Sea of Thieves

Sea of Thieves

Rare's piratenavontuur is van wal gegaan en na de nodige tijd op zee vellen we ons oordeel.

Rare's piratenavontuur Sea of Thieves is eindelijk op pc en Xbox One verschenen waardoor we een van onze kinderdromen kunnen laten verwezenlijken: een piraat zijn. Het langverwachte zeevaartavontuur is vier jaar in ontwikkeling geweest en laat spelers samen in een piratenbemanning op zoek gaan naar avontuur en kostbare schatten. De titel is de eerste exclusieve Xbox One-game van 2018 en is als onderdeel van Xbox Game Pass uitgebracht, Microsoft's 'games-on-demand'-service die wordt aangeprezen als de Netflix van games. Is Sea of Thieves de 'system seller' waar de Xbox One naar snakt of is het de volgende schipbreuk in de uitgestrekte oceaan van gemiste kansen?

Na het selecteren van onze piratenheld middels een vrij beperkte 'character creator', wordt je losgelaten om aan je avontuur te beginnen. Door te praten met verkopers op het eiland kun je 'quests' verschaffen van de drie hoofdfacties: de Gold Hoarders, Merchant Alliance en de Orde of Souls. In deze jaag je naar schatkisten, vang je varkens en kippen, en versla je groepen skeletten die de rondspoken op de kusten van nabije eilanden. Nadat je kiest welke expeditie je aanneemt, moet je bemanning er bepalen welke richting je op moet, samenwerken om je bestemming te bereiken en het schip niet te laten zinken.

Alleen er op uit trekken is een optie, maar niet zo leuk en we bevelen aan dat je een bemanning verzamelt. Er is hier echter enige flexibiliteit in. Duo's kunnen snelle sloepen kiezen die makkelijker zijn voor kleine bemanningen, terwijl grotere groepen (tot vier piraten) kunnen kiezen voor een galjoen. Speel je samen in een team dan kun je de taken met elkaar verdelen. Een kan bijvoorbeeld de kaart lezen, terwijl iemand anders het schip bestuurt en een andere speler de zeilen bijstelt. Als je alleen speelt zijn er simpelweg te veel verantwoordelijkheden om op je te nemen en moet je constant heen en weer rennen voor belangrijke taken. Het afslaan van aanvallende groepen skeletten kan ook lastig zijn in je eentje, aangezien ze vaak met veel meer zijn en 'respawnen' tijdens Order of Souls-quests. Gelukkig is er een uitstekend 'matchmaking'-systeem als je niemand hebt om mee te spelen en er zijn ook tekstcommando's beschikbaar voor spelers zonder microfoon. Dat is echter verre van ideaal en we bevelen aan om samen met vrienden te spelen, maar gelukkig zijn er dus wel opties voor eenzame zeelieden.

Sea of Thieves
Sea of ThievesSea of Thieves

Gouden munten die je verdient met je expedities kun je uitgeven aan een scheepslading cosmetische voorwerpen voor je wapens, schip en personage. Onder onze favoriete aankopen bevonden zich een ooglapje, een blinkende accordeon en een spookachtige lantaarn die wordt verlicht door de zielen van skeletkrijgers. Als je meer quests voltooid voor iedere factie stijgt je 'ranking' bij deze en kun je meer geavanceerde quests op je nemen. Cosmetische voorwerpen zijn de standaard beloning bij deze quests aangezien er geen levels, ervaringspunten of upgrades voor je personage en uitrusting is. Dit gebrek aan progressie buiten het upgraden van je relatie met de drie facties zal zeker sommige spelers teleurstellen, maar we begrijpen dat Rare een ervaring wil creëren waar elke speler gelijk is.

Ons grootste probleem in Sea of Thieves is dat de gameplay vaak hetzelfde voelt door het gemis aan variatie in je avonturen. Je zult bijvoorbeeld dezelfde 'fetch'-quests wel drie keer opnieuw spelen, waarbij de moeilijkere enkel raadsels en extra doeleinden toevoegen om het spannender te maken. Hierdoor voelt het na slechts enkele trips op de zee al alsof je alles hebt gezien wat de titel te bieden heeft. Verkennen kost natuurlijk veel tijd, maar als je met een groep vreemdelingen speelt wil je je waarschijnlijk op duidelijk doel richten. Deze quests bieden een solide fundering, maar we hadden gewoon graag meer gezien om spelers langer bezig te houden. Voor spelers die graag een gestructureerd verhaal spelen is er bij de lancering gewoon niet voldoende te vinden.

