Rise of the Ronin

Rise of the Ronin Hands-on preview: wie heeft Assassin's Creed Red nodig?

We hebben wat tijd doorgebracht in de nieuwe Soulslike actie-RPG van Team Ninja.

We zijn iets minder dan een paar weken verwijderd van Team Ninja en Koei Tecmo's actie-RPG Rise of the Ronin. Het speelt zich af in het 19e-eeuwse Japan (maar iedereen gebruikt nog steeds zwaarden en slagwapens, voornamelijk omdat de Japanse geschiedenis zo vreemd is), en we krijgen een geweldige grote wereld, verhaal en vechtsysteem om te verkennen in deze spirituele opvolger van de Nioh-games.

Voordat we zelfs maar het blik wormen kunnen openbreken dat deze nieuwe open-wereld actie-RPG is, krijgen we echter één grote uitdaging. Het creëren van een personage. Persoonlijk hou ik ervan om elk personage dat ik maak zo monsterlijk mogelijk te maken, omdat ik denk dat dit de beste manier is om een personagemaker tot het uiterste te drijven en tegelijkertijd tussenfilmpjes belachelijk te maken wanneer het monster van mijn griezelige Frankenstein binnenkomt. De character creator van Rise of the Ronin zit boordevol details en stelt je in staat om echt te creëren wat je maar wilt. Ik ging voor een vreemde oude man met zeer puntige gelaatstrekken en rode highlights in zijn haar.

Als je tevreden bent met je creatie, ga je naar een gevechtstutorial. Rise of the Ronin heeft veel wapens, van de forse en trage Odachi tot de snellere dubbele zwaarden. Bepaalde klassen wijzen je naar bepaalde wapens, maar tot nu toe heb ik gewoon het wapen opgepakt met de beste statistieken. De game straft je niet voor het kiezen van iets dat je niet wordt aanbevolen, wat leuk is omdat de willekeur van de buit je anders een tijdje zonder een geschikt wapen zou kunnen laten.

Elk wapen biedt zijn eigen unieke combo en je krijgt ook speciale aanvallen. In gemakkelijkere moeilijkheidsgraden kun je waarschijnlijk aanvallende vaardigheden keer op keer spammen om de overwinning te behalen, maar zelfs op normale moeilijkheidsgraad kun je vrij gemakkelijk worden geklapt door een groep zwakkere vijanden of een enkele sterkere als je geen aandacht besteedt aan je verdedigende vaardigheden. Je kunt ontwijken en blokkeren, maar wat waarschijnlijk de meeste vergelijkingen zal trekken met Sekiro: Shadows Die Twice (afgezien van de setting) is de Counterspark-monteur.

Met driehoek kun je vijandelijke aanvallen pareren. De timing duurt een minuut om naar beneden te komen, en net als in Sekiro stop je vijandelijke aanvallen niet alleen met één succesvolle pareer. Als een vijand voor een combo gaat, moet je je parries perfect timen om ze te verrassen, wat ertoe leidt dat je aanvallen meer schade toebrengen aan de gezondheid van de vijand en Ki, waarbij de laatste in wezen als hun uithoudingsvermogen fungeert. Deze Ki wordt ook door jou gebruikt als je aanvalt en pareert. Het regenereert vrij snel, maar als je betrapt wordt zonder Ki en je wordt gestraft.

Rise of the Ronin

Ik ben tot nu toe nog vrij vroeg in het spel, en dus kan ik niet met zekerheid zeggen hoe belangrijk het Counterspark-mechanisme is. Het lijkt de meeste aanvallen te kunnen pareren, maar omdat je ook een ontwijk- en blokkeeroptie hebt, zijn er tal van manieren om schade te voorkomen terwijl je werkt aan het verlagen van je pareertijden. Rise of the Ronin legt ook veel nadruk op stealth. Net als bij de nieuwere Assassin's Creed-games, zullen stealth-slagen niet elke vijand doden, maar ze richten een flink deel van de schade aan en voorkomen dat je wordt overspoeld, wat gemakkelijk tot een nederlaag kan leiden.

Een andere aantrekkingskracht van een vergelijking met de recente Assassin's Creeds is de manier waarop de open wereld is gestructureerd. Je kaart is opgedeeld in verschillende gebieden, die elk hun eigen lijst met doelen hebben om mee om te gaan. Alles, van het opruimen van nederzettingen die zijn overgenomen door bandieten tot het aaien van katten, kan helpen om je band met een regio op te bouwen. Dit geeft je natuurlijk veel te doen zodra je de open wereld betreedt, maar dit kan ook worden gezien als een nogal zwakke manier om verkenning te forceren, vraagtekens te plaatsen om de speler te laten verkennen in plaats van hem een wereld te geven die het waard is om in te duiken. Het voelt als een trend uit het recente verleden, een trend waar velen van hadden gehoopt afstand te nemen met titels als The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Elden Ring.

Grafisch gezien is Rise of the Ronin erg mooi. In de schemering, zonsopgang en de hele dag door schittert het echt, en hoewel ik niet zo ver zou willen gaan om te zeggen dat de beelden absoluut adembenemend zijn, creëren ze wel een mooie achtergrond voor je avonturen. Natuurlijk zwerf je niet doelloos rond in het 19e-eeuwse Japan in Rise of the Ronin. Zonder iets te verklappen, is het verhaal tot nu toe behoorlijk. Niets zo bijzonder dat ik er niet aan durf te denken om mijn controller neer te leggen, maar het houdt me geïnteresseerd genoeg, vooral als ik de lelijkste man ter wereld als mijn hoofdrolspeler heb.

In de korte tijd die ik tot nu toe met Rise of the Ronin heb doorgebracht, ben ik over het algemeen onder de indruk gebleven, maar niet echt weggeblazen. Het is een actie-RPG die is geïnspireerd op alle zwaargewichten van het genre, maar het lijkt veel te vroeg om een oordeel te vellen over hoe het zich op dit moment tot hen verhoudt. Er wachten tal van bazen, missies en meer, en ik verlang ernaar om ze uit te schakelen met het monster dat ik heb gemaakt.