Yoshi's Crafted World

Yoshi's Crafted World

Yoshi debuteert op de Switch met enkele frisse ideeën en een meer diepgaande platformervaring dan ooit tevoren. Letterlijk.

Nintendo heeft traditiegetrouw consistent games van de bovenste plank afgeleverd aan de bezitters van hun Nintendo-consoles met enkele van de allerbeste zijwaartse platformacties. In het afgelopen decennium heeft het bedrijf overduidelijk diens meest geliefde personages en franchises verbonden aan een specifieke speelstijl en geprobeerd alle doelgroepen tegemoet te komen. Zo kregen we de New Super Mario-reeks die vasthoudt aan de meer klassieke nauwkeurige platformactie, de Donkey Kong Country-reeks zorgde voor een hardcore en veeleisende ervaring en de Kirby-titels namen afscheid van echte uitdaging om kinderen en nieuwe spelers te omarmen. Maar, waar past Yoshi in dit rijtje?

Met het voortreffelijke Woolly World voor de Wii U werd het duidelijk dat Yoshi zijn eigen plek en speelstijl kon vinden. Mocht je die niet gespeeld hebben, het was een combinatie een verzamelende verkenningstocht en gameplay die het SNES-meesterwerk Yoshi's Island al introduceerde, samen met een liefelijke presentatie en een meer rustig tempo. En nu met Yoshi's Crafted World, het debuut van de bontgekleurde dino op de Nintendo Switch, is die persoonlijkheid verder uitgewerkt.

Dat is allemaal weer te danken aan Good Feel, de Japanse studio die verantwoordelijk is voor het herzien van Wario en Kirby als hedendaagse platformtitels, én het terugbrengen van Yoshi. Hun nieuwe uitdagende missie was het maken van een frisse Yoshi-game die afscheid neemt van de wollenwerelden die Kirby eerder bezocht en tegelijkertijd vertrouwd en superschattig te blijven. En de ontwikkelaar is daar in geslaagd, zelfs al is het niet zo betoverend als het vorige werk van de studio.

Yoshi's Crafted WorldYoshi's Crafted World
Yoshi's Crafted World

Hoe de studio dit heeft gedaan verklapt de titel van de game; de hele wereld ziet, voelt en werkt alsof het van knutselmateriaal is gemaakt door een 5-jarige. Daarbij kun je magneten, plastic flesjes, rietjes, papier en kurk gebruiken. De game leent ook het een en ander van de goede oude Nintendo 64-titel Yoshi's Story, bijvoorbeeld hoe de gebieden worden weergegeven en hoe de paden zich uitstrekken naar de achtergrond en voorgrond van de levels.

De mogelijkheid om eieren naar voorwerpen te gooien vanaf beide lagen - en niet alleen degenen waarop je je bevindt - is de belangrijkste toevoeging aan de klassieke "maak eieren, gooi eieren" gameplay. Het is goed uitgewerkt, voor het grootste gedeelte, zodra je rekening houdt met de algehele diepte van het level en constant uitkijkt naar 'collectibles' en geheimen die vrijwel overal verstopt kunnen zitten (of zichzelf presenteren). Daarnaast zijn de vijanden en gevaren ook ontworpen en geplaatst om gebruik te maken van de diepgang, wat meer variatie en uitdaging aan de mix toevoegt.

Er is echter een probleem met deze nieuwe optie en onze hetgene waarover we het meeste te klagen hebben in de game. Het gooien werkt met een 'lock-on' systeem, wat betekent dat je vizier als je niet op je doel richt altijd op de laag gericht is waar je je bevindt. Met andere woorden, als je een Shy Guy in de achtergrond probeert te raken, en je zijn bewegingen wilt anticiperen, je deze mist - aangezien alleen schoten op vastgezette doelwitten succesvol zijn. Dit zorgt voor enkele vervelende momenten in de game, met name tijdens enkele hachelijke situaties waar je vijanden moet ontwijken, terwijl je nauwkeurig probeert te mikken óf tijdens een van de lastige tijdsgebonden secties óf als je de bewegingen van de vraagtekenwolkjes probeert te voorspellen in de latere levels.

Dat betekent niet dat het niet werkt, dat doet het grotendeels wel en het voelt enorm goed als er enkele goedgeplaatste eierschoten aankomen en je behendig te werk gaat. En, om eerlijk te zijn, is er geen betere systeem te bedenken dan de 'lock-on' functie - je wilt spelers niet zelf laten zorgvuldig laten mikken in een wereld als deze. Na het voltooien van de game hadden waren we inmiddels ook aan de gameplay gewend (en hebben we zelfs enkele trucjes geleerd), waardoor het bij lange na niet zo vervelend was als in het begin.

