Project Cars 2

Project Cars 2

Petter, onze autofanaat, geeft zijn uitgebreide oordeel over Project Cars 2.

Het was zo makkelijk om van Project Cars te houden. Een geweldig verhaal over een kleine studio die, via crowdfunding en gekoesterde wensen van fans, een kleinschalig project begon dat steeds groter werd en bij de eerste poging giganten als Gran Turismo en Forzo Motorsport de nodige competitie bood. Echter heb ik nooit echt begrepen wat de studio en de uitgever (Bandai Namco) dachten toen het zes weken (!) na de release van de eerste game het vervolg aankondigde. De fans vonden dit niet fijn en spelers waren furieus dat Slightly Mad Studios de mensen die betaald hadden om de eerste game gemaakt te krijgen voor dood achter te laten - van de eerste game verder te gaan naar de volgende, in plaats van de dingen te verhelpen die bij de release niet werkten of kapot waren.

Het grootste verschil in Project Cars 2 is al na enkele seconden nadat ik de game opstart merkbaar. Ik heb het over de presentatie, die nu veel, veel beter is. De gehele introductie voelt meer smaakvoller en afgewerkt: het menusysteem is gedetailleerder, sneller, soepeler en veel fijner. De ontwikkelaar heeft uitstekend werk verricht door het mixen van de navigatie van Forza Motorsport met het stijlvolle minimale design van Gran Turismo en daarbij wordt dit in zijn geheel fantastisch gepresenteerd.

De carrièremodus/progressie was een van de onderdelen die in de voorganger enigszins saai voelde. Ik hield er van omdat, anders dan bij de grootste concurrenten, het vrijheid gaf om te kiezen. Ik hoefde niet verplicht negen uur in een minibus te rijden om een Fiesta ST te kunnen veroorloven, wat ik destijds ook voor applaudisseerde in mijn review uit 2015. Echter kreeg ik nooit het gevoel deel uit te maken van een groter geheel. Oftewel het gevoel dat ik echt meedeed in internationale motorsport-events die er toe deden en dat is ook in dit vervolg een probleem.

Project Cars 2
Project Cars 2Project Cars 2Project Cars 2

Je kunt hier "tier" kiezen om te beginnen met het aanpassen van je eigen carrière. Diegenen die willen beginnen met een bescheiden KZ2-toernooi in een kart kunnen dat doen en dan - 20 uur lang - van onder aan naar de top werken. Diegenen die dit niet willen kunnen zichzelf van meet af in GT3-racen gooien en hun carrière als semi-pro beginnen. Deze keuze vrijheid is ook dit keer het applaudisseren waard, al voelt deze gamemodus zoals gebruikelijk (Forza en Gran Turismo hebben ditzelfde problemen) geforceerd en oppervlakkig aan. Het voelt ouderwets en ik wil inmiddels echt iets anders zien betreffende de carrièremodus in de toekomst. Iets moet hier veranderen.

Dat ik nu de kans krijg om mijn eigen personage te maken, die e-mails krijgt met sponsordeals en, zoals genoemd wordt in verschillende motorsportartikelen, is voor mij niet genoeg. Dit is een vloek geweest in iedere sportgame van de afgelopen tien jaar en er is iets anders nodig om de speler te betrekken in zijn eigen motorsportcarrière. Hier wil ik de kans zien om je carrière op maat online te beginnen, teams bouwen met andere "amateurs" en het tegen andere spelers opnemen met de mogelijkheid om echte managers, coaches en team managers uit te kiezen (zoals in een echte managementsim). Ik zou graag de persoonlijke aanpak hebben gezien uit Toca: Race Driver, waar de races echt waren en ik (vreemd genoeg) een kans hebben op een dynamisch verhaal, inclusief een intense rivaliteit met andere coureurs, net als racen op het hoogste niveau in de echte wereld.

Na ongeveer 14 uur van de carrière begon deze te vervelen en probeerde ik tijden neer te zetten in de Custom Game-sectie van Project Cars 2. Er zijn hier 181 auto's (twee keer zoveel als in het origineel) en 46 verschillende banen. Plus verschillende versies van iedere baan, wat behoorlijk indrukwekkend is. Ik heb Eau Rouge op Spa kapotgereden in alles van LM-auto's tot mijn eigen Nissan GT-R (R35) Nismo. Ik heb de kurkentrekker op Laguna Seca in de nieuwe Ford GT 2017 getemd en keer op keer de McClaren P1 rond de Carraciola-Karussel gedrukt op Nurgburgring. De enige baan die ik echt mis (natuurlijk afgezien van Knutstorp, Gotland Ring en Mantorp) is de Mugello Raceway, die ik beschouw als de beste baan ter wereld voor virtueel racen.

Project Cars 2

Wat betreft het aanbod aan auto's: ik ben erg tevreden met de selectie in Project Cars 2, alhoewel er een onregelmatigheid is in hoe de auto's presteren. Er zit wederom te veel verschil tussen de auto's en het is duidelijk dat de studio veel moeite heeft gestopt in bepaalde auto's en enkele andere vergeten zijn. De pure race auto's zijn er natuurlijk, de hoofdattractie van de game, en afgezien van dat ze beter gebalanceerd zijn, hebben ze veel betere remmen en grip in de banden. Dit komt natuurlijk doordat we het hebben over speciaal ontworpen, lichte racemachines met keramische raceremmen en slicks. Het zijn de straatauto's zoals de Nissan GT-R Nismo, de Porsche GT3 RS en de Lamborghini Huracan die voelen alsof ze niet meekunnen met de ruwe kracht van hun race-tegenhangers. Ze voelen gewoon oppervlakkig, wat stijf. En helemaal niet zo snel als ze in het echt zijn.

