series
Andor (Disney+)

Andor - Seizoen 1

De spannende Rogue One prequel-serie is geweldig omdat het geen Star Wars is.

Het is geen geheim dat Magnus en ik de afgelopen jaren niet bepaald blij zijn geweest met waar Star Wars naartoe is gegaan, maar dat weerhield me er niet van om veelbelovend licht te zien aan het einde van de lange donkere tunnel na het bekijken van de geweldige eerste vier afleveringen van Andor. Gelukkig koester ik me nu in een prachtig zonlicht, want deze show is elke aflevering beter geworden.

Andor (Disney+)

De belangrijkste reden voor mijn enthousiasme is dat Andor geen zin heeft in Star Wars. Een raar ding om te zeggen als een oude fan, maar het is waar. Zeker. Dit spannende verhaal speelt zich zeker lang geleden af in een sterrenstelsel ver, ver weg, maar het gooit ook de meeste van de overgebruikte en rotte recepten die de meeste andere films hebben gemaakt en toont zo'n sleep de laatste tijd door de reactorschacht.
Geen enkel lichtzwaard is in zicht. De wannabe schattige en grappige droids zijn uitgeschakeld. Overdreven theatrale dialogen zijn grotendeels vervangen door realisme en spanning. We krijgen eindelijk een kant van dit universum te ervaren waar Lucasfilm en Disney eerder voor terugdeinsden. Of het nu is omdat ze extreem kindvriendelijk wilden zijn of het is uit angst om aspecten niet op te nemen die sommigen als pijlers van de franchise zouden kunnen beschouwen. Hoe dan ook, deze nieuwe take is zo verfrissend en vermakelijk. Als Rogue One Private Ryan redde in het Star Wars-universum, is Andor Band of Brothers met een vleugje Star Wars.

De reis van Cassian Andor is simpel gezegd niet zo voorspelbaar. Hij raakt niet al na een paar seconden bevriend met iedereen en krijgt geen oplossingen voor alle problemen die in zijn schoot vallen. Dit feit dat al heel vroeg wordt vastgesteld, leidt ertoe dat ik me afvraag of mensen die hij ontmoet eigenlijk zo goed of slecht zijn als ze lijken. Deze wereld is niet zwart of wit, maar veel grijs. Iets wat ook terug te zien was in de presentatie.

Minimaal gebruik van CG-effecten en ze zijn minder voor de hand liggend of opvallend verhoogt de rauwheid en onderdompeling van de show. Deze rebellie wordt geboren in een vuile en melancholische wereld - niet de glanzende gangen gevuld met mensen en wezens wiens kledingkasten bestaan uit absurde hoeden, eindeloze kragen en andere kleding die schreeuwen om aandacht. Alles is gewoon meer echt en down to earth. Iets wat elke scène meer impactvol maakt. Neem TIE fighters als voorbeeld. Deze iconische ruimteschepen zijn in vrijwel elke moderne film en show naar het scherm gegooid, waardoor ik ze bijna als ijscowagens beschouw. Andor gaat in dit opzicht voor kwaliteit boven kwantiteit. Ik word eraan herinnerd waarom deze vorm en dit geluid in het hele sterrenstelsel wordt gevreesd als ik hier getuige ben van slechts één TIE-vechter, omdat de grootte, het geluid en de reactie van iedereen dood en angst uitstralen. Een filosofie die ook van toepassing is op het verhaal.

Hoewel ik niets ga spoilen over het boeiende jaar van Cassianus, is het leuk om te zien hoe hij van een relatief gewone man die het leven van een paar keizers moeilijk kan maken, naar iemand die een bekende naam wordt, zowel onder de hogere regionen van het rijk als degenen die tegen hen willen opstaan. Deze progressie wordt geholpen doordat de twaalf afleveringen van de show min of meer worden opgesplitst in vier steeds dramatischer trilogieën waarin elk tot op zekere hoogte zijn eigen verhaal vertelt. Een interessante structuur die me helpt om nieuwsgierig en betrokken te blijven gedurende de hele weg en vooral in de tweede helft van de show wanneer de inzet veel hoger wordt. Combineer dit met een fascinerende karakterontwikkeling - benadrukt door Diego Luna's grote evolutie van een redelijk voorzichtige rebel naar iemand die het initiatief en de kansen neemt - en je zou geen problemen moeten hebben om iemand te vinden die zowel liefheeft als haat. Niet dat dit aspect feilloos wordt uitgevoerd.

Want Andor maakt wel een paar misstappen. Eentje die ik niet had verwacht, was dat de show had kunnen profiteren van meer dan twaalf afleveringen. Een paar tijdsprongen verpesten een deel van de stroom en onderdompeling. Sommige sterfgevallen hebben niet de impact die ze zouden kunnen hebben als we de arme ziel beter leren kennen en een paar vriendschappen / partnerschappen komen uit het niets omdat ze buiten beeld gebeuren. De Jar-Jar daarbovenop is dat sommige plotpunten te veel tijd in de schijnwerpers krijgen.

Dan hebben we nog het feit dat Cassian nog leeft in Rogue One: A Star Wars Story. Een feit dat de grote meerderheid van de mensen die naar deze show kijken weet. Dat weerhoudt sommige scènes er niet van om spanning te creëren door hem in gevaar te brengen. Een handvol van hen zou eigenlijk geweldig zijn geweest als we zijn lot niet kenden. In plaats daarvan denken ze alleen maar na over hoe onze lieve hoofdpersoon duidelijk uit deze knel zal komen. De meeste prequels hebben dit probleem, dus verwacht, zelfs als het teleurstellend is.

Andor (Disney+)

Daarom is Andor nog steeds de beste Star Wars-show tot nu toe. Het is zelfs een van de beste shows die ik de afgelopen jaren heb gezien. We worden meegenomen op een spannend en boeiend avontuur dat kanten en diepten van het sterrenstelsel ver, ver weg verkent dat we nog zelden eerder op film hebben gezien. De meer realistische en unieke aanpak (inclusief de muziek) zorgt voor een aantal geweldige verhalen die zelfs velen zullen vermaken die nog nooit van Star Wars hebben gehouden ... terwijl ze tegelijkertijd misschien de fans teleurstellen die niet willen dat dingen veranderen.

8 / 10
+
Het is geen geheim dat Magnus en ik de afgelopen jaren niet bepaald blij zijn geweest met waar Star Wars naartoe is gegaan, maar dat weerhield me er niet van om veelbelovend licht te zien aan het einde van de lange donkere tunnel na het bekijken van de <a
-