Bullet Train

Bullet Trein

Brad Pitt en David Leitch hebben de handen ineengeslagen voor een dwaze, chaotische en leuke actiefilm.

David Leitch is gehecht aan enkele van de meest vermakelijke actiefilms van het afgelopen decennium. Of het nu John Wick, Atomic Blonde, Fast & Furious: Hobbs & Shaw of Deadpool 2 is, Leitch weet hoe hij actie leuk maar nog steeds door en door vermakelijk moet maken, daarom werd de door Brad Pitt geleide Bullet Train meteen een van mijn meest verwachte films van het hele jaar. Draaiend rond een premisse waar vijf zeer bekwame en getalenteerde huurmoordenaars zich opgesloten voelen in een spel van humor en gevechten met elkaar, allemaal dankzij een verstrengelde plotlijn die zoveel dieper gaat dan je je na de eerste paar minuten zou kunnen voorstellen, tussen dit intrigerende verhaal en de actiescènes die velen beschreven als John Wick in een trein, er ging veel hype in deze film - maar houdt het dat niveau van anticipatie stand?

Ik zag Bullet Train onlangs in de bioscoop en hoewel ik kan bevestigen dat het erg leuk was, was het niet helemaal de homerun waar ik op hoopte. En dit heeft een paar verschillende redenen. Allereerst heeft deze film veel meer praten dan je zou verwachten, en hoewel het de getalenteerde cast vaak laat schitteren, was een deel van het praten moeilijk te zien als minder dan zinloze vuller. De eerste 20 minuten gaan ongelooflijk langzaam terwijl het verhaal babystapjes neemt om de kernparameters te introduceren en in te stellen voor wat elk personage uniek maakt. We leren dat Brad Pitt's Ladybug als zodanig bekend staat om zijn pech en krijgen een korte voorproefje hiervan in actie, en dan wordt een vergelijkbare situatie gepresenteerd voor Aaron Taylor-Johnson's Tangerine, Brian Tyree Henry's Lemon, Joey King's Prince enzovoort. Je krijgt altijd het gevoel dat dit niet de volledige omvang van elk personage is, maar het geeft wel een goed idee van wie wie is.

Hoewel de cast op elkaar stuitert en de setting van de trein zelf een behoorlijk interessante is met veel variatie, valt niet te ontkennen dat dit set-upproces een beetje te langdradig aanvoelde, want tegen de tijd dat er een zinvolle actie begon te gebeuren, begon ik al een beetje in te dommelen. Maar gelukkig, als de actie eenmaal begint, stopt het nooit echt en gaan de resterende 90+ minuten als een flits voorbij. De choreografie in de actiescènes is top, misschien niet zo uitstekend als pakweg Atomic Blonde of John Wick, maar toch erg goed. Meestal draaiend rond Pitts hoofdpersonage, krijgen we de Hollywood-ster te zien die het opneemt tegen elke huurmoordenaar, en het duurt niet lang voordat we beginnen te zien dat het onderscheid tussen geluk en pech een kwestie van perspectief is.

Bullet Train

Bullet Train doet ook fantastisch werk om vrijwel elk moment van de film licht en humoristisch te houden. Elk personage heeft dat Deadpool-type humor en sarcasme, zelfs als elk individu dat op zijn eigen manier overbrengt. De verstandhouding tussen Ladybug en Tangerine wordt uiteindelijk een van de hoogtepunten van de hele film, ook al wordt de voortdurende Thomas the Tank Engine-gag uiteindelijk ook een van de opvallende delen.

Dus hoewel de actie en humor vrij goed is gedurende Bullet Train, begint de film echt vrij snel stappen weg te nemen van de realiteit. Niet dat het plot in de eerste plaats bijzonder serieus was, maar tegen het einde van de film begin je je wel af te vragen hoe je daar bent gekomen. Daarom zijn de laatste 20 minuten naar mijn mening ook een beetje een stapje terug in kwaliteit, omdat het echt voelt alsof Bullet Train een beetje vergeet wat het is, en gewortelde en goed gepresenteerde actie inruilt voor ronduit domme en gekke chaos op bijna stripboekniveau. Denk aan atomic blonde naar Hobbs & Shaw.

Maar toch valt niet te ontkennen dat Bullet Train van begin tot eind een vermakelijke film blijft, ondanks de tekortkomingen. Nee, dit is niet Pitt's beste vertoning, en het is ook niet de beste door Leitch geregisseerde film die er vandaag is, maar is het een leuk horloge, een die je de bioscoop zal laten verlaten met een machtige grote grijns op je gezicht? Absoluut. Het is dwaas, uniek, gevuld met genoeg intriges om je vragen te laten stellen, en ook genoeg dwaze maar goed gechoreografeerde actie dat je het grootste deel van de film betrokken zult zijn. Om die eenvoudige reden zou ik alle actiefans willen smeken om deze een horloge te geven, want het heeft ongetwijfeld iets voor jou.

7 / 10