Stellaris: Console Edition

Stellaris: Console Edition

Een kleine stap voor de mens, een reuzensprong voor strategiefans op de console.

In een sterrenstelsel hier niet zo ver vandaan (eigenlijk ons sterrenstelsel) neemt de 'grand strategy-titel Stellaris je mee op een reis door de ruimte. Op de console zijn er weliswaar al een aantal 'real-time' strategiegames beschikbaar, maar niets van deze omvang. Paradox Interactive brengt eindelijk iets naar de console waar een specifieke doelgroep zonder pc al lang op wacht.

Stellaris begint net nadat is ontdekt hoe we sneller dan het licht kunnen reizen. Een aantal verschillende rassen reizen naar de sterren om hun heerschappij uit te breiden. Je begint op één planeet met het verkennen van jouw zonnestelsel, het onderzoeken van nieuwe technologie en bouwen van gebouwen om grondstoffen en hulpmiddelen te verzamelen.

Er is een scala aan rassen om te spelen, waaronder mensen en verschillende buitenaardse wezens die er anders uitzien: van kakkerlakken tot vogels. Wij kiezen bij ons eerste poging de mensheid en beginnen op een klein planeetje, beter bekend als de Aarde (je kunt er ook voor kiezen voor een willekeurig gekozen imperium, maar wij begonnen met dit vooraf gemaakte scenario). Voordat je aan je eindeloze zoektocht naar ander leven begint moet je eerst enkele variabelen van de game instellen.

Dit betreft de vorm en grootte van het sterrenstelsel, die uit wel 600 sterren kan bestaan; het aantal computergestuurde spelers (maximaal 10), de agressie van de computer en hun voortgangsniveau; eeuwenoude ruimtevloten en andere elementen, zoals de zogeheten Ironman-optie. De spelervaring is zeer aanpasbaar en de 'sandbox' wordt grotendeels altijd willekeurig gegenereerd, waardoor je iedere keer iets anders krijgt voorgeschoteld - verschillende rassen, andere grondstoffen en wisselende scenario's.

Stellaris: Console Edition
Stellaris: Console EditionStellaris: Console EditionStellaris: Console Edition

Het eerste dat opvalt in Stellaris: Console Edition is dat de besturing behoorlijk intuïtief is. Spelers op de pc zullen ongetwijfeld stellen dat een muis- en toetsenbord beter werkt, maar eerlijk gezegd voelt alles geweldig met de controller. De menu's zijn makkelijk te bedienen en het voelt simpel om alles te besturen. Er zijn enorm veel menu's en submenu's die je voor je kiezen krijgt, maar dat hoort onlosmakelijk bij dit genre.

We adviseren dat je de volledige 'tutorial' aanzet, aangezien deze je door de beginperiode heen loodst. Het fijne is dat Stellaris makkelijk is om op te pakken en mee te beginnen, terwijl het ook een enorm diepgaande ervaring is. Natuurlijk zijn er honderden dingen om te leren en daardoor is je eerste speelsessie waarschijnlijk een beetje oppervlakkig (maar nog steeds bijzonder vermakelijk).

Bij ons ging dat als volgt: we begonnen op Aarde, maakten enkele fouten door te veel uit te breiden en kregen daardoor te kampen met een energietekort, wat de snelheid van ons onderzoek belemmerende. Na een tijdje slaagden we erin dit te verhelpen en konden we echt beginnen met het verkennen van het onbekende.

Stellaris: Console Edition

Al snel kwamen we in contact met andere rassen, waarvan een zich presenteerde als onze grote rivaal. We probeerden diplomatieke betrekkingen met hen aan te gaan, maar spoedig werd duidelijk dat we nooit vrienden zouden worden met de kakkerlakken. Hierop volgende een oorlog en besloten we enkele van hun planeten te bevrijden om een nieuwe federatie op te richten en een nieuwe vriend te maken.

