Tropico 6

Tropico 6

El Presidente is weer terug, maar dit keer ziet hij er een beetje opgeblazen uit.

Vele, vele jaren en zes uitvoeringen van El Presidente's exploitaties in het tropische paradijs is misschien iets te veel van het goede. Misschien was het wisselen van ontwikkelaar, van Haemimont Games naar Limbic Entertainment, al een indicatie van een burnout. Echter is er nog steeds wat lucht over in dit lichtelijk opgeblazen lichaam, zelfs al voelt het aanbod overdreven vertrouwd voor veteranen van de reeks.

Voor nieuwkomers van de hele mikmak, Tropico is een simulatiegame waarin je de nieuwe president speelt van een kleine Caribische bananenrepubliek. Je dagelijkse taken bestaan uit het opzetten van boerderijen, verwerkingsfabrieken, huizen voor de inwoners, allerlei soorten vermaak en infrastructuur. Uniek in de reeks zijn de verschillende politieke gameplaymechanismen die gebruikt worden om herverkiezing te verzekeren door bijvoorbeeld andersdenkenden in "onfortuinlijke ongelukken" terechtkomen. Tropico gebruikt alle clichés volledig in zijn voordeel. Waarbij het balanceren van je budget, je Zwitserse bankrekening, hoe gelukkig je inwoners zijn, verschillende interne groepen (zoals communisten en kapitalisten) en concurrerende supermachten voor een extra uitdaging zorgen - het duurt even voordat je alles onder de knie hebt. Vooral aangezien dit zesde deel geen afscheid neemt van iets uit de voorgaande titels, maar er vooral meer aan toevoegt.

Er is dit geen grote 'campaign', maar in plaats daarvan een selectie aan scenario's met unieke verhalen en opdrachten verdeeld over verschillende onderwerpen (van misdaadbeheer tot logistiek en diplomatiek). De afgezonderde eilanden zijn uitgebreid tot een volledige archipel, waardoor de nadruk in het algemeen meer op het openbaar vervoer en logistiek ligt. Nieuwe buslijnen, tunnels en bruggen helpen de mensen om van hun huis naar hun werk te komen. Hoe verder je republiek reikt, hoe meer je moet uitgeven aan transportopties. Voor mensen die bekend zijn met games als Cities: Skylines is dit niets spectaculairs, maar desalniettemin is het een fijne toevoeging aan de stadsplanning. De grootste 'maps' en populaties zijn echter behoorlijk uitdagend om te managen en het vroege micromanagen van de individuele gebouwen en mensen wordt later vrijwel onmogelijk. De uitgebreide schaal staat een beetje haaks op de gedetailleerde persoonsopties die de game nog steeds biedt.

Tropico 6

Andere nieuwe opties zijn de fijne, maar puur cosmetische mogelijkheid om je paleis aan te passen, het houden van verkiezingsspeeches om het zelfvertrouwen van je mensen een boost te geven, een nieuw onderzoekssysteem om gebouwen en de bijhorende aanpassingsopties vrij te spelen, plus de veelgeprezen wereldwonderen die je voor jezelf kunt stelen om als toeristische attracties toe te voegen. De wereldwonderen zijn ietwat twijfelachtig, staan iets te ver af van het totalitaire tropische thema en voelen meer als een optie voor een andere game. Ze voegen weliswaar wel de nodige gameplayvoordelen toe naast hun overduidelijke functie om toeristen aan te trekken. Het voelt echt niet helemaal op zijn plaats.

De reviewversie die we speelden was geen volledig uiteindelijke 'build' en enkele technische problemen kunnen dan ook nog later weggewerkt worden of zijn. Het aanleggen van wegen was met name problematisch in nauwe gebieden, waar er eigenlijk genoeg ruimte is. De agressieve 'snap-on' optie laat je echter niet vrij in het plaatsen van begin- en eindpunten. Sommige gebeurtenissen speelden zichzelf ook keer op keer af, wat een schoonheidsfoutje kan zijn of een daadwerkelijke 'bug'.

Tropico 6

Visueel is de nieuwe Tropico fijn om naar te kijken, met azuurblauwe zeeën, weelderige landschappen en een uitstekende afwisseling tussen de maps. Het wisselen van de doorsnee tropische jungle naar dorre woestijneilanden is meer dan welkom en geeft verschillende scenario's daadwerkelijk wat persoonlijkheid. Vanaf dichtbij zijn de 'textures' op de grond plat en ontbreken kleine details in gebouwen en gewassen. Het echte probleem hier is echter niet dat Tropico 6 er slechts uit ziet, maar dat Tropico 5 uit 2014 er bijna net zo goed uitziet op veel gebieden. Het verschil in visuele details zou veel groter moeten zijn dan het nu is gezien de vooruitgang in de afgelopen vijf jaar. Het geluid is vrij goed met bekende Calypso-muziek, Latino-melodieën en een ontspannen eilandritme. Er zijn ook een paar nummers die echt in je hoofd blijven zitten.

De grootste zonde van Tropico 6 is dat het gebukt gaat onder het gewicht van diens eigen geschiedenis. Er is een waslijst aan opties die enorm oppervlakkig of gewoon niet goed samengaan - een soort van Greatest Hits-cd. Dit maakt het plannen en maken van vooruitgang in de game zonder enige ervaring erg lastig. Tropico 6 is echter nog steeds een vermakelijke dictatorsimulatie met een ontspannen eigenaardige sfeer. Volgende keer moet de formule echt herzien worden of het thema flink worden opgeschud.

Tropico 6Tropico 6Tropico 6
6 / 10
+