Hello Neighbor 2

Hello Neighbor 2

Ondanks min of meer vernietigende kritiek wist de humoristische puzzelthriller Hello Neighbor sinds de release in 2017 twee miljoen exemplaren te verkopen. De unieke genremix was immers een bijzondere hit bij een jonger publiek op Twitch en YouTube, waar luide streamers reageerden op de moorddadige Mr. Peterson - de buurman waarnaar in de titel wordt verwezen - en zijn waanzinnige achtervolging van de speler, van Petersons landhuis tot zijn nachtmerrieachtig toegevoegde brein. Hoewel de ontwikkelaars van Dynamic Pixels duidelijk beter waren in het bedenken van ideeën dan ze daadwerkelijk te implementeren, moet je de eerste game de eer geven dat hij een eigenaardige, enigszins gekke charme heeft.

Hello Neighbor 2

Voor game nummer twee keer ik nu terug naar dezelfde sluimerende woonwijk - en het voelt alsof ik nooit ben weggegaan. Grafisch is er helaas niet veel veranderd sinds de vorige keer, en de cartoony, lage resolutie gehaaste blokkerigheid die de ergste, technische tekortkomingen van de vorige game overschaduwde, is deze keer ook niet zo gemakkelijk te vergeven. Zeker omdat er een generatiewisseling heeft plaatsgevonden. Aan de andere kant is de pulserende, Mr. Gadget-achtige muziek net zo heerlijk als ik het me herinner. Subtiel, jazzy, gezellig en een beetje griezelig in plaats van vol opzichtige effecten.

Maar helaas is er ook niet veel veranderd met Mr. Peterson. Aanvankelijk ben ik getuige van een andere van zijn moorden, en mijn eerste missie is om me een weg te banen naar de plaats delict, langs de politieagent die Petersons huis heeft omsingeld met barricadetape, en naar beneden in de kelder. Wat er gebeurde tussen de moord en de komst van de politie blijft een kwestie van interpretatie, en ik neem aan dat Dynamic Pixels een aantal puzzelscenario's heeft samengesteld die ze niet hebben kunnen samenvoegen tot een samenhangend verhaal. Voor één keer ben ik weggeglipt van de politie - iets wat zich al snel ontwikkelt tot vervelender trial-and-error dan zenuwslopend komische kat-en-muishorror - en stap voor stap de soms hilarisch eenvoudige, soms onvoorstelbaar ingewikkelde puzzels opgelost, gehurkt onder kleine houten tafeltjes en toegang gekregen tot de kelder; dan word ik gewoon verder de voordeur uitgeslingerd, weg van de plaats delict.

Hello Neighbor 2

De beloning voor uitdaging nummer één blijft dus uit, en ik word snobistisch alleen achtergelaten op de oprit van het huis met een open woonwijk om te verkennen op zoek naar het volgende doel. Tja, waar ga ik heen? Enigszins aarzelend voel ik deurknop op deurknop van de villa's, spring over heggen en tuur door ramen naar binnen. Hallo, ik wil roepen. Wat moet ik doen? Als ik het beu ben dat niemand me binnenlaat, gooi ik mijn koevoet naar de glazen ruiten, maar word ik voortdurend geconfronteerd met dezelfde schilderachtige "thomp." De schijnbaar open wereld is een leugen, of een lege hubworld tenminste.

Latere uitdagingen, wanneer ik ze uiteindelijk vind, zijn slechts losse variaties op de eerste. In het café wordt dezelfde stap-voor-stap puzzel herhaald, waarbij het object eerst in de kattenvoerbak moet worden geplaatst, de sleutel van de kast met het kattenvoer moet worden gevonden, de kat moet worden gevoerd om zijn aandacht af te leiden zodat ik eindelijk het object te pakken krijg en de cirkel is voltooid. En dat terwijl een van de handlangers van Peterson - in dit geval een anoniem genoemd, boos individu - me achtervolgt op volstrekt willekeurige premissen. Maakt het verschil of ik op de houten vloer sluip dan op de zacht geweven tapijten? Vraag ik me af. En waarom blijft de teef iets meer dan een halve minuut recht voor me staan - opnieuw gehurkt onder een tafel - maar stelt ze zich tevreden met alleen maar staren naar de tafel?

Hello Neighbor 2

Voorafgaand aan Hello Neighbor 2 hebben de ontwikkelaars gesproken over geavanceerde AI, een open wereld, duidelijkere doelen stellen en een spannend verhaal dat dieper ingaat op het karakter en de motivaties van Mr. Peterson. Het enige wat we kregen was een ontwikkelaar die nogmaals zijn onvermogen om ideeën uit te voeren etaleerde; ze maakten ook maar al te duidelijk dat de ideeën zelf ook op zijn. Maak net als de kinderen en bekijk in plaats daarvan Hello Neighbor 2 op YouTube of Twitch, als je moet. Geef hier alleen geen geld aan uit.

04 Gamereactor Netherlands
4 / 10
+