Prey (Disney+)

Prooi (2022)

Een 18e-eeuwse Comanche-stam neemt het op tegen de iconische ruimtejager in deze actiefilm.

Eerst en vooral is het belangrijk om Prey wat rekwisieten te geven voor zijn pure moed en vastberadenheid om iets inherent anders te doen. Nee, het is niet specifiek moedig om een Predator-film te maken, maar alle betrokkenen (en dat gaat gepaard met de grote studio die het financiert) verdienen een schouderklopje voor het nemen van zo'n iconisch figuur en het op hol laten slaan in een geheel nieuwe setting, zoals hier het geval is.

Natuurlijk werd Predator geïntroduceerd in de wildernis, waar een enkele man dapper vocht om deze getrainde en bekwame jager te verslaan, maar deze keer zijn er stukken die meer gemeen hebben met zoiets als een meer budgetvriendelijke The Revenant dan een kitscherige sci-fi-film. Het gaat erom de mal een beetje te doorbreken, en Prey slaagt hier deels in.

Prey speelt zich af in 1719 in de zogenaamde "Comanche Nation", die verwijst naar de zuidelijke vlaktes van wat nu Oklahoma is. Hier taggen we mee met Naru, gespeeld door Amber Midthunder (die ook deels Sioux is). Ze is een verzamelaar voor haar stam, terwijl de mannen traditioneel jagen, en ze is die specifieke status quo behoorlijk beu. Maar wanneer een mysterieuze aanwezigheid de veiligheid van hun huis bedreigt, ziet ze een kans om haar moed te bewijzen.

Wat volgt is ongeveer anderhalf uur aan intense jacht, die uiteindelijk alles omvat, van Belgische stropers tot een Revenant-achtig berengevecht, en tal van scènes waarin Naru binnen een centimeter van het worden van slechts een andere trofee op de ruimtemantel van de angstaanjagende Predator.

Dankzij de relatief strakke regie van Dan Trachtenberg, een ongelooflijk solide centrale performance van Midthunder en mooi gechoreografeerde actiescènes die echt, zoals in really, zijn R-Rating verdienen, wordt Prey uiteindelijk een herinterpretatie die het vieren waard is, al was het maar omdat het zoveel van het vet wegsnijdt, en ons een kwetsbaarder en eenvoudiger verhaal geeft zonder veel van de verwarrende mythos erachter.

Het gaat gewoon over een mysterieuze vijand, die het leven van deze vrouw bedreigt en daarom blindelings moet vertrouwen op haar inherente vermogen om te jagen, vechten en leren. Dat is het. Zelfs als de CG-effecten, met name die welke niets te maken hebben met de eigenlijke Predator, er een beetje wonky uit kunnen zien, gebruikt het zelfs zijn omgeving met groot effect, waardoor de kijker een solide contrast, vloeiende camerabewegingen en positionering en mooie beelden in het algemeen krijgt.

Prey (Disney+)

Wat is dan het probleem? Nou, zelfs als we als publiek van tevoren al weten dat dit een Predator-film door en door is, verspilt de film letterlijk geen seconde aan het informeren van onze personages dat er iets vreemds aan de hand is. Wat een mysterieuze bedreiging voor de stam had kunnen zijn, wordt ongelooflijk snel concreet, wat wel wat wind uit de eerste helft van de film haalt. Naru ziet een ruimteschip in de allereerste scène van de film, en zeker dat ze een mythologische, bovennatuurlijke betekenis hecht aan wat ze als iets goddelijks ervaart, maar het zou misschien leuk zijn geweest als de film ons voorzichtiger had geleid, onze personages een beetje liet raden, voordat ze uiteindelijk ten prooi viel aan dit specifieke roofdier.

Naarmate de jacht in de tweede helft intenser wordt, vindt de film wel een goede groove, en dankzij enkele inventieve gadgets (die direct geïnspireerd zijn op de nieuwste God of War), is er zelfs wat donkere humor te vinden te midden van de ribbenkastverpletterende en ruggengraatverwijderende. Uiteindelijk is Prey een succes, omdat het deze iconische figuur op meesterlijke wijze opnieuw in een nieuwe reeks omstandigheden plaatst en als gevolg daarvan nieuw leven inblaast. Natuurlijk, het wiel niet opnieuw uitvindt, en dat hoeft ook niet, maar het is zeker goed entertainment.

7 / 10