Sniper Elite 4

Sniper Elite 4

Een stap vooruit voor de sluipschietfranchise en studio.

Het maken van een vrijwel perfecte run beslaat in de meeste stealthgames het doelgericht bewegen met vertrouwen, het landschap op snelheid doorkruizen, het ontwijken van vijandelijke patrouilles en het geluidloos bewegen in de schaduwen. In de puurheid van de perfecte run schuilt eerbied, waarbij geen enkele haar op het hoofd van ook maar één vijand kwaad wordt gedaan om de run niet te verpestten. De grootste teleurstelling zijn de momenten waarbij de hel losbreekt en kogels roekeloos in het rond vliegen.

Sniper Elite 4 is echter niet zoals die andere stealthgames. Rebellion's sluipschutter-shooter verheerlijkt juist het overhalen van de trekker en wilt dat je dit veelvuldig doet. Het beloont zelfs de kunst van het moorden met x-ray kill-cams en prijzen. Een moord met een gedempte pistool of het gebruik van het luide gekletter van artillerie om het geluid van schoten te verbergen: de nadruk ligt hier op vijanden te doodden en dit met uiterste precisie en perfecte timing te doen.

De game heeft de agressieve aanpak toegankelijker gemaakt door enkele spelmechanieken te verbeteren. De physics van kogels zijn altijd al naar behoren geweest in de reeks (dat is wederom het geval, vooral wanneer bepaalde hulpfuncties worden uitgezet) en het hoofdpersonage Karl Fairburne voelt veel natuurlijker om te besturen. Zijn verbeterede responsiviteit maakt hem veel nuttiger op momenten waarop alles mis gaat. En dat is zeker iets wat gebeurt.

Sniper Elite 4

Dat is niet erg, want zelfs al gaat alles mis, Rebellion geeft alle mogelijkheden om jezelf te verdedigen. De nors-klinkende hoofdpersoon kan op korte, middellange en lange afstand uit te voeten en heeft een diverse reeks aan hulpmiddelen tot zijn beschikking: van vallen tot trucs en alles daartussen en vrijwel elk met meerdere functies, wat de diversiteit nog meer vergroot. Zoals de naam van de game impliceert ligt de nadruk weliswaar op het schieten van lange afstand en de vaardigheid en durf die hierbij komt kijken. Gelukkig weten we nu dat zelfs als de actie dichterbij komt Sniper Elite 4 zijn mannetje staat.

Het helpt dat de laadtijden tussen mislukte pogingen razendsnel zijn, waardoor je binnen no-time weer aan de bak kan. Dit wordt eveneens makkelijk gemaakt doordat de kunstmatige intelligentie niet bijzonder slim is. Op bepaalde momenten is te zien hoe bewakers rond rennen, patrouillepatronen worden vaak tegelijk geactiveerd, bewegingen bestaan uit korte stukjes (vaak duidelijk te zien bij bewakers die gealarmeerd zijn). Met een verrekijker zijn patrouillerende soldaten te markeren, wat een zegen is bij het raadplegen van de intuïtieve mini-map. Vijanden bewegen en gedragen zich grotendeels erg voorspelbaar en op sommige momenten is daar misbruik van te maken. Als het echt chaotisch wordt is het vaak het makkelijkst om terug te trekken en te wachten tot de vijand zelf komt opdagen.

Rebellion's shooter ziet er goed uit en heeft geen last meer van de beperkingen van de oude consoles. De vijanden zijn niet de meest interessante tegenstanders, maar gezien de tijdsperiode van de game kan de ontwikkelaar daar weinig aan veranderen. Het ontbreken van enige persoonlijkheid in de bewakers wordt duidelijk doordat er zoveel tijd wordt besteed aan het volgen van deze. De levels waarin ze zich bevinden, zien er echter heel goed uit, bevatten interessante details en onderscheiden zich van elkaar. Ze zijn verrassend divers qua locaties, iets wat vooral opvalt als we terug denken aan de stoffige excursie naar Noord-Afrika in het vorige deel.

