Super Mario RPG

Super Mario RPG Preview: Moderne verbeteringen tillen deze geliefde RPG naar een hoger niveau

Nintendo heeft de iconische titel opnieuw gemaakt, maar hoe verhoudt het zich tot het hybride platform.

Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars is misschien wel een van de meest unieke en ongewone Mario-ervaringen die er ooit is geweest. Hoewel we eraan gewend zijn geraakt dat de loodgieter met de rode hoed en zijn vrienden rondspringen en springen in platformgames, rondzoeven in kartracers en tegen elkaar strijden in party- en sportgames, is het idee om deze personages op een uitgestrekt RPG-avontuur te sturen nooit echt veel verder onderzocht. Nintendo heeft deze RPG echter opnieuw gelanceerd op veel verschillende platforms sinds het debuut op de SNES in 1996, en later in november krijgen we opnieuw een soortgelijk aanbod wanneer Super Mario RPG op Nintendo Switch landt.

Dit is de complete ervaring die we in de loop der jaren hebben leren kennen en waar we van houden, maar het is herzien om te passen bij het hybride platform, en dit betekent dat het betere en gedetailleerdere graphics en indrukwekkendere prestaties heeft, en dat alles met behoud van de uitstekende gameplay-systemen en het verhaal dat deze game zo iconisch maakte. Hoewel ik je over een paar weken kan vertellen over mijn volledige gedachten over Super Mario RPG, mag ik een beetje praten over het openingsgedeelte van het spel, om te plagen hoe deze titel vorm krijgt in het jaar 2023.

Het moet meteen gezegd worden dat Super Mario RPG erg gedateerd aanvoelt in zijn overkoepelende stijl. Dit is een game uit het midden van de jaren 90, dus het heeft een RPG-ontwerp dat erg rigide is en niet uitblinkt in spelerskeuze en intuïtie. Hoewel het originele spel is ontwikkeld door Japanse RPG-experts bij Square (voordat ze Square Enix werden), kan Super Mario RPG niet tippen aan Octopath Traveler II, bijvoorbeeld, waar het verhaal zo ingewikkeld is opgewonden en toch zo is opgebouwd dat de speler het kan ervaren op de manier die bij hem past. Nee, dit is een game waarin je voornamelijk een verhaallijn volgt, en het RPG-aspect van de game zit in de kleine zijmissies en activiteiten die je kunt vinden en voltooien en ook in de progressie- en personageaanpassingssuite.

Maar alleen omdat Super Mario RPG niet zo complex en ingenieus overkomt, wil nog niet zeggen dat het niet werkt. Terwijl sommige RPG's eerlijk gezegd te groot zijn voor hun laarzen, wil Super Mario RPG in plaats daarvan zeer verfijnd zijn in de manier waarop het verhalende en gameplay-elementen biedt. Daartoe krijg je een meeslepende verhaallijn die niet opgeblazen aanvoelt of alsof er elementen ontbreken, je krijgt gameplay die uitdagend kan zijn, maar waarvoor geen statistiekdiploma vereist is om het te kunnen begrijpen, en dit komt allemaal bovenop kenmerkende minigames en evenementen die zo fundamenteel Mario aanvoelen dat de titel gastvrij en vertrouwd aanvoelt.

Het idee van Super Mario RPG is om een verzameling personages, met Mario als headliner, op een avontuur te leiden waarbij het doel is om Princess Peach te redden en de Star Road te repareren door Exor the Giant en zijn Smithy Gang te verslaan, die het hebben vernietigd tijdens hun belegering van Bowser's Keep. Dit brengt de bende over de hele wereld om allerlei interessante locaties te bezoeken, of het nu de Mushroom Kingdom, Moleville, Tadpole Pond en verder is, allemaal in de hoop sterstukken te vinden die nodig zijn voor het repareren van de Star Road.