Na het beëindigen van een wapenstilstand keerden we terug om onze rivalen af te maken en net toen we dachten dat de vrede was teruggekeerd in het sterrenstelsel worden we aangevallen door een nieuw imperium samen met de groep die we eerder hadden bevrijd. Deze oorlog op twee fronten verwoest ons imperium en we blijven verraden achter. Iets wat we nooit meer gaan vergeten, maar een passend eind aan een geweldig avontuur.

Normaalgesproken zou je de controller wegleggen, genoeg is genoeg. Echter konden we het niet laten om direct weer aan een nieuw avontuur te beginnen en alles wat we geleerd hebben uit te proberen. Dit hebben we meerdere malen gedaan, voordat we Stellaris echt onder de knie kregen. Elke keer een ander verhaal en elke keer even interessant en vermakelijk. Het begon nooit te vervelen en dat is kenmerk van een briljante game.

Stellaris: Console Edition

Deze ervaring heel zoveel verborgen diepgang om te ontdekken. Je kunt primitieve beschavingen vinden en ze helpen naar de sterren te reizen; willekeurige verhalen volgen die zich plotseling voordoen; je imperium tot in het kleinste detail micromanagen; je vloot eruit laten zien zoals jij wilt of dat aan een gouverneur overlaten. Je kunt sectoren opzetten, terravormen en koloniseren. Je kunt voor een diplomatieke aanpak kiezen of een gewelddadige. Als we alle elementen in Stellaris hier zouden benoemen, dan was deze review bijna even lang geworden als Tolstoj's Oorlog en vrede.

Visueel ziet de Stellaris er op de console degelijk uit, de 'maps' zijn gelikt en de ruimtegevechten uit de kunst. De menu's ogen prettig en hoewel de graphics natuurlijk niet het onderscheidende kenmerk is bij dit soort games, weten ze ons tevreden te stellen. Vooral als twee gigantische oorlogsvloten op elkaar stuiten tijdens de 'real-time' gevechten.

Dan hebben we ook het geluid: adembenemend. De soundtrack is als een rockopera in de ruimte, een combinatie van Electric Light Orchestra en componist John Williams. Het zorgt voor een filmisch gevoel en we overdrijven niet dat we ons hierdoor af en toe Captain Kirk voelde. Een subliem geluid.

Stellaris: Console EditionStellaris: Console Edition

Mocht je al naar het cijfer gespiekt hebben, dan weet je al dat we Stellaris op de console geen perfecte score hebben gegeven. Waarom niet? Dat komt daar een paar elementen die de ervaring nog beter hadden kunnen maken. Diplomatiek had veel belangrijker kunnen zijn en het voelt soms iets te vluchtig en licht qua opties. Het niet kunnen bespioneren en saboteren van rivalen voelt bovendien als een gemiste kans, waar het enorm veel had kunnen toevoegen aan de game.

Het goede nieuws is dat dit weinig afdoet aan de ervaring en heeft Paradox Interactive, dat er om bekend zijn titels met downloadable content te ondersteunen, al bevestigd dat er enkele uitbreidingen in de pijplijn zitten. Hoewel we niet kunnen wachten om Stellaris nog langer op de console te spelen, is het jammer dat deze twee en drie jaar oude content niet meteen al in de game zit.

Op de PlayStation 4 en Xbox One is er vrijwel niets zoals Stellaris. Het is geen typische strategietitel voor de console, maar echt iets waar je volledig in kunt opgaan. Als je een 'casual gamer' bent die van actie houdt kun je deze titel beter overslaan. Ben je opzoek naar diepgaan, intrige en een ervaring waar je vele uren aan speelplezier mee kunt beleven, dan zit je hier goed. Zorg er wel voor dat je een paar dagen inplant, want dit is een game waarin je de nodige tijd moet investeren.

9 / 10
+
Diepgaande gameplay; interessante sterrenstelsel om te ontdekken; aanpassingsmogelijkheden; veel strategisch plezier; herspeelbaar; uniek op de console.