Assassin's Creed III Remastered

Assassin's Creed III Remastered

Connor, Haytham en Aveline zijn terug in een nieuwe standalone HD-remasterverzameling.

Assassin's Creed III Remastered is geen simpele remaster van de populaire titel uit 2012, maar een bundel van AC3, diens driedelige DLC (The Tyranny of King Washington) en Assassin's Creed III: Liberation HD uit 2014 (wat zelf een remaster van AC3: Liberation is, die in 2012 op de PlayStation Vita verscheen). Ubisoft bundelde onlangs Far Cry 3 Classic Edition samen met de Season Pass van Far Cry 5 en herhaalde deze extra's in de Season Pass van Assassin's Creed Odyssey waar de AC3 Remastered-bundel deel van uitmaakte. Echter, kunnen diegenen zonder de Season Pass het nog steeds als standalone pakket kopen voor de pc, PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch, en daarom bekijken we deze ook op zichzelf.

AC3 Remastered helpt de brug tussen The Ezio Collection, Assassin's Creed: Rogue (die beide recentelijk zijn geremastered) en de huidige generatie van AC-games, vanaf Black Flag tot AC Odyssey afgelopen jaar, te overbruggen. Dat betekent dat het alleen Altair's originele avontuur in de eerste Assassin's Creed - mobiele titels terzijde - nog geen remaster heeft gekregen die het naar de huidige generatiestandaarden brengt.

Ratonhnhaké:ton, of Connor Kenway (als je net al Achilles niet wilt proberen zijn naam uit te spreken, is de hoofdpersoon van AC3. Als je bekend bent met het grotere verhaal achter Assassin's Creed weet je dat dit onsamenhangende verhaal in de game terugkomt in het verhaal van Haytham Kenway en Desmond Miles. Doordat het verhaal in drieën is opgebroken betekent dit helaas dat bepaalde aspecten van het verhaal en de gameplay gescheiden worden gehouden en dit weerhoudt het ervan om een meer vloeiende ervaring te zijn. Maar dit zijn allemaal dingen die we al wisten, en wat de remaster doet is ons voorzien van betere graphics, een strakker gevechtssysteem en een verbeterd 'craft' en handelsmenu.

Maak je echter geen zorgen, alle gebruikelijke karaktertrekjes van Assassin's Creed zijn nog steeds aanwezig. Het voortsjokken door de sneeuw zorgt voor visueel probleempjes in tegenstelling tot voetsporen, paarden blijven nog steeds vastzitten tussen stenen en bomen, de meeste personages hebben een dode blik in hun ogen (ongeacht de visuele oppoetsbeurt) en niet speelbare personages hebben dezelfde paar 'skins', wat enorm opvalt in grotere groepen. De lipsynchronisatie is ook vrij belabberd en er zijn hier en daar problemen met de audiobalans, wat vooral merkbaar is als je luistert met surround sound. Dat gezegd hebbende, Assassin's Creed III legt de lat van de voorgaande games hoger door het gebruik van de Anvilnext-engine om een grotere wereld te bouwen met nieuwe manieren om door de omgevingen te reizen. Het bewegen door de bomen en de binnenkant van gebouwen zijn toegevoegd en het varen op de volle zee waren allemaal nieuwe concepten voor de Assassin's Creed-saga, toevoegingen die nu allemaal belangrijke kenmerken van de reeks zijn.

Assassin's Creed III RemasteredAssassin's Creed III Remastered

Na de meer recente delen gespeeld te hebben, zoals Origins, Odyssey en zelfs Syndicate, zijn de visuele upgrades niet zo overduidelijk meer, maar naast de 'last-gen' versies, is dat veel duidelijker. De outfits van Connor zijn waarschijnlijk het meeste geüpgraded, aangezien het weefsel er veel realistischer uitziet en beter beweegt. Er is ook een enorm aanbod aan nieuwe outfits om uit te kiezen en met Ubisoft Club-punten kun je deze opties nog verder uitbreiden met meer recente outfits, zoals die van Alexios en Bayek. Evenzo vereisten de 'crafting'-menu's in de originele versie van de game (te vinden via het grootboek in je woonstee) recepten om te maken. Deze zijn herzien en veel makkelijker in gebruik gemaakt, waardoor de tijd in je thuisbasis veel aangenamer maakt.

Voor al zijn tekortkomingen is Assassin's Creed III nog steeds een vermakelijk ervaring in 2019. De Amerikaanse Revolutie-setting is vernuftig nagemaakt met vrijwel alle belangrijke historische figuren in een intrigerende strijd tussen de Creed en de Templars die vechten voor de Piece of Eden. The Tyranny of King Washington is ook een uitstekend DLC-verhaal en is de moeite om tijd aan te besteden; tijdens die uitbreiding krijgen we een alternatieve realiteit te zien waarin George Washington door de kracht van de Apple of Eden wordt beïnvloed en tot King of America wordt gekroond, met alle vreselijke gevolgen van dien.

Assassin's Creed III Remastered

Assassin's Creed III: Liberation is ook op zich een geweldige ervaring. Weliswaar visueel inferieur en korter door diens oorsprong op de Vita. Aveline de Grandpré neemt ons mee in ongebruikelijk verhaal in New Orleans en de bayou, waarbij gebruik wordt gemaakt van haar drie verschillende persoonlijkheden: Slave, Lady en Assassin - elk met hun eigen unieke vaardigheden die haar helpen missies te voltooien.

En dan, naast de daadwerkelijke games zelf, is er een berg extra content in de vorm van trailers, 'concept art' en een documentaire die dieper het ontwikkelingproces van de game verkent. Voor fans die meer over dit hoofdstuk in de reeks willen weten zeker het bekijken waard.

Assassin's Creed III Remastered is niet de meest geweldige remaster die er is, maar voor fans, nieuwkomers en diegenen die gewoon de avonturen van Haytham, Connor en Aveline willen herbeleven, is er nu een geweldige kleine bundel om van beide games te genieten zonder de oude consoles af te moeten stoffen of gebruik te maken van
'backwards compatibility'.

Assassin's Creed III RemasteredAssassin's Creed III RemasteredAssassin's Creed III Remastered
Assassin's Creed III RemasteredAssassin's Creed III RemasteredAssassin's Creed III RemasteredAssassin's Creed III Remastered