Super Mario RPGSuper Mario RPG
Super Mario RPGSuper Mario RPG

De locaties die je in de loop van het verhaal zult bezoeken, zijn prachtig gedetailleerd en echt charmant. De personages met wie je kunt praten zijn verrukkelijk en leiden vaak tot interessante gesprekken die je in de richting van geheimen kunnen wijzen, en dit vertaalt zich ook naar de groep helden die op elkaar stuiteren. Daar komt nog bij dat de variëteit aan vijanden fantastisch is en dat je het constant opneemt tegen verschillende vijanden die elk hun eigen aanvallen en schadeweerstanden hebben, wat betekent dat je naarmate je vordert moet leren om te bepalen wat de beste manier is om bedreigingen te overwinnen.

Hoewel Super Mario RPG er goed in slaagt om elk van zijn unieke gameplay-functies en -systemen uit te leggen, is het een game die een beetje begrip vereist van hoe deze old school RPG's spelen, omdat de beperkte HUD betekent dat je vaak geen idee hebt hoe goed je het doet in gevechten of zelfs als de vijand waarmee je wordt geconfronteerd te krachtig voor je is. De vechtsystemen zijn simplistisch en turn-based, maar het valt niet te ontkennen dat dit een spel is dat in veel opzichten op vallen en opstaan is gebouwd, en ongetwijfeld kan het voor niet-ingewijden in de RPG-ruimte behoorlijk frustrerend worden om mee in het reine te komen.

Nintendo heeft geprobeerd de gevechten te moderniseren en wat interactiever te maken door een Action Commands-systeem en een Action Gauge aan de gevechten toe te voegen. Dit klinkt chique, maar het Action Command is in wezen gewoon een functie waarmee je op A kunt drukken wanneer een van je aanvallen op het punt staat te landen om ze effectiever of harder te maken, en ook op A kunt drukken wanneer je op het punt staat geraakt te worden om de naderende schade te blokkeren of te beperken. De actiemeter bouwt hierop voort door gestaag vol te raken met elk succesvol actiecommando, en wanneer het maximum is bereikt, kun je een krachtige drievoudige beweging gebruiken die de krachten van drie leden van je groep combineert. Het is cool, maar het herdefinieert nauwelijks voor de RPG-ruimte.

Zoals ik al eerder zei, zijn er minigames en extra manieren om de Super Mario RPG-ervaring uit te breiden tot buiten het hoofdverhaal, en dit omvat het jagen op geheimen en het voltooien van kleine neventaken voor NPC's. Maar het omvat ook het vinden van minigames die in veel opzichten Mario Party-achtig aanvoelen. Dit kan zijn dat je op tijd op knoppen drukt om als Yoshi een race te winnen, of dat je probeert het juiste deuntje te spelen door op kikkervisjes te springen die zichzelf rangschikken tot noten op bladmuziek. Met onder andere tijdritten met mijnkarretjes, barrel riding en watervalklimmen, zijn er een groot aantal manieren om te spelen naast het verkennen van de wereld en het vechten tegen vijanden in het turn-based vechtsysteem.

Super Mario RPGSuper Mario RPG
Super Mario RPG

Maar iedereen die in het verleden een versie van Super Mario RPG heeft gespeeld, zal meer dan bekend zijn met deze functies, systemen en gebreken. Wat de Nintendo Switch-versie van de game zo speciaal maakt, is hoe deze is bijgewerkt om bij dit moderne platform te passen, en dat komt in de vorm van glanzende en opvallende beelden die je helemaal niet doen denken aan een game die bijna 30 jaar oud is. De prestaties zijn ook uitzonderlijk, waarbij het spel soepel en snel speelt. Dit is een remake waarvan je je afvraagt waarom zoveel andere Nintendo-klassiekers slechts een kleine upgrade als remaster hebben gekregen.

Tot nu toe, na slechts een paar uur met Super Mario RPG, is het me duidelijk dat Nintendo een toch al ongelooflijk indrukwekkend 2023 afrondt met nog een winnaar. Deze game is altijd al geweldig geweest, maar de bijgewerkte beelden en presentatie en de kleine nieuwe mechanica en systemen maken deze remake tot een must-play. Of de hele ervaring dit zal blijven weerspiegelen, valt nog te bezien, maar tot nu toe heeft Super Mario RPG zeker indruk op me gemaakt.