Just Dance 2024

Just Dance 2024

We hebben de boel opgeschud op het nieuwste dansfeest van Ubisoft en hebben niet veel goeds te zeggen.

Ik moet zeggen dat het een indrukwekkend aantal Just Dance titels is dat Ubisoft heeft gelanceerd sinds de eerste game in 2009 werd uitgebracht. Met 14 installaties en verschillende spin-offs zou ik zeggen dat het een van de meer hardnekkige series is die een jaarlijkse release krijgt. Het feit dat dit minimale upgrades zijn die bij elk nieuw deel in de serie worden geïntroduceerd, wat net zo goed uitbreidingen kunnen zijn, is ook iets waar we aan hebben moeten wennen met dit type spel, hoewel ik hier zeker mijn wenkbrauwen bij heb opgetrokken toen ik aan het dansen was in Just Dance 2024 in de afgelopen dagen.

Want ook al ben ik geen frequente volger van de serie geweest, het valt me al op als ik op het punt sta om te jammen op mijn eerste nummer dat dit echt elk onderdeel van de Just Dance-serie zou kunnen zijn en zeker niet per se de nieuwste installatie. Natuurlijk, de muziekbibliotheek staat vol met gloednieuwe popsongs, maar het toevoegen van nieuwe inhoud waarvoor geen nieuwe technologie nodig is, had kunnen worden gedaan zonder consumenten £ 49 te laten betalen voor een gloednieuw spel. Ik reageer ook op het feit dat een groot deel van de muziek opgesloten zit achter het Just Dance+-abonnement dat een extra instroom van geld vereist van degenen die willen deelnemen aan de volledige ervaring. Het hele arrangement ruikt naar vis en het lijkt erop dat Ubisoft schaamteloos een gratis live-servicegame voor de volle prijs heeft uitgebracht.

Just Dance 2024

Dus, naar het eigenlijke ding: het dansen! Want als je eenmaal het geld voor Just Dance 2024 hebt opgehoest en wat extra hebt uitgegeven om toegang te krijgen tot de hele game (totdat het abonnement moet worden verlengd, natuurlijk), ben je vrij om het te schudden met een behoorlijk solide muziekbereik. Ik vind zowel klassiekers zoals Holding Out For a Hero van Bonnie Tyler en een aantal oude Queen hits als een aantal modernere nummers zoals Loreen's Euphoria en Flowers van Miley Cyrus door snel de menu's te scannen. Ik geef toe dat er ontzettend veel muziek in Just Dance 2024 zit waarvan ik geen idee heb wat veel van de nummers zijn, maar dat laat alleen maar zien dat er nummers zijn voor veel verschillende doelgroepen om hun heupen op te bewegen.

Ik was al snel verrast dat Ubisoft ervoor heeft gekozen om alle opties voor gamecontrollers (behalve Joy-Cons voor Nintendo Switch) te verwijderen en zich in plaats daarvan te concentreren op het maken van de smartphone van de speler als het belangrijkste hulpmiddel om te dansen. Dus na het downloaden van de compatibele app was ik klaar voor mijn eerste dans en werd ik meteen in de vertrouwde Just Dance wereld gegooid waar alle kleuren van de regenboog samenkomen in een visuele ervaring die me vreemd genoeg doet denken aan hoe het eruit zou zien als Wii Fit Summer of Love zou ontmoeten in een parallelle dansdimensie.

Just Dance 2024
Je hoeft niet te kunnen dansen om punten te scoren in Just Dance 2024 Edition...

Voor degenen die niet bekend zijn met Just Dance, het gaat in feite om het volgen van de bewegingen van je "coach" op het scherm en het verzamelen van punten door ontworpen danspassen zo goed mogelijk uit te voeren. Het wordt echter al snel duidelijk hoe ontoereikend het systeem is, want nog voordat de muziek begint, krijg ik te horen dat ik alleen punten kan verzamelen met bewegingen van mijn rechterarm, omdat daar van mij wordt verwacht dat ik de telefoon vasthoud. Natuurlijk kan ik voor de lol zoveel dansen als ik wil, maar het begint al snel een beetje zinloos te voelen dat niet al mijn sierlijke bewegingen worden meegeteld in de scoreflow.

Ik denk ook dat ik een beetje te rijkelijk word beloond op de keren dat ik duidelijk zo slecht dans dat geen weldenkend mens zelfs maar zou kunnen noemen wat ik doe, waardoor ik de theorie testte van hoeveel impact mijn bewegingen eigenlijk hebben. Voor een paar nummers koos ik er gewoon voor om alle aanwijzingen van de tv te negeren en in plaats daarvan te stuiteren en rond te draaien volgens mijn eigen verbeelding en, niet verrassend, merkte ik hoe ik erin slaagde om ongeveer hetzelfde aantal "Perfect!" en "Super!" beoordelingen te krijgen als toen ik de instructies volgde. Toen ik echter nog een stapje verder ging en op de bank ging zitten en doelloos met mijn telefoon schudde tijdens Zara Larsson's Can't Tame Her, was het resultaat niet zo succesvol, hoewel ik er toch in slaagde om een solide twee van de vijf sterren te krijgen. Het verbaast me niet echt dat een smartphone-app mijn bewegingen niet in grote mate in kaart kan brengen, maar in een spel dat volledig om dansen draait, hoopte ik op meer.

Ik realiseerde me ook dat mijn grote Nokia-scherm een probleem zou zijn zodra ik op de hoogte was van het besturingsschema en ik merkte dat ik het wanhopig vasthield tijdens al mijn dansroutines uit angst dat het uit mijn hand zou vliegen. Noem me ouderwets, maar springen en ronddraaien met je mobiele telefoon in je hand is niet iets dat ik ooit als een goed idee zou beschouwen en ik kan me alleen maar voorstellen hoeveel ouders zullen moeten zien hoe de nieuw gekochte iPhones van hun kinderen door de lucht suizen en tegen de tv in de woonkamer botsen, gevolgd door een geschokt "oeps". Ik heb zelden iets goeds te zeggen over de Joy-Cons van de Switch, maar de bedieningselementen kunnen in ieder geval om de polsen worden vastgebonden en komen daarom zelden in de lucht. Zelf heb ik helaas Just Dance 2024 op PlayStation 5 gespeeld en niet dezelfde luxe gekregen en kan je daarom echt aanraden om voor Nintendo's alternatief te kiezen, als je je in de danswereld van Ubisoft wilt storten.

Just Dance 2024
Het gezicht dat je trekt als je mobiele telefoon ineens het plafond raakt...

Voor mij zijn de laatste paar dagen die ik met Just Dance 2024 heb doorgebracht echter genoeg om te beseffen dat het geen spel voor mij is. Niet omdat ik een hekel heb aan dansen, maar gewoon vanwege de manier waarop Ubisoft de game heeft opgezet. Tonnen geld uitgeven (plus een beetje extra voor de volledige ervaring) aan een vervolg dat bijna identiek is aan zijn voorganger, geeft om te beginnen geen goede signalen af. Te bedenken dat ik dan het voortbestaan van mijn hele woonkamer en mobiele telefoon op het spel moet zetten omdat er geen zinnige manier is om mijn bewegingen te lezen, anders dan de bijbehorende app waarvan de mogelijkheden te vergelijken zijn met een halfblinde gymleraar die punten toekent ongeacht wat ik wel of niet doe, maakt dat ik liever dans zonder het spel. Omdat het kan. Het enige wat je nodig hebt is wat muziek en je kunt zoveel dansen als je wilt! Daar heb je geen Just Dance 2024 voor nodig.

04 Gamereactor Netherlands
4 / 10
+