Football Manager 2023

Football Manager 2023

De Football Manager-game voor het jaar is hier en we hebben al een aantal uren doorgebracht in de nieuwste simulatietitel van Sports Interactive.

Ik heb lang geloofd dat sportgames om de twee jaar moeten worden uitgebracht in plaats van elk jaar. Er is niet genoeg nieuw spul elk jaar voor spelers om jaarlijks de volledige prijs te moeten betalen. Natuurlijk begrijp ik vanuit de zakelijke kant waarom het wordt gedaan. De game waar dit waarschijnlijk het beste bij past is de Football Manager serie. Er zijn bijvoorbeeld geen geavanceerde gescande spelersgezichten of andere afbeeldingen die moeten worden bijgewerkt, of veel spelmodi die moeten worden ontwikkeld, en van Football Manager 2022 tot Football Manager 2023 zijn er echt geen grote veranderingen geweest. In plaats daarvan zijn er verschillende kleine veranderingen die deze versie eigenlijk de beste in vele jaren maken.

Football Manager 2023
Er zijn verschillende nieuwe speleranimaties, vooral met de keepers.

De Football Manager-serie heeft waarschijnlijk niet veel introductie meer nodig, het is al tientallen jaren hetzelfde. Maar als je gloednieuw bent, kan ik de game het beste omschrijven als iets dat je tijd volledig zal verslinden. Begin om 20.00 uur met spelen en voor je het weet is het 4 uur 's ochtends. Dit is zonder twijfel een van de meest boeiende games op de markt. Er is altijd dat gevoel dat je nog een dag vooruit moet gaan, of nog een wedstrijd moet spelen, of snel op zoek moet naar een nieuwe en betere spits omdat die van jou geen zand kan raken in een woestijn. Het is voetbal, het is de rol van manager en heeft een groot aantal teksten en cijfers waar een Excel-expert jaloers op zou zijn.

De basis is natuurlijk hetzelfde. Je neemt een team over (of start clubloos als je wilt) en probeert vervolgens je team naar succes te leiden door sterke tactieken op te zetten, spelers te kopen en te verkopen en andere dingen. Maar al deze elementen hebben veel lagen, het is als een ui. Je moet de teamselectie controleren, hoe vrije trappen werken, of je een aanvallende of verdedigende spits wilt, welke speler van de tegenstander het gevaarlijkst is, enzovoort. Het is moeilijk te beschrijven hoe diep dit spel is en het kan overweldigend aanvoelen. Gelukkig kun je andere coaches dingen laten regelen. Wil je geen contractverlengingen afhandelen? Laat iemand anders het doen. In de afgelopen jaren zijn een groot aantal staffuncties, van wervingsanalist tot directeur voetbal, aan het spel toegevoegd om alle aspecten van het dagelijkse werk te helpen beheren.

Football Manager 2023
Fans hebben nu hun eigen sectie met informatie en verwachtingen.

Een van de nieuwe functies dit jaar is een verbeterd wervingssysteem. Het stelt je onder andere in staat om de ontwikkeling van je team een paar seizoenen vooruit te plannen, met feedback van coaches over hoe zij denken dat je spelers zich zullen ontwikkelen. Als je het gevoel hebt dat een bepaald deel van je team niet sterk genoeg is, kun je je nu richten op een specifieke zwakte waarbij de scouts spelers proberen te vinden die het zullen corrigeren. Maar pas op hoe je huidige spelers reageren, want als ze het gevoel hebben dat je ze wilt vervangen, zullen ze je direct vragen. En een slecht antwoord kan leiden tot een slechte cohesie van de selectie als de speler het team achter zich heeft.

De dynamiek in de club is erg belangrijk en een andere nieuwigheid dit jaar is de feedback van fans. In het verleden hebben we kleine aanwijzingen kunnen zien van hoe de fans reageren, maar dit jaar is er een heel apart gedeelte voor de fans. Daar kun je zien hoe ze verdeeld zijn, of het nu vooral hardcore fans, families of "casuals" zijn die naar je wedstrijden gaan. Je kunt zien hoeveel de fans het bord beïnvloeden en als je een hekel hebt aan fans die het bord beïnvloeden, is het geen goed nieuws voor je. Ze hebben ook hun eigen verwachtingen van jou, zoals het opvoeden van spelers uit de jeugdteams of het spelen van aanvallend voetbal. Net zoals het bestuur je aan het begin van elk seizoen vertelt.

Football Manager 2023
De Champions League is nu in het spel, met bijbehorende graphics.

Misschien wel de meest zichtbare van alle nieuwe functies zijn echter de licenties. Nu zijn er eindelijk de grote Europese bekers met echte namen en alles. De Champions League is er inclusief het klassieke volkslied, evenals de Europa League en Conference League. Een hele sterke nieuwe aanwinst van de ontwikkelaars. Hiermee komt ook de pre-match graphics met team opstellingen weergegeven alsof je op tv kijkt, evenals de resultatengrafiek in de linkerbovenhoek en zelfs het logo in de middelste cirkel als de spelers het veld betreden. Een hele goede stap in de goede richting.

Ook op het veld gaat het de goede kant op. Geautomatiseerde managers reageren nu beter op wat je doet tijdens wedstrijden en kunnen proberen je verandering met hun eigen verandering tegen te gaan. Ze kunnen ook anders spelen, afhankelijk van het type tegenstander dat ze tegenkomen en hoe belangrijk de wedstrijd is. De graphics zijn ook bijgewerkt, hoewel het er natuurlijk niet uitziet als FIFA 23. Het meest opvallend zijn waarschijnlijk de keepers, die er eerder nogal onhandig uitzagen. Nu zijn er nieuwe animaties voor verschillende soorten saves en het duurde niet lang voordat ik merkte hoeveel beter het eruit ziet. Buiten op het veld is er een verbeterde eerste aanraking, betere tackles en meer. Het voelt gewoon echter dan voorheen.

Football Manager 2023
De werving is bijgewerkt en je kunt nu je selectie plannen voor twee seizoenen vooruit.

Football Manager 2023 zet geen grote stappen vooruit, maar er zijn genoeg kleine stapjes nodig om het verschil merkbaar te maken. De nieuwe licenties voor de Champions League, Europa League en Conference League waren hard nodig en, samen met verbeterde speleranimaties, is een groot deel van het maken van dit gevoel als de meest levensechte game in de geschiedenis van de serie.

8 / 10
+
Nieuwe licenties voor Europese bekers. Sterk verbeterde speleranimaties. Slimmere tegenstandercoaches. De relatie met fans is nu belangrijker dan ooit.