We zijn echter niet heel blij met andere designkeuzes. Het begin van de game kan bijvoorbeeld ervaren spelers afstoten doordat het veel te traag is en datzelfde kan gezegd worden over de gedeeltes zonder eieren of zelfs de positionering van bepaalde 'checkpoints'. Het kan frustrerend zijn om vrij lange gedeeltes van een level opnieuw te moeten spelen als je geen hartjes meer hebt, aangezien het een behoorlijke tocht is en je alle collectibles opnieuw moet verzamelen. We zijn dol op een goede uitdaging, begrijp ons niet verkeerd, maar in deze Crafted World voelt het soms alsof een afstraffing extra werk is en geen uitnodiging om je vaardigheden te verbeteren.

Yoshi's Crafted World

Het is ook niet heel erg moeilijk, zo goed als kwaad als het gaat. We begrijp dat Yoshi-games draaien om het vinden van collectibles in vrij lange, maar rustige levels en de uitdading ligt om ieder level op 100 procent te halen door alle rode muntjes en Smiley Flowers te pakken. Maar ook al geven we toe fans van de reeks te zijn en de vele gameplaysystemen inmiddels onder de knie te hebben, hadden we hier en daar graag iets meer uitdagende gedeeltes gezien. Afgezien van een paar vernuftig verstopte bloemen en de nodige frustratie door het mikken is het een vrij soepele rit. Het enige dat ons behoedt voor het perfectioneren van ieder level is de levensmeter die bestaat uit hartjes, wat tegelijkertijd nog een collectible is. Maar zelfs dat wordt verzacht met de (modieuze en eindeloze) verzameling van pakjes die je kunt vrijspelen bij de gashapon-machines (die machines met plasticballetjes), en die werken als een schild om enkele klappen op te vangen.

Enkele andere aanmerkingen die we hebben betreffen de co-op modus en de audiovisuele afwerking. Bij de eerste werkt het samenspelen met twee spelers niet zo lekker als in Woolly World. Af en toe kom je onbedoeld op de rug van de ander terecht, eet je elkaar "per ongeluk" op of steel je elkaars eieren. Om het maar niet te hebben over het ontwijken als je probeert te mikken.

Audiovisueel is de beeldkwaliteit dit keer niet even goed, aangezien we vooral in de handheldmodus een vrij wazig geheel krijgen te zien. Er worden echter wel veel meer elementen, realistische 'textures' en erg mooie effecten gebruikt om meerdere lagen, wat echt helpt het knutselwerk en de -materialen tot leven te laten komen. En de animatie, het design en de visuele stijl is ook precies goed, de ervaring (we raden aan in de TV-modus te spelen) is gewoon prachtig. En bij de muziek mis je zeker de melodieën van Tomoya Tomita, aangezien de soundtrack van Kazumi Totaka met een Animal Crossing-stijltje soms iets te vlak voelt.

Dat klinkt misschien wat negatief, maar we zijn gewoon erg kieskeurig, aangezien we weten dat er veel Yoshi- en Mario-fans zijn. Het zijn grotendeels kleine minpunten, aangezien Good Feel's geweldige titel zeker aan te bevelen is. Na een langzaam begin, en vooral in de tweede helft van de game, zijn de levels fantasierijk en gevarieerd. Ze bieden bij iedere stap iets nieuws om te ontdekken, introduceren een goed aantal verrassingen en proberen zelfs enkele dingen uit de comfortzone van de franchise in de latere levels (die we hier niet verklappen). Waarom er geen referentie is naar Nintendo Labo, dat weten we niet.

De meer dan 40 hoofdlevels geven je gemakkelijk meer dan 15 uur aan speeltijd als je net als ons alle collectibles probeert te verzamelen en daarbij tellen we de keerzijde van ieder level niet mee (wat echt een frisse draai geeft met de schattige Poochy Pups) en de extra collectibles waarvan wordt gevraagd deze in eerder voltooide levels te verzamelen (die trouwens ook de eerste keer gepakt kunnen worden). We zijn ook weg de Yoshi's Story-aanpak voor de werelden en eilanden, aangezien we dit keer zestien gevarieerde gebieden krijgen met twee tot drie levels per stuk (plus enkele geweldige eindbazen), in plaats van een typische grote themawereld.

Al met al, alhoewel we er niet zo van onder de indruk waren als Woolly World, staat Yoshi's Crafted World echt op zichzelf en na een langzame start weet het echt enkele frisse en gevarieerde platformactie te bieden. Als je graag alles verzamelt in een game of simpelweg op zoek bent naar een goede, omvangrijke platformgame die anders is dan Mario en Donkey Kong, moet je deze zeker niet missen (zelfs als aan het begin enkele eieren misgooit).

Yoshi's Crafted World
Yoshi's Crafted WorldYoshi's Crafted WorldYoshi's Crafted WorldYoshi's Crafted World
Yoshi's Crafted World
8 / 10
+
Uitstekende, verfrissende concepten met meer diepgang en knutselontwerpen; andere aanpak voor de levels; fijne wereldstructuur; enkele eigenaardige ideeën; tot de nok gevuld met content en collectibles.
-
Mikken is soms erg vervelend; co-op is rommelig; langzaam begin; muziek niet zo gewaagd als voorheen; geen Nintendo Labo-referentie?