Pro Evolution Soccer 2017

Pro Evolution Soccer 2017

Konami keert terug op veld en dit jaar is de voetbalreeks beter in vorm dan ooit tevoren.

Toen Pro Evolution Soccer 2016 afgelopen jaar rond deze tijd verscheen werd al snel duidelijk voor diegene die beide titels hebben gespeeld dat PES en FIFA dit jaar kwalitatief gezien dichter dan ooit bij elkaar lagen, waar de voorgaande jaren FIFA er met de prijs vandoor ging. De verwachting die rond zowel PES en FIFA dit jaar werd opgebouwd was van een volledig nieuw kaliber, en wat dit betreft, weet PES dit waar te maken. PES 2017 neemt wat 2016's versie goed deed en maakt dit nog beter, door het tweaken van een formule die afgelopen jaar werkte en dit succes uit te bouwen door verschillende in-game verbeteringen. Waar veel van deze veranderingen klein zijn dragen ze allemaal bij aan een betere game.

Het eerste wat mensen zullen merken bij het opstarten van de game is dat de gebruikersinterface verbeterd is en op meerdere manieren veel gebruiksvriendelijker is geworden. De menu's hebben een ander design gekregen en de nieuwe setup levert een betere navigatie op, alles is duidelijker aangegeven en de layout is in het algemeen fijner om naar te kijken. Alles ziet er stylish en gestroomlijnd uit, en dat is duidelijk te zien aan de grote afbeeldingen die in vakken de verschillende opties tonen.

De verbetering van de gebruikersinterface strekken zich ook tot de in-game menu's, waar een van de meest aangename veranderingen de toevoeging van spelersgezichten zijn bij Game Plan. Wellicht minimaal, maar het zorgt er voor dat het menu er veel minder saai uitziet. Tactieken kunnen ook veel sneller bereikt worden en zijn makkelijker te veranderen. Met slechts enkele knoppen kan er gewisseld worden tussen een All-Out-Attack naar een All-Out-Defense, de game toont tegelijkertijd hoe dit de structuur van he team verandert. Het is een duidelijk teken dat toont dat Konami met de voetbalreeks stappen neemt in de juiste richting.

Pro Evolution Soccer 2017Pro Evolution Soccer 2017Pro Evolution Soccer 2017
Pro Evolution Soccer 2017

Het tweede dat mensen opvalt na de vernieuwde gebruikersinterface zijn de graphics op het veld en dit is waar PES 2017 in excelleert. De graphics zijn schitterend en de animaties zien er soepeler uit dan ooit tevoren. Hier heeft Konami flinke verbeteringen gemaakt en de replays laten dit op een prachtige manier zien, of het nou de soepele voetbalactie is of de animaties van spelers als ze een goal of een belangrijke tackle maken. Het ziet er filmisch uit en de gezichten van spelers zijn wederom van een hoog niveau, helemaal bij partnerteams zoals Barcelona. Het is duidelijk dat men hier trots op is, daar de replays prominent zijn en de actie vanuit meerdere hoeken toont. De vieringen na goals lijken jammer genoeg vaak niet helemaal bij de actie te passen en staan vaak los van hetgene wat er op het veld gebeurt.

De actie op het veld is niet veel anders dan die van vorig jaar, al zijn er wel enkele aanpassingen gemaakt die de formule nog beter maakt dan twaalf maanden geleden. Animaties zijn realistisch, al had iets meer variatie niet misstaan, en leveren een heerlijke vloeiend geheel op. Dit is met name het geval bij het schieten, en er zijn een tal van manieren waarop je een poging op doel kan wagen. Ieder schot voelt uniek en goals voelen speciaal aan, de game geeft je het gevoel dat je daadwerkelijk moet werken om een kans te creëren. De bal onder controle krijgen op een gevaarlijke positie of een schot eruit persen is al het halve gevecht, en de kunstmatig bestuurde teams maken het lastig om ruimte te vinden voor een schot op doel. Uiteindelijk die belangrijk goal te maken voelt als een beloning.

