The Knight Witch

The Knight Witch

Voor één keer is er geen behoefte aan een dubbele jump power-up in een Metroidvania. The Knight Witch combineert dungeon exploring met een vrij vliegend mechanisme en bullet hell ontwijken, en niet op een slechte manier.

Klimaatverandering is duidelijk ook aan de gang in videogamewerelden. In The Knight Witch is de wereld boven de oppervlakte tot vergetelheid gebombardeerd en moesten de mensen zichzelf een nieuw leefgebied onder de grond bouwen. De grootste krijger onder het volk zijn vliegende ridderheksen, die volgens legendes oorlogen wonnen zonder een leger nodig te hebben om hen te ondersteunen.

Het hoofdpersonage van het spel is Rayne, een vrolijke ridderheks, die niet helemaal de cut van de officiële ridderheksrangen heeft gehaald. Rayne wordt midden in de actie getrokken, wanneer het mis begint te gaan en de dappere ridderheksen schijnbaar verdwenen zijn. Stukje bij beetje moet Rayne power-ups verzamelen, om het kwaad weer te verslaan.

Het verhaal is generiek, maar redelijk goed geschreven. Het verhaal neemt genoeg wendingen en de personages hebben meer dimensies dan slechts één. Hoewel het verhaal al snel vrij voorspelbaar wordt, heeft het toch zijn kwaliteiten en motiveert het om de kerkers verder te verkennen.

Rayne kan vanaf het begin vliegen, wat een interessant fris gevoel geeft aan de beproefde Metroidvania-formule. Het zoomen door de doolhoven is leuk en elimineert de gebruikelijke obstakels gericht op het beperken van de bewegingen van de spelers. Misschien zou het vliegen zelf echter te gemakkelijk zijn, dus er is ook een zware hoeveelheid bullet hell-actie aanwezig. Vanaf het begin van het spel begint het scherm zich te vullen met kleurrijke kogels voor onze heks om te ontwijken.

Er zijn ook nog meer ideeën verwerkt in de actie. Rayne schiet kogels af, maar ze kunnen ook met de hand worden gericht, waardoor ze meer schade aanrichten. Omdat de heks ook magie moet werpen, worden de spreuken gedaan als verschillende spreukenkaarten, die afhankelijk van de gespeelde kaart Rayne's kogels beter kunnen maken, een krachtige melee-spreuk kunnen uitspreken of verschillende schilden kunnen geven. Hier heeft het spel ook deck-building kwaliteiten, omdat de spreuken niet opzettelijk kunnen worden gekozen. In plaats daarvan worden de kaarten in een deck op elkaar gelegd en zodra een spreuk is uitgesproken, worden de volgende spreuken uit het deck geplukt. Slechts drie spreuken van de negen spell slots zijn tegelijkertijd beschikbaar.

The Knight WitchThe Knight Witch
The Knight WitchThe Knight Witch

De mix werkt verrassend goed en de game is erg vermakelijk. Omdat de kogels automatisch naar de vijand gaan, kan in krappe ruimtes de focus worden gelegd op het ontwijken van de vijandelijke aanvallen en het correct gebruiken van de spreuken. Dit is handig, omdat de moeilijkheidsgraad van het spel zich niet inhoudt. Zelfs de tutorialbaas pakt een serieuze stoot uit. Naarmate het spel vordert, is ook de moeilijkheidsgraad en vooral af en toe hinderlagen een serieuze pijn. Natuurlijk is dit niet genoeg, en voor doorgewinterde ridderheksen hebben de kerkers verborgen uitdagingskamers, waardoor de spelers serieus op de proef kunnen worden gesteld.

Na een tijdje raakt men echter wel gewend aan de moeilijkheidsgraad, wat een verrassend plezierig en verslavend avontuur onthult. De kunst en muziek zijn prachtig, nieuwe ideeën zijn in nummers gebruikt en zelfs de kerkers zijn goed ontworpen. Het grootste nadeel hiervan is dat de game ook erg kort is en de laatste dungeons pas na zes of zeven uur speeltijd naar voren komen.

Als geheel is The Knight Witch een aan te bevelen ervaring, vooral als je nieuwe wendingen wenst in de klassieke Metroidvania-gameplay en de moeilijkheidsgraad je geen zorgen baart. En zelfs als dat zo is, heeft het spel een paar coole cheatcodes om naar de overwinning te helpen. Deze videogame is inderdaad een prima game.

8 / 10
+
Prachtige kunst en muziek. Nieuwe ideeën zijn geweldig. Goed ontworpen kerkers.