring en vereist uiteraard onmenselijke hoeveelheden concentratie, en het is maar goed dat de temponota's hier ook beter zijn dan in Dirt Rally 2.0. Jon Armstrong heeft alle pace notes geschreven die worden voorgelezen door Jonathan Jackson, die absoluut briljant is.

EA Sports WRC
De mix van nieuwe auto's en oude klassiekers is super.

Een carrièremodus was iets dat Dirt Rally 2.0 ontbrak bij de lancering, maar het werd zo'n 18 maanden later toegevoegd via een update via "Colin McRae Flat Out", waardoor we een paar uur als Colin konden spelen en door zijn legendarische carrière als rallylegende konden racen. In EA Sports WRC heeft Codemasters een carrièremodus gecreëerd die meer doet denken aan die in WRC 10 van Kylotonn Games en ik denk dat velen er ongetwijfeld van zullen genieten. Ik ben niet zo'n kenner van de carrièremodus als het gaat om simracen en ik ben ook niet bijzonder geamuseerd door wat hier wordt aangeboden. Niet omdat het slecht is, maar omdat ik nooit echt verstrikt ben in de verschillende soorten uitdagingen en progressie die worden aangeboden. Het wordt een beetje onpersoonlijk en een beetje ouderwets, denk ik - dat is hier ook het geval. De bouwmodus waarin we in EA Sports WRC de kans krijgen om onze eigen rallyauto te bouwen, is een leuke en lonende manier om een groter en dieper inzicht te geven in wat er nodig is om een competitieve WRC-auto samen te stellen, maar het is jammer dat het bouwen van de auto niet gebonden is aan de reglementen in, bijvoorbeeld WRC of WRC 2, maar is meer "fantasieauto".

EA Sports WRC
Er is op dit moment geen echte ondersteuning voor drievoudige monitoren, maar Codemasters belooft het dichter bij het einde van het jaar te brengen.

Het grootste en misschien wel enige echte minpunt dat ik in dit spel heb gevonden, is de schade aan de auto's, die erger en minder realistisch is dan in Dirt Rally 2.0, wat teleurstellend is. Ik ben er vrij zeker van dat het te maken heeft met WRC-licenties en zeurderige autofabrikanten, maar dat maakt me niet minder teleurgesteld. Een lekke band krijgen in dit spel is veel, veel te moeilijk en het crashen van de auto is ook te moeilijk. Met 170 km/u tegen een Finse dennenboomstam rijden met de instelling "Realistische schade" geactiveerd, zou natuurlijk betekenen dat de auto in hagelslag verandert en zoals het er bij de lancering uitziet, is dit niet het geval. In plaats daarvan is het niet ongebruikelijk dat de auto nauwelijks beschadigd raakt door zo'n crash en Codemasters zal dat moeten repareren nadat de game is uitgebracht. Het moet gebeuren.

EA Sports WRCEA Sports WRCEA Sports WRC
Codemasters en EA zijn van plan om nu al vijf jaar lang elk jaar een nieuwe WRC-game uit te brengen.

Met EA Sports WRC heeft Codemasters alle door Kylotonn ontwikkelde WRC-games overtroffen, wat natuurlijk indrukwekkend is. Het rijden zelf is briljant, de podia prachtig, de hoeveelheid inhoud ongelooflijk en de audiovisuele presentatie echt indrukwekkend. Het menusysteem is niet om over te schreeuwen en de schade aan de auto's moet worden verholpen, maar verder is dit een fantastisch rallyspel waar ik duizend uur mee bezig zal zijn. Dat kan ik nu al garanderen.

8 / 10
+
Briljante autofysica. Geweldige rijervaring. Heel veel inhoud. Fantastische tracks. Top graphics/geluid.