Achilles: Legends Untold

Achilles: Legends Untold

Niclas heeft de Griekse mythologie aangepakt als misschien wel de beroemdste held van allemaal...

We hebben allemaal het verhaal van Achilles gehoord, of in ieder geval de basis. Hij was de grootste held van de Griekse mythologie en de hoofdpersoon van Homerus' iconische werk De Ilias. Ondergedompeld in de rivier de Styx door zijn moeder Thetis, was hij vrijwel onsterfelijk en onkwetsbaar, afgezien van die beroemde hiel, het kleine detail dat uiteindelijk tot zijn ondergang leidde. Hij werd met een pijl door de hiel gedood door Paris, prins van Troje. Een nogal nutteloze en ietwat onlogische manier om te sterven als je het mij vraagt, maar zo gaat de legende.

Achilles: Legends Untold

In Achilles: Legends Untold worden we meteen in de Trojaanse oorlog gegooid en natuurlijk kruipen we in de titelrol van de legendarische held. Omdat het een oorlog is, heerst er al chaos in de tutorial van het spel, die vrij eenvoudig is, totdat je zijn uiteindelijke moordenaar Paris ontmoet in een vroeg baasgevecht. Hij is erg sterk en net als in de legende doodt Paris hier onze held, niet met een welgemikte pijl door de hiel maar door simpelweg de stront uit hem te slaan tot de levensmeter leeg is. Ik maak me klaar om het hele gevecht opnieuw te beginnen tegen wat een vreselijk sterke tegenstander lijkt te zijn, maar het wordt al snel duidelijk dat hier eigenlijk niet van je wordt verwacht dat je wint. Achilles sterft precies zoals bedoeld en wordt even later verward en gedesoriënteerd wakker, een beetje zoals na een avondje stappen in de gelukkige dagen van de jeugd.

Achilles mag dan dood zijn en hij is in het dodenrijk gevallen, maar hij komt er al snel achter dat dit niet het einde van zijn verhaal is. Hij krijgt de kans om terug te gaan naar het land van de levenden en de geschiedenis te herschrijven, als hij tenminste alle verschrikkingen kan verslaan die op de loer liggen in de onderwereld. Geen gemakkelijke taak, met alles van skeletten, schorpioenen en katten die in de weg proberen te lopen. Oké, de katten zijn volkomen ongevaarlijk in tegenstelling tot de meeste andere dingen en het is enigszins onduidelijk wat ze eigenlijk doen in het koninkrijk van de dood, in de Egyptische mythologie waren er katten die het koninkrijk van de dood bewaakten en het kan hier iets soortgelijks zijn, ik weet het niet zeker. Waarschijnlijk is het een soort straf. Je kunt ze aaien en het lijkt geen enkele consequentie te hebben.

Achilles: Legends Untold

Achilles: Legends Untold is gegoten in het Soulsborne-sjabloon met alles wat dat met zich meebrengt. Als de Souls-veteraan die ik mezelf vandaag de dag nog steeds beschouw, is het iets waar ik in eerste instantie positief over voel en me enthousiast maak om het avontuur aan te gaan. Iets wat ik leuk vind aan die spellen is de uitdaging en dat je niet alleen concurreert met de spellen, maar ook voor een groot deel met jezelf en je eigen psyche. Het is echter de moeite waard om nu te vermelden dat het lang niet zo moeilijk is als de Souls-games en veel vergevingsgezinder, maar je wordt nog steeds van tijd tot tijd in elkaar geslagen. Anders is er veel dat zeker wordt beïnvloed of min of meer direct gekopieerd van Dark Souls, het upgraden van je vaardigheden en eigenschappen lijkt erg op elkaar en in plaats van vreugdevuren die als controlepunt fungeren, is er in plaats daarvan Shrine of Hades dat op precies dezelfde manier werkt. Dat wil zeggen, je kunt uitrusten en je gezondheid herwinnen, een level omhoog gaan en teleporteren tussen verschillende heiligdommen die je onderweg vindt. Maar net als in Dark Souls, Elden Ring enzovoort, gaat dit ten koste van het weer tot leven wekken van alle vijanden die je in het gebied hebt gedood. Het is natuurlijk ook bij de laatst geactiveerde dat je dan de reis opnieuw moet beginnen als je sterft.

