Terminator: Dark Fate - Defiance

Terminator: Dark Fate - Defiance Preview: Een adem van synthetisch leven

Paarse laserstralen vegen over de ruïnes van de mensheid in deze tactische strategiesaga over de Terminator-moordmachines en de overlevende mensen.

Terminator is voor mij synoniem met paarse laserstralen over dorre stoffige overblijfselen van de verlaten steden van de mensheid. Een onheil veroorzaakt door de outreach- en onderzoekssuccessen van de mensheid. Ons vermogen om te innoveren tot het punt van het creëren van synthetisch leven zorgde voor onze ondergang. Het is ook synoniem met Arnold en zijn rol als een van Skynet's moordmachines. Wat ik hier niet mee associeer is real-time strategie. Dus Terminator: Dark Fate - Defiance is in meer dan één opzicht een verademing. We zien niet heel veel games per jaar in het genre en nog minder bij dit merk. In mijn ogen is Terminator opgezet voor een strategiespel. Het nadeel is dat elke individuele Terminator niet zo bedreigend is als in de films.

Je neemt de rol aan van een politieagent te midden van de chaos nadat het computernetwerk van het Legioen het leiderschap van de aarde heeft weggevaagd. In deze tijdlijn is het niet Skynet, maar het is gebaseerd op een van de vervolgen Dark Fate waar een andere AI genaamd Legion de aarde overneemt. Deze AI was een reactie op de tekortkomingen van Skynet en is veel bedrevener in asymmetrische oorlogsvoering. Er zit een bepaald gewicht aan de wapengeluiden, de dialogen zijn iets boven verwachting en de eenheden zijn responsief. Verwacht niet zoiets als Starcraft; het doet meer denken aan Company of Heroes. De soldaten en voertuigen hebben gewicht, moeten draaien en bewegen.

Terminator: Dark Fate - Defiance

De enige kritiek die ik had was dat de missies iets te simpel aanvoelden. De demo speelt zich vroeg in de campagne af, wat waarschijnlijk bijdraagt aan de eenvoud. Ze waren ook snel te voltooien. De lengte van de campagne zelf is moeilijk te beoordelen. Toch was ik tevreden over de opzet en het missieontwerp. Ze weten vast te leggen wat ik van de personages verwacht dat ze doen en zeggen. Net als bij Warhammer 40,000: Battlesector zal de campagne het hoofdgerecht zijn. Daarom moet het een goed uitgebalanceerde moeilijkheidsgraad hebben en een aanpak die mij als speler zowel uitdaagt als boeit. Van wat ik heb gespeeld, ben ik erg betrokken. Het is geweldig om het merk weer terug te zien in de gamewereld. Ik hoop dat de resterende stukken van het pakket net zo goed of beter zijn dan wat hier wordt aangeboden.

Terminator: Dark Fate - Defiance

Tijdens de demo heb ik twee belangrijke game-mechanic-systemen niet kunnen testen. Een daarvan is dialoogkeuzes. Hoe ze de campagne beïnvloeden, valt nog te bezien. Het andere systeem heeft te maken met het aanpassen van je troepen. Je bouwt geen bases in de loop van de levels, maar brengt er troepen in om je doelen te voltooien. Soms hadden de missies verschillende doelen waarbij je in één stap een plaats of volk verdedigt en vervolgens probeert uit te breken en een doel te bereiken. In combinatie met stemacteurs die niet klinken alsof ze van een stuk papier lezen, bouwt dit onderdompeling op. Er zijn nog steeds donderende Terminator-voetsoldaten, gemechaniseerde voertuigen en alle geweldige geluiden. De game klinkt over het algemeen best goed. Explosies en schoten hebben gewicht achter zich, er is een zekere mate van vertraging in alles wat er gebeurt. Ik wil hierop wijzen omdat strategie van oudsher vaak zowel goede voice-acting als goede geluidseffecten heeft overgeslagen. Natuurlijk klinkt het misschien niet zo goed als games met een hoog budget, maar dit is boven verwachting.

Het is nog te vroeg om te zeggen of de hele game een hit wordt, maar er zijn maar weinig betaalbare titels met Terminator in de naam. Mijn eerste indrukken waren positief, het is tactisch, lonend en hopelijk een verstandige toevoeging aan het strategiegenre. Ik hield van de kaarten, de dialogen, de soldatentypes en de vijanden. Het was een beetje te gemakkelijk, maar dit is ook een demo. In zekere zin is het spannend dat we andere personages mogen volgen dan we gewend zijn. Ik denk dat het de game kan bevrijden van het feit dat het gebonden is aan de slechte standaard van de recente inzendingen van de franchise. De films waren erg ongelijk, maar gingen over dezelfde personages. Het spelen van de stukjes waar we eigenlijk meer van wilden zien in Terminator 2: Judgement Day is in mijn ogen precies waar ik op hoopte. Terminator: Dark Fate - Defiance lijkt alle potentie te hebben om een van de meest interessante strategiespellen van het jaar te worden. Het wordt uitgebracht voor pc in het najaar of eind 2023.

Terminator: Dark Fate - Defiance