Ik denk ook dat de studio niet echt de prestaties van auto's als LaFerrari, 918 Spyder, P1 of Aston Martin Vulcan hebben weten te grijpen. Net zoals ik doe in Forza Motorsport laat ik 75 procent van de auto's links liggen door deze specifieke reden en ook al weet ik dat ik erg kieskeurig bent betreffende auto's en hun prestaties: ik had meer verwacht van de prestaties en het gevoel van supercars als deze. In het geheel voelt het remmen ook te zwak aan in deze game. Ik weet dat de meeste simulators het gevoel van acceleratie en vertragen overdrijven, omdat het natuurlijk onmogelijk is zwaartekracht te simuleren via een handbesturing/plastic stuurwiel en daarom moet dit zo werken. Dit prefereer ik dan wat Project Cars 2 er mee doet, waarbij een auto als de Porsche 918 Spyder aanvoelt als een Volvo XC70 al het aankomt op hard remmen. Mijn eerste drie uur waren gevuld met frustratie, omdat ik het gevoel had dat de auto's totaal niet remden. Dit in vergelijking met iRacing, wat nog steeds de beste racesimulator ter wereld is. Mijn favoriete auto in Project Cars is bij verre de Audi R8 LMS GT3 (2015) en de 2016 Porsche Cayman GT4 Clubsport MR. Deze hebben gigantisch veel balans, voelen dynamisch en levendig, snel en remmen erg goed. Ze geven ook geweldige feedback waar de grip zich bevindt en waar mijn gewicht ligt afhankelijk van waar ik op de baan ben.

Project Cars 2Project Cars 2
Project Cars 2Project Cars 2Project Cars 2Project Cars 2

Wat betreft de physics van de auto's: Project Cars 2 voelt vrijwel identiek als de eerste game. Er is een klein beetje meer detail in de physics van de banden. Waar provoceren van het achterkant auto's in een drift over de baan stuurt en erg makkelijk te doen is, maar moeilijk is om te behouden - net zoals het zou moeten zijn. Dit zorgt voor een interessante rallycross-modus, waarvan ik erg heb genoten ondanks de kleinere, lichtere rallycross-auto's die iets te lomp en zwaar voelen om echt realistisch te zijn.

Wat ik het meest mis is het gevoel van snelheid. Hierin slaagt Project Cars 2 niet. Ik heb echt nooit het gevoel gekregen dat dit een snelle game is, welke auto ik ook koos. Met 244 km/u op de Andretti Hairpin afstormen over de Laguca Seca in een McLaren 720S voelt alsof je slechts 100 km/u gaat. En dat is het maximale. Natuurlijk, is dit moeilijk als je, als een ontwikkelaar, probeert echt racen te simuleren en de tijden met de juiste auto op de juiste baan het echte leven moet simuleren, maar hier had Slightly Mad Studios meer gevoel van snelheid in kunnen stoppen. Veel meer. Als je niet meteen vanaf het begin de camera aanpast, zodat deze meer heen en weer gaat en vibreert voelt het nog langzamer.

Ik heb Project Cars 2 gespeeld met de Fanatec Clubsport Wheel Base, de Clubsport Forza Steering Wheel (inclusief de basis) en de Clubsport V3 Pedals, en deze ook getest met de Thrustmaster T300 RS voor de PlayStation 4 Pro. Ik heb ook enkele uren op beide consoles geracet met de controllers en hoewel dit een erg onpopulaire keuze is - moet ik zeggen dat Project Cars 2 naar mijn mening vrijwel onspeelbaar is zonder fatsoenlijk racestuur. Natuurlijk is het mogelijk om de auto's over de 46 banen uit de game te sturen met een controller, maar het voelt nooit bevredigend en bij lange na niet alsof je een echte auto bestuurt. In plaatst daarvan krijg je een traag, oppervlakkig gevoel waarbij de auto's geplaagd worden door ondersturing. Net als het geval is bij Asseto Corsa, Rfactor en iRacing, is dit een simulatie die ervaren moet worden met een racestuur. Afhankelijk van de console/platform suggereer ik dat je een racestuur van Fanatec aanschaft en een Playseat. Deze game vereist het.

Project Cars 2

Een van de aspecten waar het origineel in excelleerde waren de graphics. Twee jaar later wordt dezelfde graphics engine weer gebruikt en hoewel de weerseffecten niet het gewenste resultaat leveren zijn de graphics niet ver verwijderd van wat we tot nu toe hebben gezien van Forza Motorsport 7. Project Cars 2 is verre van lelijk, maar laat niet dezelfde indruk achter die de eerste game twee en een half jaar geleden achterliet. De banen voelen een klein beetje leeg en, hoewel we begrijpen dat de ontwikkelaars niets wilden toevoegen dat ook niet in het echt aanwezig is (de meest obsessieve fans worden al boos als er een vlag te veel staat) had ik meer verwacht van de grafische getrouwheid. De auto's zien er echter geweldig uit, maar het schademodel hier is heel erg basic.

En dat is het gevoel dat blijft hangen na mijn sessie van vijf weken met Project Cars 2. Het is oneven: geplaagd in sommige gedeeltes en absoluut geliefd in anderen. Slightly Mad Studios heeft geprobeerd om iets te veel te doen, geprobeerd om hun racevleugels iets te veel uit te strekken en hierbij delen vergeten waarvan ik had gehoopt veel meer van te zien. Net als in enkele van Polyphony's racetitels had ik graag een meer ingeperkte en strakkere ervaring gezien, waarbij de focus ligt op waar Project Cars 2 het beste in is: echt racen, op echte banen met echte racebolides.

8 / 10
+
Geweldige physics, goede besturing, geweldig geluid, goede presentatie, meer dan genoeg instellingen, uitstekende framerate.