Sniper Elite 4

<new page>

Het meest indrukwekkende aan de level is hun grootte. Voorzichtige speler treffen in ieder level een behoorlijk uitdaging, en er zijn ook voldoende optionele zijmissies, die de speeltijd van de volledige campaign meer dan acht uur laat uitkomen (minstens een uur per level). De levels zijn gigantisch en bevatten grote open ruimtes die het gebruik van het sluipschuttersgeweer aanmoedigen. Het uitzoeken van de vijandelijke posities, het plannen van de volgende move en tactische flexibiliteit zijn een must.

Het doorkruizen van de wereld voelt natuurlijk en Fairburne kan zich makkelijk bewegen dankzij het meer verfijnde besturingssysteem. Toch kan hier nog wat werk verricht worden daar er enkele acties zijn die niet geheel vloeiend aanvoelen. Vergeleken met Sam Fisher, zo een beetje de benchmark wat betreft stealthactie, beweegt Fairburne nog lang niet met voldoende finesse. De levels zelf bieden meer verticaliteit, een aangename verandering, maar eveneens iets wat we vaker terug hadden willen zien.

We hebben ook enkele vastlopers meegemaakt, doordat enkele auto-saves corrupt bleken te zijn (al slaat de game regelmatig de voortgang op, dus was het een klein probleem). Onze grootste klacht betreft het verhaal. Er is een verhaal dat zich tijdens de campaign ontsluiert, maar het heeft niet de impact die we graag hadden willen zien. Afgezien van de gebeurtenissen die zich rond de invasie van Italië afspelen, biedt het verhaal weinig aansprekends; gezien de setting, is dat erg jammer. Tussenfilmpjes gebruiken meestal de in-game engine, waarbij vaak in het basiskamp voorafgaand aan een missie met kameraden wordt gepraat. Het enige wat gedaan kan worden is tussen deze scenes heen en weer lopen en zo meer context over de aankomende missie, objectives en zijmissies verkrijgen.

Sniper Elite 4
Sniper Elite 4Sniper Elite 4Sniper Elite 4

Rebellion heeft dit keer het aanbod, naast de campaign, vergroot en biedt meerdere multiplayermodi om spelers te vermaken. Er zijn behoorlijk uitgebreide coöperatieve missies waarin één speler (Fairburne) de sluipschutter speelt en de ander (een fantastische Britse sidekick Harry Hawker) die undercover de bewakers moet aanpakken die niet van afstand zijn de doden. De campaignmissies zijn eveneens met twee spelers in co-op te spelen, waardoor het gevoel van ieder level verandert en een andere tactische aanpak mogelijk is. Daarnaast is er een wave-based-modus voor vier spelers, vergelijkbaar met Nazi Zombi Trilogy, maar met meer diepte en daadwerkelijk vijanden met hersenen. Spelers bewaken hierin een objective tegen golven aan soldaten die vanuit alle hoeken aanvallen, ieder derde ronde moet er een nieuwe positie verdedigd worden.

Als laatste is er ook competitieve multiplayer. De gamemodi uit de vorige game keren terug naast een meer op actiegericht alternatief. De nieuwe Control-modus verandert de formule lichtelijk en richt zich niet alleen op sluipschieten, maar ook actie van dichterbij. Het is moeilijk om te zeggen hoe deze aanpak uitpakt als de servers drukker worden bevolkt, maar alles lijkt er op te wijzen dat er genoeg plezier te beleven valt; het is in ieder geval een uitstekend alternatief om de snelle actie die we zien in de meeste traditionele shooters.

Met het vierde deel in de Sniper Elite-reeks heeft Rebellion een behoorlijk stap vooruit gemaakt. Sniper Elite 4 biedt het complete pakket met een prima campaign, genoeg co-op actie en een goede multiplayer. De extra tijd die de studio in de game heeft gestopt heeft zijn vruchten afgeworpen. Het is geen perfecte game, het ontbreken van een pakkend verhaal is daarbij het grootste gemis en er zijn ook andere elementen die nog net iets beter gemaakt kunnen worden. Het is geen subtiele shooter, in tegendeel, het beloont geweld en oorlogsvoering op een manier waaraan weinig andere games zich wagen, en soms kan deze wijze een klein beetje smakeloos overkomen. Voor diegene die niet vies zijn van een goed gevecht en voor fans van sluipschieten biedt Sniper Elite 4 een uitgebreide en uitdagende ervaring. Nog geen klassieker, maar een uitstekende stap in de goede richting voor zowel de studio als de franchise.

Sniper Elite 4
8 / 10
+