Destiny 2

Destiny 2

Het is een lastige game om te recenseren, maar we denken genoeg tijd met Destiny 2 doorgebracht te hebben om het van een score te voorzien.

Voor de duidelijkheid en transparantie willen even de tijd nemen om het een en ander uit te leggen. Ongeveer een maand geleden brachten we een bezoek aan Bungie in Seattle, waar we door twee-derde van de Destiny 2-campaign speelden. We kregen niets anders te zien, maar in totaal wisten we tijdens ons bezoek ongeveer twintig uur in de game te stoppen. Nu deze is uitgebracht hebben we nog eens dertig uur besteed aan het voltooien van de campaign en het verkennen van elementen die niet beschikbaar waren in Seattle. Al met al hebben we tot nu toe ongeveer 50-55 uur met Destiny 2 doorgebracht en we zijn er dan ook meer dan klaar waar om een score uit te delen.

Het soort game dat Destiny is maakt het echter lastig om echt diep in ieder detail te duiken, want veel dingen beginnen pas echt als de aftiteling voorbij rolt, met de wereld en diens content die na verloop van tijd groeit - we weten dit van de eerste game. Op het moment van schrijven bijvoorbeeld is de eerste Raid nog niet gelanceerd en de nieuwe Guided Games-optie nog niet geactiveerd. Wat er nu is echter is meer dan genoeg om de game op te beoordelen volgen ons, maar nieuwe dingen zullen in de weken erna ontdekt worden, zoals verborgen geheimen en voorheen onontdekte mogelijkheden. Met die gedachte in het achterhoofd: is Destiny 2 je welverdiende geld nu waard? Het korte antwoord is: Jazeker.

Een belangrijk aspect voor veel games is het hebben van een strak, goed geregisseerd en interessant verhaal met nuances en goedgeschreven personages. Avonturen zoals Mass Effect, The Witcher en Metal Gear Solid behoren tot onze favorieten om deze exacte reden. Het eerste dat ons opviel bij het opstarten van Destiny 2 waren de productiewaardes rondom het verhaal. We praten hier over uren aan kwalitatief hoogstaande dialogen en het gevoel dat er dit keer daadwerkelijk een verhaal is om te vertellen - dat is meer dan de eerste game ooit wist te bereiken. Op internet is er zelfs een grap dat de bètaversie van Destiny 2 meer verhaal bevat dan de volledig eerste game en daar zit zeker een kern van waarheid in.

Destiny 2

Vanaf het begin aan worden we direct midden in de actie gestopt bij de openingscène van de game, waarbij The Tower, die de laatste menselijke stad op Aarde moet beschermen, onder zwaar geschut ligt. Alles staat in de brand, het regent en alles voelt hopeloos. Onze bondgenoot Ghost (gespeeld door Nolan North) klinkt verslagen en dat gevoel slaat over op ons. Die Tower waar we drie jaar van ons echt leven hebben doorgebracht met het rondtrappen van een digitale bal moet nu achter worden gelaten. Het is zo ontworpen dat het ons persoonlijk raakt en daar slaagt het in - dit is een grandioos begin.

We komen er meteen achter dat het Dominus Ghaul is die verantwoordelijk is voor de vernietiging en net als het tijd wordt om hem op ze achterste te schoppen gooit hij ons personage in de letterlijke eindeloze diepte. We weten dit ternauwernood te overleven en terwijl we over de straten van de stad strompelen begint de reis naar herstel, wederopbouw en uiteindelijk vergelding. Het doel van de game's campaign draait, natuurlijk, om Ghaul en hem koste wat het kost te stoppen, maar wat echt indruk op ons maakt is hoe goed gemaakt Destiny 2 aanvoelt. Er is fatsoenlijke personage-ontwikkeling, een ontwikkelde wereld en traditionele verhaalvertelling - met een duidelijke begin, midden en einde aan de game, drie punten die grotendeels uit het origineel ontbraken.