Er is een subtiele verandering in de snelheid van de wedstrijden, die volgens ons een kleine beetje weg stapt van PES' arcade wortelen en meer richting simulatie neigt. Het kan weliswaar exact hetgene zijn dat PES nodig heeft, daar er nu een beter gevoel van realisme is. Teams hebben duidelijker een eigen identiteit dankzij verschillende setups, en het veranderen van de tactieken heeft net zoveel invloed als de dat van de speller. Voorbeelden hiervan zijn het eindeloze ge-tiki-taka-tik van de voorhoede van Barca en Giroud die de bal vasthoudt om op aansluiting te wachten van het middenveld van Arsenal. Er zijn veel meer mogelijkheden en opties om rekening mee te houden dan ooit tevoren.

Pro Evolution Soccer 2017

Skills Traning helpt spelers dit keer om de aanvallende opties goed onder de knie te krijgen, zoals het geven van verschillende voorzetten, diepgaan en diepgeven. De skillgames dragen ook bij aan de verdedigende aspecten van de game. Dit is, net zoals in voorgaande delen, niet makkelijk en tackles vereisen een perfecte timing. Verkeerde getimede slidings leveren veel vaker een overtreding op of een gele kaart, dus deze moeten niet zomaar ingezet worden. Er zijn echter genoeg defensieve opties om te oefenen en te perfectioneren, zoals teamdruk, waarbij je een teamgenoot gebruikt om druk te zetten op de vijand terwijl je je eigen speler bestuurt. Een element waar we ons over zorgen maken is spelers die diepgaan. Waar ze vaak lijken te rekenen op een peer naar voren en zich minder vaak tussen de linies begeven.

Veel van de veranderingen zijn echter subtiel. Alle aspecten van een typische wedstrijd - of dat nu gaat om de aanval, verdediging of het gevecht op het middenveld - werken uitstekend en alhoewel sommige animaties te vaak voorkomen (zoals de manier waarop speler struikelen als ze lichtelijk getackeld worden), zijn er verder geen tekortkoming voor de algehele gameplay, en daar draait een goede voetbalgame om. Passes voelen bevredigend, accuraat en bevatten genoeg nuance om je bijdrage gewicht te geven, aanvallend spel is vermakelijk en voelt realistisch, schieten en scoren zelfs nog meer, en dit samen zorgt voor een vloeiende en verbeterde game. Zelfs de scheidsrechters voelen dit jaar iets beter, en beslissingen werden vaak met genoeg logica gemaakt (al zijn er altijd enkele vreemde uitzonderingen).

Als we kijken naar de beschikbare gamemodi kent de Master League veel verbeteringen. Net als de hele game is de interface simpel en veel belangrijker wordt alles duidelijk uitgelegd. De aandacht voor details is vooral indrukwekkend. Je ziet je manager en spelers dit keer veel vaker buiten het veld om, bijvoorbeeld bij de verkiezing voor Speler van het Jaar en als een nieuwe speler zich bij je club voegt. Het werkt net zoals elke andere Career-modus in voetbalgame: met transfers, onderhandelingen, budgeten en alles wat zich om het veld afspeelt.

De aanwezigheid van de Champions League, Europe League en AFC Champions League-licentie maken deze competities ook tot gamemodi, daarnaast is er ook de Become A Legend-modus waarin je zelf in de schoenen kan stappen van een enkele speler. Natuurlijk is het onvermijdelijk om niet de overige licenties te bespreken, en na de teleurstelling van vorig jaar weet Konami het dit jaar beter op te pakken. Teams en transfers zijn up-to-date (met regelmatige updates).

De kritiekpunten dit jaar zijn minimaal. Het commentaar bijvoorbeeld is duidelijk opnieuw gebruikt, met zinnen als "good defence, plain and simple, good defence", die Jim Beglin keer op keer herhaalt. Afgezien daarvan leveren de aanpassing een game op die natuurlijk aanvoelt en er uitstekend uitziet. Konami heeft duidelijk hard gewerkt om de reeks dit jaar goed af te werken en de rivaliteit tussen PES en FIFA dit jaar nog nauwer te maken. We kunnen in ieder geval met zekerheid zeggen dat Pro Evolution Soccer 2017 een fantastische voetbalgame is die voor fans van de sport zeker de moeite is.

Pro Evolution Soccer 2017Pro Evolution Soccer 2017Pro Evolution Soccer 2017Pro Evolution Soccer 2017
9 / 10
+