Old Man's Journey

Old Man's Journey

Broken Rules heeft een hartverwarmend en visueel aansprekende puzzelgame gemaakt.

Old Man's Journey is een simpel doch charmante game die onlangs verscheen op pc en mobiele platformen. We hebben deze lieflijke kleine titel op het kleine scherm van onze iPhone 6 gespeeld - de oude iPad Mini kon het helaas niet meer aan - wat het melden vooraf waard is en omdat een groter tablet de optimale manier zou zijn om deze artistieke ervaring te beleven. Maak je echter geen zorgen als je geen fatsoenlijke tablet hebt: alles werkt uitstekend op de mobiel (en, nemen we aan, ook op de pc).

Met slechts een uur of twee is Old Man's Journey niet bepaald een lange ervaring. Echter bevat deze bedachtzame verhalende puzzelgame een perfect tempo en we waren meer dan tevreden met de tijd die we met de game hebben doorgebracht toen de aftiteling voorbij kwam rollen. Het verhaal, waarvan we niet te veel verklappen, wordt tussen de puzzels door wordt verteld via levende foto's die samen en geheel passend bij de gameplay een aangrijpend verhaal vertellen.

Het is een erg simpele opzet, maar is ook erg lastig om in woorden uit te leggen. De oude man uit de titel gaat op een reis en jouw taak is om hem van A naar B te helpen door een reeks schilderachtige omgevingen. Iedere scène is letterlijk een kunststuk, maar ontwikkelaar Broken Rules heeft deze kunst slim tot puzzels gemaakt. Elk van de rollende heuvels in deze pittoreske wereld is een laag in een foto en waar de lijnen van de foto's elkaar raken kan de oude man over springen. Met je vinger (cursor) trek en buig je de lijnen die de grond vormen om op te lopen; hiermee verandert ook de vorm van het landschap waardoor de kruisingen van de lagen verplaatsen en de oude man verder kan lopen.

Old Man's Journey
Old Man's JourneyOld Man's JourneyOld Man's Journey

Er zijn enkele mechanismen bij dit proces betrokken. Dingen zoals watervallen die je naar verschillende lagen laten vallen of schapen die je pad blokkeren en verder moeten lopen om door te kunnen. Ondanks dat deze obstakels je enkele minuten laten nadenken bieden ze niet heel veel uitdaging. Old Man's Journey is dan ook geen lastige game en zelfs als je een of twee keer komt vast te zitten duurt het niet lang voordat je er achter komt wat je moet doen. Dit is echter geen kritiek. Dit gemoedelijke tempo, de focus op het verhaal en artistieke samenhang vormt een algehele ervaring die geniet van de langzame maar gestage voortgang.

Als je bepaalde punten in de reis bereikt, wordt een herinnering opgeroepen bij de oude man. Dit wordt gedaan door de speler, die dit gedachtenspoor activeert door een bepaald onderdeel van het landschap op het aangeven moment aan te stippen. Het is dit moment dat je wordt meegenomen naar een andere tijd en plaatst, een vervlogen herinnering die enkele seconden met ons wordt gedeeld. Het verhaal is subtiel en de speler vult deze zelf in, want nergens tijdens de reis wordt er een woord gesproken.

Old Man's JourneyOld Man's Journey
Old Man's Journey

Tijdens de ervaring worden we bijgestaan door een ontspannen en emotionele soundtrack. Als je op de mobiel/tablet speelt is het de moeite om met een koptelefoon te spelen en een rustig plekje op te zoeken waar je de hele ervaring in één zit kan beleven. De eenvoud van de muziek past uitstekend bij de elegantie van de artstijl en deze creatieve elementen worden versterkt door de doelbewuste designkeuzes (zoals het ontbreken van voice-acting) om een meeslepende ervaring te maken.

Old Man's Journey is misschien vluchtig, maar het is ook iets om te koesteren. Je kan enige herspeelwaarde halen door de game een tijd later nog eens te spelen, maar de echte emotionele kracht is te vinden in de eerste speelervaring. Het is een kleine game met een groot hart en als je op zoek bent naar iets met charme en elegantie om te spelen op je touchscherm (of zelfs op je pc, maar vooral op een tablet), dan is Broken Rules' schitterende game die de ervaring meer dan waard is.

9 / 10
+
Prachtige artstijl, simpele doch elegante spelmechanismen, melodieus muziek, ontroerend verhaal.