Football Manager 2024

Football Manager 2024

Het nieuwste deel in de langlopende sportsimulatieserie van Sports Interactive is er, maar is het een waardevolle stap voorwaarts?

Dit is een soort tussenjaar voor de Football Manager-serie, aangezien de ontwikkelaars al grote veranderingen voor volgend jaar hebben aangekondigd. De grootste is waarschijnlijk dat de serie Unity krijgt als een grafische engine, wat een geheel nieuwe dimensie zal geven aan de look die nu behoorlijk moe wordt. De 3D-engine werd 15 jaar geleden geïntroduceerd, dus het is echt tijd voor iets nieuws, maar we zijn er nog niet helemaal, want eerst komt Football Manager 2024, de laatste game in dit tijdperk van de serie.

Dat maakt dit een vreemd spel om te recenseren. Alle hype is volgend jaar, de ontwikkelaars zijn enthousiast over volgend jaar en ik ben persoonlijk erg benieuwd hoe volgend jaar eruit zal zien. Maar toch zijn we hier, met een spel dat aanvoelt als een bijzaak. Er zijn een aantal zeer goede toevoegingen, maar in principe is het dezelfde Football Manager die we in de loop van de decennia hebben leren kennen. Het eerste nieuwe dat je zult ontdekken, zoals het precies in jouw straatje past, is de mogelijkheid om tactieken aan te passen voor spelhervattingen. Instructies die kunnen worden gegeven, zijn onder meer of hoekschoppen naar de eerste paal, in het midden of naar de verre paal moeten worden genomen, of hoeveel spelers naar voren moeten staan voor hoekschoppen of vrije trappen. Niet alleen dat, je kunt nu kiezen welke speler op welke positie moet staan voor spelhervattingen. Liever je sterkste, langste speler voor de keeper? Dat kan nu. Dit brengt ook een nieuwe rol met zich mee, die van een coach uit de spelhervattingen. Een uitstekende toevoeging die verdere verdieping geeft aan allerlei tactisch geknutsel.

Football Manager 2024
De animaties op het veld zijn verbeterd.

Het tweede dat je waarschijnlijk ook snel zult opvallen, is het verkopen van spelers. Er zijn nieuwe mogelijkheden toegevoegd om gebruik te maken van een intermediair. Als een speler bijzonder moeilijk te verwijderen is, zoals een FM-versie van Harry Maguire, kun je een makelaar gebruiken om biedingen voor je te vinden. Dit heeft zowel voor- als nadelen, want aan de ene kant geeft het je de extra biedingen die je zoekt, maar aan de andere kant kost het je een klein deel van de transfersom. "Aanbod aan clubs" is ook vervangen door iets dat TransferRoom wordt genoemd. Dit is een echt bedrijf, maar in het spel is het vooral een naamsverandering met dezelfde functies.

Volgend jaar zal er, zoals ik al zei, echt een grote verandering zijn als het gaat om alles qua uiterlijk en ik verwacht dat dit ook zal gelden voor het spel op het veld. Dit jaar is de look precies waar we de afgelopen jaren aan gewend zijn geraakt, maar dan met verbeterde spelersbewegingen, balfysica en verlichting. Ja, die beschrijving is rechtstreeks van hun website overgenomen, maar het is eigenlijk iets dat je ook kunt opmerken als je ervoor kiest om het nader te onderzoeken. Animaties en dergelijke zijn niet iets waar de meeste mensen die Football Manager spelen om geven en niemand verwacht FIFA/EA Sports FC-achtige graphics, maar het is leuk als het er enigszins echt uitziet. En hoewel de animaties er iets beter uitzien dan vorig jaar, zijn er nog steeds kleine problemen die de serie altijd lijken te teisteren. Het meest memorabele moment dat ik heb uit mijn tijd met het recensie-exemplaar was een lange bal vanaf de ene helft van het veld waarbij de keeper gewoon recht langs de bal rende, opgaf en een spits vanaf de middenlijn liet rennen, de bal op de penaltystip aannam en in het wijd open doel rolde. Het zijn dit soort kleine dingen die ervoor zorgen dat ik echt uitkijk naar de nieuwe grafische engine.

Football Manager 2024
De grote toevoeging dit jaar is de mogelijkheid om spelhervattingen aan te passen.

Iets anders waarvan ik ook hoop dat ze veranderen, zijn persconferenties en gesprekken met spelers. Het eerste voelt nog steeds volkomen zinloos en de vragen worden te vaak herhaald. Het gesprek met de speler is een goed idee, maar het is zo vreemd georganiseerd. Spelers worden bij het minste of geringste boos en het hoeft niet eens kritiek te zijn. Mijn 18-jarige reservekeeper kreeg een kans in de beker, hield de nul en redde een penalty. Na de wedstrijd had ik een één-op-één gesprek met hem en klikte ik op de gespreksoptie "Gefeliciteerd met de geredde penalty", wat een grote aanmoediging voor de junior moest zijn, maar hij nam er aanstoot aan en was vervolgens enkele maanden boos, wat betekende dat ik het contract niet voor een lange tijd kon verlengen. Ik begrijp deze gesprekken of de logica erachter niet. Spelers kunnen zo boos worden omdat je hem prijst voor zijn prestaties op de training dat hij de club onmiddellijk wil verlaten. Ik begrijp het als de coach onnodig gemeen is, maar niet voor positieve feedback.

Football Manager 2024
Zo ziet hij er dit jaar uit, de winnaar van de Ballon d'Or.

Moet je Football Manager 2024 kopen als je de versie van vorig jaar al speelt? Nee, niet voor de volle prijs. Er is niet genoeg nieuwe inhoud. Houd in plaats daarvan je geld vast tot volgend jaar, wanneer de game die de ontwikkelaars zelf het volgende hoofdstuk noemen, wordt uitgebracht. Als je echter al Game Pass hebt, is dit zeker een game die je moet downloaden wanneer deze op maandag arriveert, vooral omdat er nu een optie is om door te gaan met hetzelfde opslagbestand dat je in Football Manager 2023 hebt gebruikt.

7 / 10
+
Goede tactische toevoeging van vaste situaties. Innemend. Extreem diep.