Het is een kwalitatief uitstekende campaign die veel interessante wendingen, gevarieerde missies en veel geweldige actie kent. De terugkerende cast van personages, aangevoerd door de charismatische Cayde-6 (gespeeld door Nathan Fillion) is een welkom gezicht, maar we maken ook kennis met enkele nieuwe gezichten. De meest prominent daarvan is waarschijnlijk Hawthorne, die er voor zorgt dat de evacuatie van de stad zo soepel mogelijk verloopt. De communicatie tussen de personages is goed gemaakt en reflecteert altijd de huidige situatie op een betekenisvolle manier, aangezien het Vanguard-trio dat bestaat uit Ikora, Zavalla en Cayde-6 allemaal moeten omgaan met het verlies van hun "light" en de vraag is of ze nog wel Guardians zijn. Het draait om het heropbouwen van hetgene wat verloren is en tegelijkertijd het uitvinden van wie je bent als je niets meer hebt. We hebben ons e, ongeveer, tien uur uitstekend vermaakt totdat we de aftiteling voorbij zagen komen en dit leverde een bevredigend gevoel bij het einde.

Destiny 2

Wat betreft onze klachten: de ondersteunende cast krijgt misschien iets te weinig aandacht, maar dat is een kleine smet op het grotere geheel. Op elke planeet ontmoeten we een nieuw persoon die op die bestemming fungeert als leidend figuur. Op Aarde (dat is de European Dead Zone) is het de keurige Devrim Key, een humeurige sluipschutter die er van houdt in zijn kerktoren te zitten en aliens neer te schieten terwijl hij zijn diensten wegwuift. We zullen niet teveel in de persoonlijkheden van de personages duiken die je op Nessus ontmoet, Io en Titan, maar we zijn er van overtuigd dat ze gaandeweg zullen groeien als er meer missies en uitbreidingen worden uitgebracht; en we dan een meer intieme relatie met ze kunnen opbouwen.

Om er achter te komen wat daadwerkelijk nieuw is in Destiny 2 kost behoorlijk wat tijd, zelfs al voelt alles overal fris aan. Als je ooit Destiny hebt gespeeld voel je je meteen vanaf het begin thuis, want Bungie's superieure schietgameplay, de aanpak van wapenmanagement, het bewegen en het verkennen van omgevingen is allemaal onberispelijk. De verschillende classes in de game zijn niet nieuw, maar eerder geüpdatete versies van die uit de vorige game. Deze bestaan uit drie classes - Warlock, Titan en Hunter - en elk heeft drie verschillende subclasses die de manier waarop je speelt drastisch veranderen. De nieuwe subclasses zijn Sentinel (Titan), Dawnblade (Warlock) en Arcstrider (Hunter) en elk verandert de traditionele rol van de class op interessante manieren. Hoe dit vrijgespeeld en geüpgraded wordt is uitstekend versimpeld door menu's die makkelijk zijn te begrijpen en door het weghalen van veel onnodige keuzes die bijna geen invloed hadden op de game. Nu kun je een subclass kiezen en vervolgens passieve vaardigheden om je stijl verder te honen, en dat is beter op deze manier, waarbij het je aanmoedigt om bepaalde eigenschappen snel en makkelijk te wisselen voor een meer gevarieerdere ervaring.

De structuur zelf is erg vergelijkbaar met die van de vorige titel, maar sommige veranderingen en verbeteringen zijn hier toegepast. Het eerste dat ons opvalt is dat we dit keer daadwerkelijk toegang hebben dat de kaarten, met iconen er op. Het lijkt iets klein, maar het zorgt voor een gigantisch verschil, omdat de wereld alles aan elkaar verbindt en ons een beter overzicht biedt. Op iedere bestemming zijn er, naast de campaignmissies, veel andere dingen te doen, zoals geheime gebieden genaamd Lost Sectors. Deze kosten enige moeite om te vinden, maar bevatten altijd een eindbaas en een beloning.

Destiny 2Destiny 2

Er zijn ook schatkisten verspreid in de omgeving en veel andere weggestopte geheimen. Op iedere planeet is er ook iets wat Adventures genoemd wordt en dient als zijmissies met verhalen die de wereld en de personages verder uit de doeken doet. De ondersteunende personages die we eerder al noemden hebben ook enkele missies die je kunt voltooien. Al met al is meer dan genoeg content te vinden in de campaign en alles daarnaast. De avonturen zijn bovendien prima gemaakt en vaak behoorlijk lang en volledig uitgewerkt. Voor spelers die echt in de achtergrondverhalen willen duiken en de planeten willen verkennen zijn er ruimschoots mogelijkheden. Bovendien zien de locaties - Aarde, Io, Nessus en Titan - er stuk voor stuk prachtig en uniek uit. Je kunt makkelijk alleen maar rondlopen en van het uitzicht genieten, tenminste totdat je een Hive-zwaard in je rug krijgt.

