logo hd live | Sker Ritual

😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Vampire: the Masquerade - Justice

Vampire: the Masquerade - Justice

Conny, als vampier, sluipt door Venetië om ratten te eten en in de nek van mensen te bijten in dit VR-stealth-spel...

Ik zal waarschijnlijk altijd denken dat de onderdompeling die VR biedt de sterkste kaart van het formaat is. Of het grootste voordeel, zo je wilt. Ik heb er geen probleem mee om mezelf in andere games te plaatsen, maar er is iets aan het gevoel dat je er echt bent. Er zijn veel games die dit goed doen, en nog lang zullen we Half-Life: Alyx aanhalen als een standaard voor hoe het op zijn best kan en moet worden gedaan. Net zoals we Super Mario 64 lange tijd een standaard voor 3D-platformactie noemden. Het voelt ook alsof het bij Alyx het geval is dat de ontwikkelaars het ontwerp onder de loep hebben genomen, en het begint allemaal veelbelovend. De locatie van Vampire: the Masquerade - Justice is Venetië en de omgeving voelt als wat ik wil dat ze doen om me het gevoel te geven dat ik er ben. Ook al ben ik er niet echt.

In de eerste missie van de game gaat het erom de mechanica onder de knie te krijgen. Er zijn goed geplaatste kleine stops die uitleggen hoe je verder moet. De instellingen voordat je begint zijn ook goed qua gemak, met alle mogelijkheden die je maar kunt bedenken om het personage te verplaatsen en te draaien. Ik weet dat dit voor velen belangrijk is om geen bewegingsziekte te krijgen van het spelen in VR en we krijgen alle instellingen aangeboden die je maar kunt bedenken hierover. Van het veranderen van het type beweging dat u verkiest, tot snelheid bij het draaien en andere voorzieningen staan in het menu.

Vampire: the Masquerade - Justice

Met mijn voorkeuren ingesteld begint het avontuur. Het duurt niet lang om te beseffen wat voor soort game-ervaring dit is en als je actie verwacht, zul je waarschijnlijk teleurgesteld zijn. In plaats daarvan is Vampire: the Masquerade - Justice zoveel mogelijk een stealth-spel, zonder kansen te missen om te doden. Ik word snel meegezogen in de wereld, maar ik vind het ook een beetje grijs en saai en realiseer me al snel dat veel van wat het spel doet om een sfeer te creëren, het spel ook een beetje tegen zichzelf laat werken.

Hoe dan ook, aan het begin van het spel heb ik een ogenschijnlijk eenvoudige missie om bij de riolen van de stad te komen en me een weg te banen door de steegjes. De game is vrij smal in zijn levelontwerp, maar je hebt nog steeds vrij goede mogelijkheden om verschillende paden te kiezen en je voortgang op verschillende manieren aan te pakken. Voor het grootste deel is het echter belangrijk om verborgen te blijven, want als je wordt ontdekt, word je gedood. In plaats daarvan blijf je op hoge plaatsen, verstop je je en besluip je je vijanden zodat je ze in de nek kunt bijten. Natuurlijk. Je bent tenslotte een vampier met alles wat dat met zich meebrengt. Mensen bijten is belangrijk voor het aanvullen van energie, waardoor je op zijn beurt je vaardigheden kunt gebruiken, en hier komen we bij het eerste en grootste punt waar het spel een beetje tegen je werkt en het geheel saaier maakt dan het zou moeten zijn.

Vampire: the Masquerade - Justice

Dus om vaardigheden te benutten, is deze energie nodig. De eerste vaardigheid die je hebt, is om onzichtbaar te worden, zodat je langs degenen kunt sluipen die je willen vermoorden. Maar net als al het andere dat je in het spel doet, zelfs het aanvallen van je vijanden, moet je eerst genoeg hebben. Je kunt het op een paar verschillende manieren aanvullen, waaronder een nietsvermoedende persoon besluipen, vastpakken, voorover leunen en bloed zuigen. Ook lopen er genoeg ratten rond die je kunt oppakken en droogleggen. Maar ze bevatten veel minder bloed dan mensen, dus je zult de meeste van deze knaagdieren moeten oppakken om genoeg kracht terug te krijgen. Een vijand grijpen en op zijn nek leunen om te drinken is leuk, en ik kon het niet helpen, maar ik deed mijn mond open en maakte mijn eigen geluiden. Helaas verloopt het proces niet helemaal soepel en kost het vaak onnodig veel tijd, waardoor u openstaat voor detectie of gewoon een traag proces. Over het algemeen is dit een probleem met het spel - simpele dingen zoals aan een hendel trekken of aan een wiel draaien, of zelfs een deur openen, zijn een beetje onhandig.

Maar het grootste probleem is dat de spelmechanica hier tegen zichzelf vecht, terwijl vrijwel alles wat je doet energie kost en zelfs als je vaardigheden kunt upgraden, heb je vaak geen energie meer en krijg je te horen dat je meer bloed nodig hebt. Als je een beetje in het spel komt, krijg je een wapen en kun je er pijlen voor maken, nou dan kost dat ook energie en zelfs als je een pijl kunt maken waardoor mensen in slaap vallen en je een beetje kunt zuigen, wordt het een van die cycli die uiteindelijk nogal omslachtig aanvoelt waarbij je energie nodig hebt om iets te doen dat energie kost waardoor je op zijn beurt ... Nou, je snapt het punt.