In 2010 had ik misschien gedacht dat Achilles: Legends Untold een behoorlijk leuk spel zou zijn geweest. Nu we 2024 naderen, is dat helaas zeker niet het geval. Op zijn beste momenten ziet het eruit als een fatsoenlijke Xbox 360-game. De onderwereld is op sommige plaatsen best mooi gedaan en sommige texturen en omgevingen zijn zeker niet vreselijk lelijk, maar Achilles en alle personages zijn helemaal niet erg goed gedaan, dit lijkt meer op animatie van Playstation 2-kwaliteit, soms is het op dat moment zelfs lachwekkend slecht. Bijvoorbeeld wanneer Achilles zich bukt om een kat te aaien en hem een decimeter boven zijn hoofd klopt met een stijf komvormige, korrelige hand. Nee, Dark Point Games heeft natuurlijk niet dezelfde financiële middelen gehad als From Software, maar het is nog steeds niet goedgekeurd in 2023, denk ik. Er zijn immers indiegames met een niet-bestaand budget die er beter uitzien.

Achilles: Legends UntoldAchilles: Legends UntoldAchilles: Legends Untold

Als je Dark Souls of Elden Ring hebt gespeeld, zullen de mechanica je heel bekend voorkomen. Qua lay-out is het praktisch identiek. Zware aanvallen met de juiste trekker. Lichte, snelle aanvallen met de RB-toets, rollen/eenden met B en ga zo maar door. Het voelt heel vertrouwd aan en dat maakt het gemakkelijk om in te stappen zonder een bepaalde startafstand. De besturing is echter lang niet zo snel als in de Souls-games en voelt over het algemeen een beetje stijf aan. Ik heb bijna constant het gevoel dat er een kleine vertraging is, het lijkt in dit geval niet uit te maken of ik bedrade of draadloze bediening gebruik. Met name de B-knop waarmee je rolt en ontwijkt is soms een beetje onbetrouwbaar, vooral omdat het moeilijk is om je ontwijkende manoeuvres te sturen. Voor het grootste deel is dit geen probleem, maar wanneer je snellere en gevaarlijkere bazen ontmoet, kunnen er enkele problemen zijn. De camera kan ook niet worden beïnvloed, hij kan op geen enkele manier worden gewijzigd, maar je moet je houden aan de hoek die de ontwikkelaar hier heeft gekozen. Dit is meestal geen groot probleem omdat het flexibel is, maar het zou leuk zijn geweest om het naar eigen smaak te kunnen regelen.

Achilles: Legends Untold

Toen ik een kind was, was ik behoorlijk gefascineerd door de Griekse mythologie, mogelijk vanwege het feit dat ik op tienjarige leeftijd Disney's Hercules ongeveer 1000 keer in één jaar zag. Ik denk dat het verhaal hier interessant is over de tweede kans van Achilles in het leven en het is duidelijk wat het spel vooruit helpt. Het is echt een Souls-kloon, maar het heeft nog steeds zijn eigen identiteit in die zin dat het een nieuw verhaal over Achilles vertelt. Helaas is de rest geen voltreffer, het is leuk om een paar uur te doden en je een weg door de onderwereld te hakken, maar het is nauwelijks iets waar ik op terug zal komen. Als je van op Souls geïnspireerde games houdt, kan het zeker het proberen waard zijn, maar het is moeilijk aan te bevelen om er de volle prijs voor te betalen.

6 / 10
+
Interessante interpretatie van het verhaal van Achilles, er is veel te ontdekken in de onderwereld, uitdagend.