Het levelsysteem is grotendeels ongewijzigd. Je levelt up (relatief langzaam) door het verzamelen van nieuwe uitrusting en wapens en de game's latere activiteiten vereisen je om een bepaald level te hebben om er aan mee te kunnen doen. Met dingen als Nightfall, Trials of the Nine en de aankomende Raid die vereisen dat je behoorlijk veel tijd besteedt om zo sterk mogelijk te worden. Zelfs het wapensysteem is hetzelfde, alhoewel er enkele veranderingen zijn gemaakt hoe deze zijn gegroepeerd. Alle wapens kunnen in theorie met één schot doden; shotguns, grenade launcher, rocket launcher en dergelijken zijn nu gecategoriseerd als Power Weapons. Dit lijkt misschien eerst wat vreemd, maar ammunitie 'dropt' vaak genoeg om dat geen probleem te maken en het is zelfs een verbetering in PvP, waar een grotere focus ligt op normale wapens.

Andere nieuwe opties zijn niet zo duidelijk op het eerste gezicht. Het systeem om je personage aan te passen is verbeterd met verschillende 'shaders' voor verschillende delen van je uitrusting en er is een volledig nieuw systeem waarmee je wapens en uitrusting kunt aanpassen. Nu kan je veranderen wat voor soort 'elemental' schade je doet met je wapen (Void, Solar, Arc).

Destiny 2Destiny 2

Als de campaign eenmaal voorbij is en je de Adventures op hun beloop laat, zijn er natuurlijk andere activiteiten om in te duiken. Strikes zijn er een van: deze intense missies dwingen jou en twee vrienden om op alles te schieten dat beweegt terwijl je je een weg baant naar verschillende doelen, om vervolgens af te sluiten met een eindbaas - meestal eentje van epische proporties. De Strikes die op het moment in de game zitten zijn uitstekend ontworpen en voelen veel dynamischer aan dan die in de eerste game. Het is niet meer zoveel "ren een kamer binnen, scan alles en schiet honderden vijanden en herhaal", al zit dit er nog wel een klein beetje in.

Als je het liever opneemt tegen menselijke tegenstanders kun je in de Crucible terecht, die enkele grote updates heeft gekregen. Alle matches bevatten acht spelers en je kunt kiezen tussen twee verschillende modi op het moment van schrijven: Quick Play of Competitive. Natuurlijk ligt er meer focus op samenwerking en het team in de laatstgenoemde, en we bevelen je aan om hier met vrienden in te duiken in plaats van in je eentje. De balans voelt goed en de snelheid is wat lager dan voorheen, iets dat we waarderen omdat we tijd willen hebben om te kunnen reageren als iemand op ons begint te schieten, in plaatst van direct dood te gaan zonder te zien wie op ons schoot.

Hoewel dit klinkt als veel, zullen we de komende weken zien hoe groot Destiny 2 echt is, als er meer en meer geheimen ontdekt worden en spelers verborgen content vinden. De content die nu beschikbaar en te spelen is - de Story-campaign, de Adventures, de competitieve multiplayer - is enorm goed. Bungie heeft zichzelf echt overtroffen dit keer en een complete game afgeleverd die vol zit met content. Bij het kijken naar de kaart voelen we ons bijna overweldigend, maar op een goede manier. De visuals en het design is fenomenaal, de muziek en het geluid maakt constant indruk, en Destiny 2 biedt meer dingen om te doen bij de release dan de eerste game ooit deed, misschien zelfs meer dan met de uitbreidingen erbij opgeteld.

Destiny 2 is een geweldige game, ongeacht of je teleurgesteld bent door de eerste game of honderden uren hebt besteed aan het verzamelen van alle wapens en raid-eindbazen. Soms krijg je misschien het gevoel van "been there, done that", omdat het in principe dezelfde soort vijanden zijn, dezelfde drie classes en de personages in het verhaal hadden wat meer uitgediept kunnen worden, maar we hebben tot dusver meer dan vijftig uur in Destiny 2 gestopt en we twijfelen er niet aan dat dit aantal met tien vermenigvuldigd gaat worden de komende maanden en jaren. We hadden hoge verwachtingen, iets wat vaak kan leiden tot grote teleurstellingen, maar in dit geval geeft Bungie precies hetgene waar we om gevraagd hebben.

9 / 10
+
Schitterend design, geweldige graphics, grandioze personages, uitstekende verhaalvertelling, fantastische schietgameplay, briljante muziek.