logo hd live | Sker Ritual

😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Silent Hill: The Short Message

Silent Hill: The Short Message

Konami blaast de Silent Hill-serie nieuw leven in, althans marginaal, met een kort en gratis avontuur.

Hopelijk zijn we het er allemaal over eens dat pesten verschrikkelijk is, maar velen van ons hebben het waarschijnlijk in een of andere vorm meegemaakt. Natuurlijk kan dit onderwerp uitgebreid worden besproken, en dit is precies waar Silent Hill: The Short Message om draait.

De hoofdpersoon Anita wordt wakker op een mysterieuze plek, met een bericht op haar mobiele telefoon van haar vriendin Maya dat ze elkaar moeten ontmoeten. Anita voelt zich waardeloos, onbegrepen en eenzaam en waarom de dingen zijn zoals ze zijn, wordt tijdens het spel ontrafeld, terwijl er veel gebeurt in het hoofd van het arme meisje. Er is veel om mee om te gaan en de game deinst er niet voor terug om dit te vertellen en te laten zien. Waarom ze zich bevindt waar ze is, weten we niet echt, maar we beginnen te verkennen op het moment dat de eerste gameplay-verandering voor de serie van kracht wordt, waarbij dit het perspectief van de eerste persoon is, dat goed wordt benut. De omgevingen zijn ongelooflijk gedetailleerd en technisch mooi en voor het grootste deel draait het allemaal om er doorheen te lopen, als een extreem langzame loopsimulator met een ietwat griezelige sfeer.

Silent Hill: The Short Message

Die griezelige sfeer is een beetje een teleurstelling als je je realiseert dat The Short Message niet bijzonder eng is. Er heerst hier een goede sfeer, maar dat komt meer omdat de omgevingen goed zijn ontworpen dan iets anders. Bovendien lijdt de game aan ongelooflijke tempoproblemen, wat betekent dat ik uit de stemming word gehaald die van tijd tot tijd wordt gecreëerd, met als grootste boosdoener hier de berichten die Anita ontvangt op haar mobiele telefoon, die ook als zaklamp dient.

Elke keer dat de mobiele telefoon overgaat, stopt het spel en bedekt de mobiele telefoon het scherm en wordt er heen en weer gesms't. Ik had liever een oplossing gehad waarbij je met je mobiele telefoon voor je neus kon rondlopen of dat de interface gewoon als tekst op het scherm verscheen terwijl je aan het spelen was. Het idee om de hele ervaring op veel vreemde momenten te pauzeren, werkt niet en doet afbreuk aan de gameplay. Zoals Anita die de vreemdheid van het moment volledig vergeet en dan een bericht naar haar vriendin stuurt dat ze goed heeft geslapen.

Het spel wordt ook onderbroken voor een aantal tussenfilmpjes met echte acteurs. Er is niet veel mis met een van deze, maar ze dragen ook bij aan het tempo van het spel en aan de ambiguïteit van het hoofdthema van het spel. Ik zou het allemaal de eer kunnen geven dat het een spel is dat gaat over pesten, je een mislukkeling voelen en zelfs je eigen leven willen nemen. Het is belangrijk, dapper en iets dat benadrukt moet worden, maar het script drukt te vaak op de knoppen van de speler en het mysterie lijdt er uiteindelijk enorm onder.

Silent Hill: The Short Message

Ik wil geen van de behandelde problemen bagatelliseren, omdat ik er op veel manieren sterk over denk. Maar als Anita haar mobiele telefoon pakt en begint te vertellen hoe haar vriendin veel nieuwe volgers heeft gekregen terwijl zij er zelf meerdere heeft verloren, is dat een van de vele keren dat ik het een beetje veel vind. Als je je slecht voelt, zijn er veel dingen die zich op elkaar stapelen en het gevoel dat je niet populair bent, is een van de dingen die veel mensen kunnen treffen. Maar zelfs als ik denk dat er respectvol met het onderwerp wordt omgegaan en dat het zware werk echt mag plaatsvinden, is het als geheel niet goed genoeg geschreven en wordt het zwaar om de verkeerde redenen.

Het verhaal werkt niet echt voor mij en ondanks de zeer korte speelduur van minder dan twee uur, voelt de game nog steeds traag en langdradig aan, wat natuurlijk een grote mislukking is. Ze proberen het hele gebeuren van het doorlopen van omgevingen te doorbreken terwijl ze een aantal keren worden achtervolgd door een monster. Ook kom je in een soort doolhof terecht waar je met dit monster op je hielen je weg naar buiten moet vinden. De sequenties voelen prima aan, maar ook niet erg eng dankzij een trial-and-error-sequentie waarbij je vanaf het begin moet beginnen als het monster je te pakken krijgt.

Silent Hill: The Short MessageSilent Hill: The Short Message

Naast de gedetailleerde en stijlvolle graphics is er ook lof voor het geluidsontwerp en de muziek van de game, die er goed bij hoort. Als je een enorme voorliefde hebt voor ronddwalen in mooie omgevingen, kan het spel alleen al daarom de moeite waard zijn om te spelen, en aangezien ze het fatsoen hadden om het gratis uit te brengen, heb je niets te verliezen. Ik vind het echter eigenlijk een vrij saai avontuur dat in veel dingen faalt en natuurlijk, misschien moet je gewoon blij zijn dat je een gratis grafisch mooi avontuur krijgt, maar de kritiek moet natuurlijk toch worden gemaakt.

Als laatste punt van kritiek denk ik niet dat het spel aanvoelt alsof het thuishoort in de Silent Hill -serie. Sommige esthetiek, sfeer en het contrast tussen realiteit en nachtmerries zijn er absoluut, maar er ontbreekt veel te veel en voor mij is het niet genoeg dat er een bizarre omgeving en een griezelige sfeer zijn. Er is meer nodig.

Silent Hill: The Short Message valt op zoveel gebieden plat. Het is niet in het minst griezelig, het vertelt zijn verhaal en behandelt het onderwerp op een dubbelzinnige manier, het voelt niet echt als een spel in de serie en dan is er nog die verdomde mobiele telefoon die meer problemen dan oplossingen biedt. Ik hoop alleen dat de Silent Hill 2 remake net zo goed zal zijn als het origineel en niet van dezelfde kwaliteit als deze.

04 Gamereactor Netherlands
      4 / 10
      +
      Het onderwerp is belangrijk. Gedetailleerde en prachtige omgeving. Goed geluidsontwerp. Helemaal gratis.
      -
      Voorspelbaar verhaal. Helemaal niet eng. De mobiele telefoon en tussenfilmpjes vertragen het tempo aanzienlijk. Repetitief en eentonig ondanks de korte speelduur. Mist te veel om aan te voelen als een Silent Hill-game.