Sea of ThievesSea of Thieves
Sea of ThievesSea of ThievesSea of Thieves

Hoewel er geen uitgestippeld verhaal is om te verkennen kom je vaak andere spelers tegen en moet je voorzichtig de zee verkennen, op de uitkijk staan voor mogelijke gevaren met behulp van je verrekijker. Als je een schip ziet, heb je de keuze om ze proberen naar de bodem van de zee te schieten met kanonskogels of de wind in je zeilen te proberen te krijgen en er van door te gaan (of je lantaarns uit te zetten en in het donker voorbij sluipen). Het uitschakelen van een rivaliserende bemanning geeft je de kans om hun rijkdommen te stellen, maar als je niet voorzichtig bent kun jezelf het onderspit delven. Deze Player versus Player-gevechten doet de adrenaline door je aderen stromen vooral als je je haast om de kanonnen te herladen en snel gaten onder het dek op te vullen. Echter zou het fijn zijn geweest als er meer variatie zat in hoe de schepen met elkaar omgaan en meer gameplaymechanismen om vijandelijke vaartuigen te bestormen.

Verkenning is een pijler van de Sea of Thieves-ervaring. Als je een zwerm zeemeeuwen ziet rondcirkelen betekent dit bijvoorbeeld dat er een gezonken schip in de buurt is dat je kunt leegroven. Evenzo kun je duidelijke signalen zien bij een naderende Kraken-aanval, wat een aangename verassing was de eerste keer dat wij dit meemaakten. Door het verkennen van eiland kun je ook verborgen schatkisten, zeldzame specerijen en zelfs extra kaarten vinden in flessen. Rare beloont spelers die dit doen en het meeste plezier in Sea of Thieves wisten wij dan ook te halen door zelf een koers te varen en te zien wat we tegenkwamen. Iedereen die Sea of Thieves speelt heeft hierdoor een eigen verhaal te vertellen en we hebben het gevoel dat veel van de magie ontstaat door een eigen avontuur te beleven en je eigen plezier te maken met vrienden.

Als je de oceaan afvaart merk je wereldgebeurtenissen op die worden aangegeven met onheilspellende schedelvormige wolken. Als je deze volgt kom je terecht bij een Cursed Island waar je te maken krijgt met golven aan skeletkrijgers die je moet uitschakelen om het uiteindelijk op te nemen tegen de kapitein. Je treft hier waarschijnlijk ook andere spelers aangezien de wolken in verschillende games verschijnen en bemanningen aantrekken voor competitieve coöperatieve gameplay. Het is aan jou of je samenwerkt of je tijdelijke handlangers aanvalt om zelf meer goud te bemachtigen. Deze uitdading kost je waarschijnlijk meerdere pogingen, maar het is iets waar we graag meer van zouden zien in toekomstige updates van Rare.

Sea of Thieves

Wat Rare in Sea of Thieves visueel heeft klaargespeeld is adembenemend en liet ons zelfs een paar keer van ons schip vallen doordat we de gloeiende zonsondergang en de brekende golven onder ons aan het bewonderen waren. De watereffecten zijn werkelijk waar een wonder om te aanschouwen, de tekenfilmachtige stijl voegt meer dan genoeg charme toe en doet denken aan andere Rare-klassiekers. Het is een meeslepende wereld zoals we die nergens anders nog hebben gezien en daarom alleen al is het de moeite waard - zelfs als je alleen maar om het water te bewonderen. Ons enige echte minpunt is dat veel van de eilanden op elkaar lijken en geprofiteerd hadden van verschillende typen terrein. Het geluid is even goed: van de klotsende golven tot het gekraak van het schip. Het klinkt authentiek en geloofwaardig.

Aangezien Rare heeft gezworen om Sea of Thieves te voorzien met toekomstige updates, moet hetgeen dat we nu ervaren gezien worden als de basisfundering (Rare heeft nog niet veel vrijgelaten over nieuwe content). Er is wat enkele 'endgame'-content die klaar ligt om ontdekt te worden, met exclusieve gebieden voor de meest legendarische piraten, maar we zijn nog ver verwijderd om die content al te ontdekken. Hoewel we blij zijn met de belofte van Rare voor de ondersteuning van Sea of Thieves blijven we het gevoel hebben dat sommige van deze content nu al beschikbaar had moeten zijn. Een 'crafting'-systeem of iets vergelijkbaars had geholpen om spelers langer bezig te houden, want zoals de titel er nu voor staat mist het enige vorm van verhaal en is er niet genoeg variatie te vinden in de gameplay - het uitstellen van deze verbeteringen kan een slechte indruk achterlaten op spelers die direct aan de slag gaan met Sea of Thieves en de game vereist op korte termijn meer variatie.

Rare's Sea of Thieves heeft misschien niet altijd de wind mee, maar slaagt er wel in om een coöperatieve ervaring te bieden die we nooit eerder hebben ervaren. We zijn gek op het maken van ons eigen avontuur door het voltooien van expedities, het bevechten van rivaliserende schepen en het verkennen van de prachtige wereld die Rare heeft gemaakt We hadden echter gehoopt dat er meer variatie in de quests was te vinden en begrijpen dat spelers na enkelen uren verveeld raken op hun avontuur. We zijn er wel van overtuigd dat Microsoft iets speciaals in handen heeft en met een beetje tijd en liefde kan Sea of Thieves uitgroeien tot een titel die je moet spelen.

7 / 10
+
Visueel verbluffend; grote focus op verkennen en coöperatieve gameplay; geeft je de vrijheid om een eigen avontuur te beleven.