Vampire: the Masquerade - Justice

De game stelt je in staat om routes en strategieën te kiezen, maar het is in alle opzichten een stealth-game en je strategie verandert al snel in de gemakkelijkste manier om de vijand met de minste inspanning te omzeilen. Het probleem is dat wanneer je energie constant op deze manier wordt verzameld, dit meer frustratie dan plezier creëert. Helaas. Er wordt veel gezucht als het zuigen aanvoelt als een constant karwei, en toen ik me tijdens een deel van het spel realiseerde dat ik liever kon rennen dan sluw langs een paar vijanden te komen, voelde het alsof ik op een slechte manier vals speelde omdat ik een fout uitbuitte. Ik zei al eerder dat, hoewel het ontwerp van de levels vrij strak is, er mogelijkheden zijn om op verschillende manieren te spelen, en het spel moedigt je aan om verschillende paden of strategieën te proberen om voorbij de obstakels te komen, maar aangezien je vrijwel pech hebt als je eenmaal bent gezien, gaat het er vooral om dat je niet gezien wordt, en ofwel langs iemand sluipen of proberen in iemands nek te bijten.

Als je ook de vijanden probeert te doden met een aanval, mis je de kans om ze van bloed te zuigen. Eén vaardigheid opent bijvoorbeeld een kleine poort met handen die je vijanden grijpen, maar als ze op deze manier worden gedood, heb je energie verbruikt zonder het terug te krijgen. Op een gegeven moment moest ik wat vijanden uit de weg ruimen en aangezien de ratten vaak weer verschijnen, verzamelde ik genoeg kracht om de boel vrij te maken door naar een kamer op grote hoogte te gaan waar ik de kleine wezentjes leegzoog, een vijand uitschakelde en het proces herhaalde.

Vampire: the Masquerade - Justice

De ietwat grijze visuele stijl komt tot leven in details zoals rook uit schoorstenen en neonreclames en slaagt goed met licht- en watereffecten wanneer je je een weg baant door de riolen van de game, maar het lijdt aan de typische VR-problemen die ik in het verleden veel heb gezien. Het voelt allemaal nogal steriel en gedateerd aan en dit staat in contrast met een sfeer die ik over het algemeen nog steeds redelijk goed vind. Ik merk dat ik denk dat zolang er geen patrouillerende vijanden zijn die me meteen doodschieten, het best leuk is. Een level een beetje in het spel met verkenning en puzzels in de omgeving laat zien hoeveel beter deze delen zijn als ik door gebieden met meerdere vijanden probeer te komen.

Want er zijn hier een aantal dingen om van te houden. Zoals ik al zei, de sfeer slaagt er vrij goed in, al had het niveau van horror behoorlijk verhoogd kunnen worden. Als ik vijanden ontwijk, is het ook leuk om omgevingen te verkennen en ook al komen geluiden uit de verkeerde richting en wordt er gepraat, ook al heb ik iedereen in zicht gedood, de soundscape met zijn intense muziek is prima. De wankele vijanden opruimen met een welgemikte pijl zodat ze in slaap vallen en ze vervolgens in de nek bijten, is veel leuker dan proberen onopgemerkt voorbij te sluipen. Het beperkt je als speler echter veel te veel en je moet rat na rat oppakken om energie te verzamelen. Ze hadden nog een paar keer moeten nadenken over het spelontwerp, maak het leuker rond deze spellen. Het feit dat een reguliere aanval energie kost, is waarschijnlijk mijn grootste klacht hier. Natuurlijk begrijp ik dat de game een enorme focus heeft op stealth en het vinden van strategische manieren om degenen die je proberen te vermoorden uit te schakelen. Maar het had beter gekund, want als vampier is het een beetje belachelijk dat je zo hopeloos bent als je eenmaal je energie hebt verbruikt en je het veel, veel te snel doet.

Vampire: the Masquerade - Justice

Een andere factor die de algehele ervaring erg naar beneden haalt, is de beweging. Er is een teleportatiemechanisme dat meestal wordt gebruikt om naar grotere hoogten te komen of om over richels te komen. Het systeem is echter een beetje inconsistent en de witte cirkel die je vertelt waar je heen kunt, werkt niet altijd mee, dus sommige delen hiervan worden frustrerend. Als er al zoveel andere vervelende dingen zijn, wordt deze ervaring vertraagd door verschillende van dergelijke vervelende en slecht ontworpen elementen.

De game heeft tijdens mijn uren eigenlijk een beetje gefluctueerd met betrekking tot de beoordeling. Dat is het meest vervelende dat ik kan bedenken - dat het nogal varieert in termen van hoe vermakelijk het is. Van veel leukere onderdelen tot hele saaie die vooral verpest worden door slecht speldesign. Ondanks alle kritiek zou ik niet zo ver willen gaan om te zeggen dat het spel waardeloos is, maar het heeft veel onbenut potentieel en bijt helaas nooit echt.

05 Gamereactor Netherlands
      5 / 10
      +