Forza Horizon 5

Forza Horizon 5: Hot Wheels

De eerste uitbreiding voor Forza Horizon 5 slaagt er niet in om de snelheid en opwinding van de iconische speelgoedauto's vast te leggen.

Het is moeilijk om precies aan te geven wat Forza Horizon 5 tot een geweldige racegame maakt. Voor sommigen is het misschien de enorme selectie auto's of de enorme open wereld, anderen wijzen misschien op de verfijnde gameplay en sommigen verwonderen zich misschien gewoon over de indrukwekkende graphics. Kortom, Forza Horizon 5 levert het complete pakket, en dat is altijd de belangrijkste kracht van de serie geweest. Toch werkt de succesformule niet zo goed als het gaat om de nieuwste uitbreiding op basis van de populaire speelgoedauto's Hot Wheels.

Forza Horizon 5

Net als in de hoofdgame Speelt Forza Horizon 5: Hot Wheels zich af in Mexico, maar dan op een aparte en veel kleinere map. Indrukwekkend genoeg zijn het klimaat en het landschap net zo gevarieerd als altijd, wat betekent dat de sneeuw nauwelijks tijd heeft om van je wielen te smelten voordat je een ondiepe rivier oversteekt in een weelderige kloof. Het grootste deel van het racen vindt echter plaats op de klassieke oranje Hot Wheels-tracks, dit boek opgeblazen tot echte proporties, wat zorgt voor misschien wel het meest indrukwekkende (en zeker het gevaarlijkste) themapark ter wereld.

Het is een visueel verbluffende recreatie van Hot Wheels, en tijdens de eerste paar minuten is het pure vreugde om door de iconische lussen, hellingen en verschillende andere obstakels te rijden die deel uitmaken van de klassieke speelgoedbanen. Toch dempt de opwinding al snel als je je realiseert dat dit ondanks de magische locatie gewoon meer van hetzelfde is.

Forza Horizon 5Forza Horizon 5

Wat mij altijd heeft aangesproken aan Forza Horizon is de bijzondere mix van arcade actie en (enigszins) realistische besturing. Hoewel je soms met belachelijke snelheden rijdt en prestaties levert die de Fast and Furious-film waardig zijn, moet je nog steeds minstens een paar momenten voor het nemen van bochten op de rem trappen. Het is een geweldig recept. Maar het werkt niet echt voor Hot Wheels waar het allemaal draait om halsbrekende snelheid en de remmen alleen voor de show zijn.

Wat dat betreft brengt de uitbreiding weinig nieuws op tafel. Je kunt over snelheidszones rijden die je een flinke boost geven, maar ze bestrijken het hele circuit, dus je hoeft niet eens strategisch te rijden om ze te gebruiken. Ik pleit er natuurlijk niet voor dat Forza Horizon 5 ineens verandert in Mario Kart 8: Deluxe of zelfs Hot Wheels: Unleased. Maar meer power-ups of enkele wijzigingen in de eigenlijke autofysica zouden een lange weg hebben afgelegd om de ervaring anders te laten aanvoelen dan de hoofdgame.

Forza Horizon 5

Om eerlijk te zijn beloofde Playground games newer de succesformule radicaal te veranderen. Op die manier voelt dit meer als een content pack dan als een daadwerkelijke uitbreiding. Maar zelfs dan hadden ze zeker meer kunnen doen op het gebied van fanservice. Net als in de hoofdervaring krijg je de kans om door een verhaalmodus te rijden, al wordt de term nogal losjes toegepast. Tijdens de vijf hoofdmissies voer je spannende taken uit, zoals naar de ene locatie rijden, vervolgens naar een andere locatie rijden en, als je het zou geloven, naar nog een andere locatie rijden.

Dit is natuurlijk net zo saai als het klinkt, en tot overmaat van ramp blijft een nieuw personage genaamd Haley jabberen over hoeveel ze van Hot Wheels houdt door je trivia over de radio te voeren die schijnbaar rechtstreeks van Wikipedia of wat verkoopmateriaal zijn getild. Nu ik erover nadenk, zat ze misschien ook in de hoofdgame, maar wie herinnert het zich nog, want Playground Games lijkt niet in staat om zelfs maar één gedenkwaardig personage te creëren - wat niet veel goeds voorspelt voor hun aankomende Fable-game. Toegewijde Hot Wheels-fans zullen niets nieuws of opwindends leren, en de meeste spelers, waaronder ik, zullen waarschijnlijk gewoon de tv uitschakelen of dempen.

Forza Horizon 5

Om met een positievere noot te eindigen, wat je wel krijgt met deze DLC zijn 10 nieuwe levensgrote Hot Wheels-auto's, veel nieuwe races en uitdagingen om te voltooien en een nieuwe visueel verbluffende baanlay-out. Het is eigenlijk best indrukwekkend hoe Playground Games erin geslaagd is om een verkorte versie van het hoofdspel te maken, en je kunt gemakkelijk 10-15 uur uit deze uitbreiding persen. Maar dat is het gewoon. Forza Horizon 5: Hot Wheels voelt aan als nog meer content in een game die het in het begin niet ontbrak. Ook voelde ik dat de nieuwe races enigszins onevenwichtig waren (meer dan het hoofdspel), omdat het volkomen willekeurig leek of ik uiteindelijk met mijlen won of moeite had om in de bovenste helft van de race te komen.

Als je elke uitdaging hebt voltooid, elke weg hebt gereden en je hacienda is veranderd in een parkeergarage met meerdere verdiepingen, dan zal misschien een nieuwe partij Forza Horizon 5-inhoud je aanspreken. Alle anderen zijn echter waarschijnlijk beter gediend met het vasthouden aan het hoofdspel.

6 / 10
+
Veel nieuwe content. Een mooie recreatie van een real-life Hot Wheels Park.